Winder: fordel for urverket eller urettmessig slitasje?

IMHO kan det ikke være tvil om at et ur som går hele tiden må ha kortere serviceintervaller enn et som brukes jevnlig/ukentlig, men som da trekkes/stilles.

Ta som eksempel en Rolex med en skrukrone som du skrur av og trekker ukentlig : det blir 52 ganger i året, hvor lang tid tar det før du må til urmakeren for å få skiftet gjengene ?
Jeg mener at du har sikkert rett når det gjelder slitasjen på selve verket men den er minimal uansett, det største stresset er på kronen.



( red : brukte litt tid på å sende posten og ser at Kohe321 skrev noe ganske likt)
 
Jeg har en billig winder som jeg kjøpte av en hyggelig kar her på sonen. Winderen har plass til 2x2 klokker uten individuelt program for de to parene. Alle fire får dermed samme rotering. Den går i hytt og pine - altså hit og dit, står stille i perioder og starter igjen. De to parene går noen ganger samtidig og andre ganger ikke. Etter min oppfatning har den også myk start og stopp. Den funker bra, er relativt stillegående og det er også plass til ytterligere seks klokker i boksen.

Vel, nok om det. Ørlite off topic kommer her, men håper at jeg er tilgitt.
Av de klokkene jeg kjører i winderen går alle helt fint bortsett fra en - en SMP Chrono. Den stopper etter en stund, gjerne etter noen dager. Min 2254.50 går helt greit. Har lest et sted, tror det var en slags sammenligningstest mellom SMP og en annen klokke, at Omegaverket går litt "tyngre", dvs at det krever litt mer bevegelse enn den klokken den var sammenlignet med. Når jeg bruker chronoen går den som ei klokke. Relativt nøyaktig og den har ennå ikke stoppet for meg under bruk. Det jeg kaller bruk inkluderer også nettene på nattbordet.

Kan det være at uret trenger service til tross for at det går greit når det får armtid?
Er det innstillingen på winderen som ikke tilfredsstiller kravet fra Omega mtp antall rotasjoner osv?

Hvor finner jeg opplysninger om antall omdreininger uret skal ha pr døgn?
 
Mye gode tanker her... I mitt tilfelle har jeg nå kun en winder med plass til et ur og der står det en gammel hamilton og koser seg absolutt hele tiden .Husker ikke merket på winderen, men jeg har hatt to før den som begge gikk i stykker (ca 1500 kr hos thune) og den ene erstattet den andre - og til slutt den tredje som ren reklamasjon.

Jeg bruker tudor sjeldnere enn en gang i uken. Den går meget bra, men takler ikke winder, da stopper den etter noen dager, må vel etterhvert krype til korset og ha litt pleie, men tar en av gangen. Nå er det zenith som er på spa.
 
Jeg har en billig winder som jeg kjøpte av en hyggelig kar her på sonen. Winderen har plass til 2x2 klokker uten individuelt program for de to parene. Alle fire får dermed samme rotering. Den går i hytt og pine - altså hit og dit, står stille i perioder og starter igjen. De to parene går noen ganger samtidig og andre ganger ikke. Etter min oppfatning har den også myk start og stopp. Den funker bra, er relativt stillegående og det er også plass til ytterligere seks klokker i boksen.

Vel, nok om det. Ørlite off topic kommer her, men håper at jeg er tilgitt.
Av de klokkene jeg kjører i winderen går alle helt fint bortsett fra en - en SMP Chrono. Den stopper etter en stund, gjerne etter noen dager. Min 2254.50 går helt greit. Har lest et sted, tror det var en slags sammenligningstest mellom SMP og en annen klokke, at Omegaverket går litt "tyngre", dvs at det krever litt mer bevegelse enn den klokken den var sammenlignet med. Når jeg bruker chronoen går den som ei klokke. Relativt nøyaktig og den har ennå ikke stoppet for meg under bruk. Det jeg kaller bruk inkluderer også nettene på nattbordet.

Kan det være at uret trenger service til tross for at det går greit når det får armtid?
Er det innstillingen på winderen som ikke tilfredsstiller kravet fra Omega mtp antall rotasjoner osv?

Hvor finner jeg opplysninger om antall omdreininger uret skal ha pr døgn?

Jeg hadde min 2254.50 inne til justering hos Swatch Group på Kalbakken, fikk samtidig beskjed om at jeg gjerne kunne trekke klokka manuelt hver dag før jeg tok den på, de mente urverket hadde godt av å gå fullt opptrukket.
 
Jeg har en billig winder som jeg kjøpte av en hyggelig kar her på sonen. Winderen har plass til 2x2 klokker uten individuelt program for de to parene. Alle fire får dermed samme rotering. Den går i hytt og pine - altså hit og dit, står stille i perioder og starter igjen. De to parene går noen ganger samtidig og andre ganger ikke. Etter min oppfatning har den også myk start og stopp. Den funker bra, er relativt stillegående og det er også plass til ytterligere seks klokker i boksen.

Vel, nok om det. Ørlite off topic kommer her, men håper at jeg er tilgitt.
Av de klokkene jeg kjører i winderen går alle helt fint bortsett fra en - en SMP Chrono. Den stopper etter en stund, gjerne etter noen dager. Min 2254.50 går helt greit. Har lest et sted, tror det var en slags sammenligningstest mellom SMP og en annen klokke, at Omegaverket går litt "tyngre", dvs at det krever litt mer bevegelse enn den klokken den var sammenlignet med. Når jeg bruker chronoen går den som ei klokke. Relativt nøyaktig og den har ennå ikke stoppet for meg under bruk. Det jeg kaller bruk inkluderer også nettene på nattbordet.

Kan det være at uret trenger service til tross for at det går greit når det får armtid?
Er det innstillingen på winderen som ikke tilfredsstiller kravet fra Omega mtp antall rotasjoner osv?

Hvor finner jeg opplysninger om antall omdreininger uret skal ha pr døgn?

Er det Valjoux 7750 base på SMP Chronoen din eller er det ETA 2892-A2 med DD Chrono modul?

Er det evt 7750 må du huske på at det bare trekker en vei, og at uret således står mye i din winder uten å bli trukket når winderen din går "feil" vei;)
 
Jeg bruker tudor sjeldnere enn en gang i uken. Den går meget bra, men takler ikke winder, da stopper den etter noen dager.

tar du hensyn til hvilken vei den skal rotere ? eller roterer winderen alternativt i begge retninger ? ( og er effektiv halvparten av tiden)

( redigering : jeg antok at det var enveisopptrekk men jeg vet egentlig ikke hvilket ur du refererer til)

Jeg hadde min 2254.50 inne til justering hos Swatch Group på Kalbakken, fikk samtidig beskjed om at jeg gjerne kunne trekke klokka manuelt hver dag før jeg tok den på, de mente urverket hadde godt av å gå fullt opptrukket.


det er viktig at det er nok energi mtp presisjon og det sikrer du ved å trekke uret manuelt før du tar det på og lar rotoren oppretholde det.
 
tar du hensyn til hvilken vei den skal rotere ? eller roterer winderen alternativt i begge retninger ? ( og er effektiv halvparten av tiden)

Jeg gjør nok ikke det - den går begge veier, og vet at den trekkes halvpart av tiden da, men bruker den nesten aldri på tudorn uansett, og så mener jeg å ha observert at urene generelt går mer presist når winder går begge veier, mulig det er feil, men innbiller meg at rotasjon begge veier gir litt mer, jeg mangler ord her, "balanse"? og at rotasjon en vei etter noen dager gjør at uret går voldsomt for fort eller saktere.
 
Tenkte å kjøpe en winder da jeg kommer til å veksle mellom to stk klokker med dato og har tro på at det blir lettere for meg å bruke begge klokkene i rotasjon når jeg slipper å stille dato ved hvert bytte.

Ift slitasje tror jeg ikke noe på winder, da må det da være bedre å la klokken ligge stille i en klokkeboks, ref @Greg sitt innlegg. Så mitt rasjonale for kjøp er altså praktisk klokkehold.

Noen med erfaring med Swisskubik Startbox? @braekk? Syns disse ser bra ut!
Noen som kan forklare meg forskjellen på Starbox og Masterbox? @GrandCarrera ? Utenom pris, materialvalg og mulighet for glass foran?
Selges disse i butikk i Norge?

Og, hvilken fart skal en Patek (324) og en Rolex (3035) gå med, ref @Moore sitt innlegg?
Og i hvilken retning?

http://www.swisskubik.com/shop/index.php?id_category=12&controller=category
 
@Genta

Jeg har hatt en Rolex branded winder fra swisskubik... never again!
Den bråka så ille at jeg tror til og med naboene på andre siden av gata hørte den.
Kan hende mitt var et engangstilfelle, men ikke mye hjelp å få hos swisskubik når jeg forhørte meg med dem.

Jeg stemmer for en winder fra underwood :)
Underwood er helt stile, meget pen utførelse på flere av dem, samme priser som swisskubik masterbox ca!
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11 og Genta
Tenkte å kjøpe en winder da jeg kommer til å veksle mellom to stk klokker med dato og har tro på at det blir lettere for meg å bruke begge klokkene i rotasjon når jeg slipper å stille dato ved hvert bytte.

Ift slitasje tror jeg ikke noe på winder, da må det da være bedre å la klokken ligge stille i en klokkeboks, ref @Greg sitt innlegg. Så mitt rasjonale for kjøp er altså praktisk klokkehold.

Noen med erfaring med Swisskubik Startbox? @braekk? Syns disse ser bra ut!
Noen som kan forklare meg forskjellen på Starbox og Masterbox? @GrandCarrera ? Utenom pris, materialvalg og mulighet for glass foran?
Selges disse i butikk i Norge?

Og, hvilken fart skal en Patek (324) og en Rolex (3035) gå med, ref @Moore sitt innlegg?
Og i hvilken retning?

http://www.swisskubik.com/shop/index.php?id_category=12&controller=category
Når det gjelder fart og retning finner man info for de fleste modeller her: http://orbita.com/2010_web/NEW/WatchDatabase.htm

Edit: Så Ivar hadde allerede postet link tidligere i tråden...
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Winder eller ikke winder? Jeg ble ikke klok på denne tråden da det er mye delte meninger? Virker som det bør avgjøres i forhold til hvor mye man bruker klokkene? Jeg personlig har 4-5 klokker i samling hvor ofte en klokke kan bli brukt så mye som en måned før den blir byttet med en annen i samlingen. Har både windere og klokkeboks. Hva ville dere gjort? Winder eller klokkeboks?
 
Tenkte å kjøpe en winder da jeg kommer til å veksle mellom to stk klokker med dato og har tro på at det blir lettere for meg å bruke begge klokkene i rotasjon når jeg slipper å stille dato ved hvert bytte.

Ift slitasje tror jeg ikke noe på winder, da må det da være bedre å la klokken ligge stille i en klokkeboks, ref @Greg sitt innlegg. Så mitt rasjonale for kjøp er altså praktisk klokkehold.

Noen med erfaring med Swisskubik Startbox? @braekk? Syns disse ser bra ut!
Noen som kan forklare meg forskjellen på Starbox og Masterbox? @GrandCarrera ? Utenom pris, materialvalg og mulighet for glass foran?
Selges disse i butikk i Norge?

Og, hvilken fart skal en Patek (324) og en Rolex (3035) gå med, ref @Moore sitt innlegg?
Og i hvilken retning?

http://www.swisskubik.com/shop/index.php?id_category=12&controller=category

Jeg har en Swisskubik Startbox av samme grunn du nevner. Når jeg bruker andre klokker enn den jeg bruker 80% av tiden, går den i winderen for å holde tid og dato.
Min erfaring med Swisskubik er veldig god. Ingen ledning. Ingen lyd. Enkel i bruk.
Vet ikke forskjellen på startbox og masterbox, men har heller ikke undersøkt det.
Kjøpte mine her: http://www.swisswatchstore.co.uk/ pga at jeg var på reise i UK. Kanskje bedre å bestille direkte fra Swisskubik. Har ikke sett at disse selges i Norge.
 
  • Liker
Reaksjoner: Firefly og Genta
Jeg kjøpte en SwissKubik Masterbox i lær til far i anledning hans fødselsdag for to år siden. Var Rob E i Stockholm som hjalp meg den gangen; ser på SwissKubik sine nettsider at han fremdeles er forhandler!
Et veldig stort pluss (for SwissKubik generelt) er at den er såpass liten at man kan ta den med seg på lengre reiser og legge winder + klokke i en safe når man vil bruke en annen klokke.

Et annet aspekt som ikke blir nevnt i denne tråden, er hvor nyttig det er med watch winder for klokker med komplikasjoner som annual og perpetual calendar, samt månefase ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
I en "winder" blir det sannsynligvis rotorens aksling som skal slite seg mest hvis klokken står lenge inn i den.
Fordi rotoren er den tyngst delen i klokken og da går den hele tiden rundt.

De automatiske modulene har en del forskjellige rotorakslinger: så langt jeg vet, 3 er mest brukt.
1) Stål aksling i en rubin hylse
2) Kulelager i stål
3) Kulelager med keramiske kuler.

Løsning 1) har ulempen i at stålakslingen kan slite seg mot rubin hylsen.
Løsning 2) har lenger levetid en 1)
Løsning 3) har lenger levetid en 2) fordi keramikk er hardere enn stål mot slitasje.

Levetiden går "av" når akslingen er såpass sliten at rotoren starter å skrape urverket når den går rundt.

En link om keramiske kulelager der:
http://www.thepurists.net/forum/gp/gp_cb/gp_ceramics.htm

Derfor, hvis klokken din bruker løsningen 1) vil du spare på stålakslingens slitasje hvis klokken din ikke er dag og natt på en "winder".
 
Redigert:
Jeg kjøpte vinder til speedyen min for jeg var så lei av å trekke. Det funket bare i 40 timer så stoppet klokka. For noe dritt, vil ikke anbefale winder.

sel.jpeg
 
En tråd fra 2012 som pluttselig blir brakt til live igjen = fornøyelig.

En winder er noe tull uansett, utenom for en urmaker som trenger å sjekke flere ur over tid.
Litt av kosen for oss andre er jo å finne frem et ur, stille det, trekke det opp igjen og vekke det til live.
Et ur har best av å bli brukt "av og til" for å opprettholde viskositeten på oljene og fettet, men kontinuerlig drift medfører bare unødvendig sliasje.
Normalt sies det at et mekanisk ur trenger service etter 5-10 års DRIFTSTID, dumt da å "bruke opp" noe denne tiden ved å plassere uret i en winder.
 
Redigert:
"Litt av kosen for oss andre er jo å finne frem et ur, stille det, trekke det opp igjen og vekke det til live."

Ja, helt enig.
Det sier meg at vi liker "å leke gud ved å vekke en liten Frankenstein skapning i hendene våre"