Ypperste high-end (tradisjonell horologi)

Alt handler vel om følelser og personlige preferanser når man kommer opp i denne typen ur. Personlig faller jeg ikke helt for Phillipe Dufour, er ikke spesielt glad i romertall og synes kanskje de ser litt kjedelige ut (hvis det er lov å si). Stilen til Kari Voutilainen faller jeg heller ikke for, mye romertall og veldig spesielle lugs, samt at visere og skive ikke treffer meg.

H.Moser & cie derimot synes jeg ser helt smashing ut, stilren og enkel, nær perfekt. Et nydelig eksemplar unboxet av @FMS for noen dager siden er et godt eksempel på dette:)
Jeg forstår også godt fasinasjonen av FPJ som brer om seg her inne. Bleu er en nydelig klokke og de "vintage" (?) FPJ som stadig postes;) er også klokker jeg kan like.

Nå skal det sies at mine betraktninger kun er basert på bilder da dette ikke er klokker jeg har tafset på eller sett in real life. Det nærmeste jeg kommer da er ALS og VC som lager veldig mye vakkert og jeg undrer stadig på om disse små independed merkene er verdt det lille ekstra. Men igjen så handler vel dette om følelser:)
 
Jeg synes dette er en grei oppsummering:

Both François-Paul and Kari are proper geeks, using their head and hands to create movements and to design watches themselves. These watches are showing two great conceptions of ultra-high-end watchmaking, but they are intrinsically and emotionally different.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og FMS
Det er vel knapt noen her på sonen, meg selv inkludert, som har kompetanse til å vurdere kvalitetsforskjellen på de ulike high-endmerkene, både hva gjelder tekniske løsninger og finish. De fleste leter etter meningene til sannhetssigere med pondus, som regel kjente klokkebloggere og klokkejournalister, og deretter gjengir disse som sine egne med varierende hell. Når mange nok klokkejournalister etc. har hyllet den ene eller den andre (kostbare) modellen, skapes den "comforten" som trengs for at den menige klokkeentusiast tør gå til innkjøp. Og det er for så vidt vel og bra og ikke noe å skamme seg over. Problemet er når enkelte - som regel på totalt sviktende og misforstått grunnlag - etter kort tids klokkeinteresse og eierskap plutselig blir ekspert og føler seg kompetent til å rakke ned på merker man (heller) ikke har peiling på. Rolex og Patek er spesielt populært å avkle for nyslåtte "eksperter". Det er lett å la seg rive med. Å være en "ydmyk entusiast" bør kanskje heller være målet. Litt kunnskap er ofte mye farligere enn ingen kunnskap. Klokkediskusjon generelt (dvs. ikke denne tråden spesielt) synes jeg ofte bærer preg av mye meninger og lite kunnskap.
 
Mange typer high-end.
Dette er vel low-end, men jeg ble ganske fornøyd.
Jeg vil imidlertid lage ny skive uten skyer...
WP_20160601_16_39_38_Pro - Copy.jpg
(Detaljer er også viktig. Legg merke til trådsiktene i viserne!)

8
 
Med fare for å bli seriøst misforstått vil jeg komme med noen kommentarer.
- Hva er det ypperste i vår klokkeverden? Komplikasjoner, håndarbeid, finish, nøyaktighet eller ergonomi.
- Er det et "Dressur" som ikke tåler væromslag. Er det mulig å vaske hendene uten å ta av seg uret ?
- To the point - snakker vi om et smykke som helst bør ligge i en bankboks ?

Da er jeg superfornøyd med mine hverdagsur som kan bæres til alt, i tillegg slipper jeg å få rykninger hvis klokka får en ripe eller 10. Herlig å være enkel. ;)

Tom
 
Der er du inne på kjernen, @Tom Henriksen. Den helheten er den som er vanskelig å treffe. Hva gir kicket?

Jeg har i mange år prøvd å finne hva som må til for å gjøre noe perfekt. Det må til en balanse. Selv er jeg svak for finish og innsyn.

8
 
På samme måte som jeg ikke synes det er noe godt argument mot å kjøpe fin frakk, at man ikke kan bruke den når man hugger ved, synes jeg i alle fall for min del ikke at det er noe godt eller relevant kriterium at alle klokker man eier skal kunne brukes til "alt". Det er absolutt fint og nødvendig å ha klokker som tåler en støyt, men det er også morsomt også å ha klokker som krever eller fortjener litt bedre behandling enn en hvilken som helst dykkerklokke (f.eks.).
 
Det handler vel litt om at klokker er til for å brukes. Om du har ur du ikke tør å bruke er poenget borte. Et ur i platinum tåler mer enn et stålur. Men man er i mange forskjellige situasjoner og jeg bruker klokker deretter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen og FMS
Det handler vel litt om at klokker er til for å brukes. Om du har ur du ikke tør å bruke er poenget borte. Et ur i platinum tåler mer enn et stålur. Men man er i mange forskjellige situasjoner og jeg bruker klokker deretter.

Mer enn stålur. Det er jeg ikke sikkert på.

Tantal 6.5 (Mohs skala)
950 platina 3.5 (Mohs skala)
24k Gull 2,5 (Mohs skala)
18K gult gull 2,7 (Mohs skala)
18k hvitt gull 2.8-4 (Mohs skala)

Så mao skal platina være et bedre metall enn hvitt, gult og rødt gull. Men tanntap er overlegen.

Har googlet n hel del i dag. Men kan ikke finne noen fasit på hvor tett 316L og 904L stålet som Rolex bruker til deres SS modeller. Men rundt 6 (Mohs skala).
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og FMS
Mer enn stålur. Det er jeg ikke sikkert på.

Tantal 6.5 (Mohs skala)
950 platina 3.5 (Mohs skala)
24k Gull 2,5 (Mohs skala)
18K gult gull 2,7 (Mohs skala)
18k hvitt gull 2.8-4 (Mohs skala)

Så mao skal platina være et bedre metall enn hvitt, gult og rødt gull. Men tanntap er overlegen.

Har googlet n hel del i dag. Men kan ikke finne noen fasit på hvor tett 316L og 904L stålet som Rolex bruker til deres SS modeller. Men rundt 6 (Mohs skala).
Bare en måte å avgjøre dette: Skrap datografen til @Timekeeper mot SD4Ken din og se hvilken som får ripe.. :D
 
Hehe. Datoen får nesten ikke riper. Nautilusen får mye mer.. Men det stemmer sikkert at stål er sterkere. Det er nok mot gull jeg blander. Når det er sagt så har vel platinum et spesiel måte å ripe på. Det blir ikke borte, det bare flytter seg? Noen som kan bekrefte?
 
Den største ulempen med platina vs. gull og rustfritt stål som 904L er at det blir matt ved oksidering og bruk (slitasje). Bare se på en platinaring som er blitt brukt i ett par år. Helt matt som om det skulle ha vært av sølv.
Derfor er det blitt mer populært, og vanlig å se ringer i dag laget av palladium. Min datter som er allergisk mot gull, har derfor øredobber i palladium.
Tettheten på palladium er 4,75 (Mohs skala).
Palladium er også 40-45% rimeligere enn platina.
 
Nå har kanskje denne tråden tatt litt underlig retning, det er vel en fin tråd her:
http://www.tidssonen.no/forum/threads/materialer-bring-out-the-nerd-in-you.35556/

Når det er sagt, jeg vet ikke mye om dette, men etter noen øl:

Hehe. Datoen får nesten ikke riper. Nautilusen får mye mer.. Men det stemmer sikkert at stål er sterkere. Det er nok mot gull jeg blander. (...)
Lurer på om "vanlig" stål har ca. samme hardhet men at stål brukt i f.eks. klokker er høyere på skalaen.

Den største ulempen med platina vs. gull og rustfritt stål som 904L er at det blir matt ved oksidering og bruk (slitasje). Bare se på en platinaring som er blitt brukt i ett par år. Helt matt som om det skulle ha vært av sølv.
Derfor er det blitt mer populært, og vanlig å se ringer i dag laget av palladium. Min datter som er allergisk mot gull, har derfor øredobber i palladium.
Tettheten på palladium er 4,75 (Mohs skala).
Palladium er også 40-45% rimeligere enn platina.
Det høres underlig ut, platina er da edelt - det ville jeg tro kun gjaldt veldig høye temperaturer? Ellers er jeg fan av palladium, mest fordi det er mye rimeligere og veldig lett, noe som begge deler også kan være negativt.

Snakker vi lugs mot lugs?
Minst!

Ninjaedit:
Når det er sagt så har vel platinum et spesiel måte å ripe på. Det blir ikke borte, det bare flytter seg? Noen som kan bekrefte?
Kan ikke bekrefte, men har lest det samme og har samme inntrykk.
 
Når man har en klokke med (mer eller mindre) elementer av edelt metall, så må det vel være hyggelig å pusse det blankt av og til?

Sølv blir nå "litt fort" missfarvet, men gull og platina holder seg blant lenger. "Ulempen" med gull (eller TT) er at mange syntes det blir for flashy, og om det hører med til en high-end klokke blir igjen veldig individuelt...

8