Nå får jeg sikkert mange "uvenner" her, men det er nå engang smak og behag. Jeg har "nesten" til gode å se en Rolex jeg synes er fin, jeg synes de ser kjipe ut nesten alle sammen. Den "bobla" over datoen ser helt idiotisk ut og baklokkene er stusselige. Så jeg skjønner ikke noe av fascinasjonen over Rolex. Men det er sikkert noe jeg ikke "forstår" Når det gjelder design, så liker jeg helt klart Zenith. Synes de har design, finish og små detaljer som er helt fantastiske.
Jeg er veldig glad i Zenith, og har hatt en del av dem. Nå har jeg bare to igjen av denne samlingen med El Primero'er.
Av og til angrer jeg, men jeg tror man må være samler av et helt annet kaliber en meg for å ha så mange klokker. Merket har en veldig fascinerende historie, og de som er interessert kan gjøre mye dummere enn å kjøpe boken det er linket til over.
Den senere tiden har det blitt sving på merket, det er riktig priset i forhold til konkurentene og de gjør mye riktig. Alle bør ha en Zenith i samlingen (men kanskje ikke 40)
Modellen er fra 1975/76. Hadde den på spa hos Tidemann i fjor - det gjorde underverker. Kasseformen er typisk for perioden, og klokken bærer fint på armen, selv om de ultrakorte lugsene krever litt tilvenning. Skiven er nydelig. Kanskje den fineste skiven av alle klokkene jeg har.
Det er mange lekre, moderne Zenith-modeller, men selv klarer jeg ikke å bli fortrolig med subdials som "smelter" sammen. Men klokkesmaken forandrer seg stadig, så jeg utelukker ikke at det sniker seg inn en Zenith til en eller annen gang.
Var hos David Andersen her om dagen og falt litt for en Captain Chronograph med hvit skive. Den skal inn etterhvert, men det blir nok dessverre en stund til.