Svaret på spørsmålet ditt er vel hvor mye penger du har lyst til å bruke på bil – og hva slags bil du vil ha?
Selv kjører jeg en av de siste XC70’ene som ble produsert, det er min andre XC70. 235 hester, flott 5-sylindret motorlyd og masse ekstrautstyr til en fornuftig pris var avgjørende for meg. Jeg vurderte for øvrig seriøst V90D5, XC90T8/D5 og BMW X53.0D/40e.
De nye Volvoene har et klasseledende interiør, men jeg synes drivlinjen(e) er rimelig dårlige. Slappe girkasser med kortpustede bensin og dieselmotorer, med og uten hybrid. Hybridens firehjulsdriftsystem fungerer dårlig på vinterføre, da elmotoren driver bakhjulene, og kun bakhjulene – gjett hva som skjer når batteriet er tomt. I praksis oppleves bilen som forhjulsdreven, selv med strøm på batteriet. El-motoren er rett og slett ikke kraftig nok.
Verditapet på store SUV’er (og dyrere dieselbiler) er også helt hinsides om dagen, noe som bør tas med i betraktningen. Det er rett før elbølgen treffer oss, i løpet av kort tid har både Audi, BMW og Mercedes leveringsklare el-SUV’er. Det er ikke mer enn et par dager siden BMW viste sin iX3.
Jeg tror enten jeg hadde ventet et års tid eller to med å kjøpe «ny» bil, evt. funnet en pent brukt XC70. Hvis du absolutt må ha bil i dag, med diesel og firehjulstrekk, hadde jeg kjøpt en Mercedes All-Terrain. Jeg har tilbrakt litt tid i ny E-klasse, den er helt rå. IMHO knuser Mercedesen det som er til salgs av Volvo’er…..
Jeg synes for øvrig Volvo er blitt for dyre i forhold til konkurrentene, XC70 var i sin tid noe dyrere enn tilsvarende toppmodell av Passat, men en god del rimeligere enn tilsvarende utstyrt BMW eller Mercedes. I dag er Volvo nesten priset som sistnevnte merker.
Jeg testet ny E-klasse vs. V90 og jeg valgte V90 med T8. E-klassen hadde ca 200 dieselhester i en altfor tung bil (virket litt undermotorisert), ekstrautstyret var latterlig dyrt på Mercedes, og jeg synes personlig Volvoen var mer behagelig å kjøre, når det i tillegg var ca samme pris så var det enkelt valg for min del (i tillegg synes jeg V90en ser bedre ut).
Jeg har ikke angret på det valget i ettertid. Skulle jeg valgt annerledes hadde det evt. blitt en annen motor som er litt mer drivstoffgjerrig, for T8 er veldig tørst hvis man ikke får ladet. Dog begynner den å sette seg litt mer, så drivstofforbuket ser ut til å være på vei ned nå...
Enig med deg ift risiko mht teknologiutvikling, så da er leasing et godt valg.
Ang. batteri og 4-hjulsdrift, så sparer T8'en 20% av batteriet til bruk til 4-hjulsdriften, så det er ikke noe problem.
V90T8 er en flott bil, ikke noe dårlig valg
Jeg er enig i E220D ikke akkurat er noen racerbil, men det begynner å hjelpe med E350D
Det er riktig at batteriet i Volvoen skal spare strøm, i praksis fungerer det ikke alltid like bra. Kjenner to stykker som har problemer med dette på den siste veistubben opp til hytta, etter en lang kjøretur. En annen utfordring er at drivlinjen kan være nokså "treg" selv med strøm på batteriet, det vil si at man kan merke at bensinmotoren må starte for å dra i gang forhjulene - typisk ved kaldstart. Da blir det fort noen runder med hjulspinn.....
Jeg tenker at hybrid kan være OK dersom bilen skal brukes mye i byen (på strøm), er det derimot "hyttebilen" går vinningen opp i spinningen - mitt råd er å velge diesel med mindre man bor midt i Oslo-gryta
Det var vel mest min personlige følelse av å kjøre den, og på papiret tar jeg jo feil. Følte ikke at det var så mye som skjedde når jeg trykket på gasspedalen, og hadde nok forventet mer. Derav følelsen av at den virket litt undermotorisert.Når det gjelder nye MB E220D så kan jeg ikke forstå at man kan beskrive den som undermotorisert, i forhold til hva da?
Den har 193hk, går 0-100 på 7.3 sekunder, og har 400 nm i dreiemoment, men klart, det kommer an på hva man forventer, hva man er vant til.
Sammenligner man med 90% av andre biler der ute er jo ikke denne treg eller svak på noen måte.
Har selv en 2015 E220D med 175 hk og det er faktisk utrolig sjelden jeg trenger å tråkke pedalen i bånn, har iallefall aldri tenkt at den er undermotorisert.
Husker jeg hadde 1993 E300D med 113 hk sugediesel, selv den var ok men da var pedalen ofte i bånn, uansett herlig bil det og.
Spesielt i Norge der trafikken som regel går mellom 50-70 km/t kan man jo fint klare seg med liten motor uten at man lider av den grunn.
Er det ikke dumt å kjøpe gammal XC70 diesel nå i disse "diesel-forbuds-tider"?
Vi bytter ut vår XC70 D4 til V90CC T5 nå om en drøy måned. Synd CC versjonen ikke kommer som hybrid
Tja.. Slår et slag for Q7 e-tron. Fullverdig quattro, sekssylindret diesel og klassens største batteri. Fantastisk bil å kjøre og klarer seg med 0,6 liter på mila på langkjøring.