I praksis gjør en "billig" winder samme nytten som en "kostbar" winder.
Så lenge du har en winder som lar uret få de estimerte 900 riktige dreininger i løpet av døgnet, så gjør en rimelig winder samme jobben som en dyrere.
Bare husk den nevnte forutsetning at du har en winder som gir de riktige antall turns; - det være seg clockwise, counter-clockwise eller en kombinasjon av disse. Dette varierer mellom ur.
De fleste ur skal ha mellom 650-1200 turns per døgn, og tilnærmet alle windere har individuelle programmer for de enkelte ur som innstilles på ønsket antall omdreininger. Stort sett alle windere har forhåndsinnstillinger på de nevnte ca 900 turns, da dette er et snitt majoriteten av ur er innenfor.
Prisingen kommer typisk inn på forhold som materialvalg, design, levetid, og ikke minst støynivå.
Praksis er ofte her som for ur; - jo bedre kvalitet du ønsker, jo mer må du regne med å legge i herligheten.
Høyere pris gir deg som regel både best kvalitet, lavest støynivå, best driftssikkerhet, lengst levetid..... og kanskje også det mest fancy designet.
Og på toppen av det hele; - muligens den beste godfølelsen hos deg når du skal beundre herlighetene....
Winder - såvel billig som kostbar - er generelt bare godt for uret, om den gir uret de tilnærmet riktige antall omdreininger. Dette sikrer over tid at verk og smøringer holder seg igang. Det er intet å bekymre seg for; - den billige som den kostbare gjør isåfall samme jobben.
Jeg har/har hatt winder, og har ikke annet enn lovord å gi. Usedvanlig praktisk er det også å slippe å måtte stille uret og de ulike komplikasjoner når det er tid for et lite skifte etter noen dager/uker.
Man har jo forøvrig en liten "tommelfingerregel" - ihvertfall er den nevnt for meg i en del sammenhenger - at du bør legge omtrent 10% av urets kjøpesum i en winder for nettopp det uret.
Den "regelen" har jeg definitivt ikke fulgt, da jeg ikke ser poenget eller logikken i å akkumulere opp slike summer, når en rimeligere winder gjør nytten, forutsatt uret som sagt får de turns den skal ha etter "boken". Det har funket helt fint så langt.
Det er svært mange leverandører "der ute" i alle prisklasser. Og størrelser.
Dog, en winder kan fort bli et møbel, så det ender ofte opp med hva du liker av design og stil, og om du skal ha winderen stående relativt synlig.
Lykke til med kjøp - Orbita er også "solid stuff".