Røyke pipe

Medlem
6. des. 2013
Innlegg
11.021
Er i startfasen med å lære meg å røyke pipe. Jo mer man leser, jo mer avansert virker den verden. Litt som sigarer, men med piperøyking er det noen ekstra variabler (tobakken, stappingen, tobakken, etc).

Er det noen her inne som har noen tips til å få mest utav piperøykingen og basic do-and-donts?
 
Startfasen med å lære og bruke piperøyke?
Sorry, kan ikke bidra med annet enn en god latter:
1714495832399.jpeg
 
Ikke overraskende første respons fra uinnvidde, men satser på at det kommer mer seriøse og innsiktsfulle innspill etterhvert.

Artig, men seriøst spørsmål. Har røykt i snaue 30 år. Sluttet for mange år siden. Røykt sigar i noen år. På tide å ta det opp til neste nivå, så derfor spørsmålet. For de som ikke har røykt (good for you), kan selvsagt spørsmålet fremstå som rart - men seriøst ment i en trådkategori om "Livsstil". Appellerer til innspill fra mer seasoned smokers og livsnytere.

Det er en del variabler å lære seg:

- Type pipe
- Type tobakk (med eller uten smakstilsetting)
- Pakking av pipe vs. trekk
- Rensing av pipe
- Innrøyking av pipe
- m. fl.

;)
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Kruttskjegg og Genta
Røykte litt pipe for noen år siden. Når det gjelder pakking av tobakk, så fant jeg en metode som fungerte bra :
"Pinch" metoden på denne siden:

Nå går det kun i sigar her :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Røykte litt pipe for noen år siden. Når det gjelder pakking av tobakk, så fant jeg en metode som fungerte bra :
"Pinch" metoden på denne siden:

Nå går det kun i sigar her :)
Takk. Ser ut som gode råd. Ser faren for at det blir for "avansert" og man derfor går for sigar. Men, livet er for kort til å ikke lære noe nytt.

Når man går inn på for eksempel Sol Sigar i Oslo og ser veggen til høyre i butikken og alle pipene der, samt alle i vinduet - så innser man at det er nesten flere piper enn det er sigarer til venstre i den samme butikken.

Vi er en gjeng som skal kjøpe inn "brukerutstyr" og lære oss dette med å nyte pipe. Skal lese artikkelen og komplettere quick guide jeg allerede har.

Så, kjekt med konstruktivt innspill. Takk.

:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Er ikke en ekspert, men nyter ofte en god pipetobakk og har gjort dette i vel 30 år. Jeg har aldri røkt sigaretter, men Cubanske sigarer og Engelsk eller Dansk pipetobakk, pakket etter beste evne i gode håndlagde piper, som ofte innehar et håndverk på linje med god urmakerkunst gir meg glede. Det er plenty av nettsider og forumer hvor du finner god informasjon. Men kort fortalt, det er to typer tobakk - parfymert eller «natural», det er viktig og ikke bruke samme pipe/r på disse 2 typer tobakk. Det er også viktig om du røker ofte og la pipen «hvile» noen dager mellom hver tenning.
En pipe må alltid kjøles ned og «pusses» etter hver blås. Du trenger et godt «czech tools» (Googel er din venn) og piperensere med rett diameter for å holde pipen ren.
«Pakking» av en pipe er en egen vitenskap, selv bruker jeg fast/løst/fast metoden - altså fast i bunnen av skålen, løst midt i og fast på toppen. Husk og IKKE pakke pipen med mer tobakk en du orker å røyke, en pipe MÅ alltid avsluttes.
IMG_6635.jpeg

IMG_5221.jpeg
 
Redigert:
Er ikke en ekspert, men nyter ofte god pipetobakk og har gjort dette i vel 30 år. Jeg har aldri røkt sigaretter, men Cubanske sigarer og Engelsk eller Dansk pipetobakk, pakket etter beste evne i gode håndlagde piper, som ofte innehar et håndverk på linje med god urmakerkunst gir meg glede. Det er plenty av nettsider og forumer hvor du finner god informasjon. Men kort fortalt, det er to typer tobakk - parfymert eller «natural», det er viktig og ikke bruke samme piper/r på disse 2 typer tobakk. Det er også viktig om du røker ofte og la pipen «hvile» noen dager mellom hver tenning.
En pipe må alltid kjøles ned og «pusses» etter hver blås. Du trenger et godt «Tjech-tools» (Googel er din venn) og piperensere med rett diameter for å holde pipen ren.
«Pakking» av en pipe er en egen vitenskap, selv bruker jeg fast/løst/fast metoden - altså fast i bunnen av skålen, løst midt i og fast på toppen. Husk og IKKE pakke pipen med mer tobakk en du orker å røyke, en pipe MÅ alltid avsluttes.
Magisk. Takk. Nyttige råd jeg skjønner, er uthevet.

Det som var nytt her, var rådet om å ha to ulike piper - en til "parfymert" og "ikke parfymert" tobakk, samt det å avslutte en pakket pipe og ikke pakke den mer enn det man skal/vil røyke. Virker som fornuftige og logiske tips i en ny verden. Bukker og takker. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Pipe er jo fantastisk. Det tar ikke lang tid før du har bygd opp en liten samling. Av tobakk, så anbefaler jeg Peterson Early Morning Pipe (tidligere Dunhill), som oppstart. Min hovedregel er; lukter det godt, så smaker det godt.

Ved stamping, så følger jeg et råd jeg fikk; først med håndlaget til et barn, deretter en kvinner før du til slutt lar en mann pakke topplaget.


Skaff deg en IM Corona Oldboy for pipe til opptenning. Gled deg!
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Pipe er jo fantastisk. Det tar ikke lang tid før du har bygd opp en liten samling. Av tobakk, så anbefaler jeg Peterson Early Morning Pipe (tidligere Dunhill), som oppstart. Min hovedregel er; lukter det godt, så smaker det godt.

Ved stamping, så følger jeg et råd jeg fikk; først med håndlaget til et barn, deretter en kvinner før du til slutt lar en mann pakke topplaget.


Skaff deg en IM Corona Oldboy for pipe til opptenning. Gled deg!
Anbefaler også Peterson «night cap», ellers er de fleste blends fra W.Ø Larsen en smak og duft som de fleste vil like.
 
Følger tråden fordi jeg har veddet med en annen om når pipa får en annen lyd her.
Pip pip sa piperenserne i pipekor!
1714511890363.jpeg


Sorry trådstarter. Skjønner at universet er stort. Og at du ønsker hjelp til en kick-start. Bare syns det var en ultrakomisk fokus (lære seg å nyte nikotin?) for en voksen mann.

Kos dere med pipene!
Og faktisk kan pipelukt være litt koselig:)
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Jeg røkte pipe for en del år siden.
Lette lege etter den perfekte tobakken, og den fant jeg til slutt.
Rød orlik er en ren virgin tobak. Perfekt lukt også svei den ikke så mye på tunga som mange tobakken gjør.
Sjekk også ut W Ø Larsen sin Kong Frederik blend. Den er meget god, med litt latakia i.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Jeg røkte pipe for en del år siden.
Lette lege etter den perfekte tobakken, og den fant jeg til slutt.
Rød orlik er en ren virgin tobak. Perfekt lukt også svei den ikke så mye på tunga som mange tobakken gjør.
Sjekk også ut W Ø Larsen sin Kong Frederik blend. Den er meget god, med litt latakia i.
Tongue-bite som du beskriver, skyldes at pipa blir for hardt røket og for varm - ro litt ned så slipper du det ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Frik
Er lei av dyre sigarer med (for) varierende trekk (ulike fillers). Så, derfor er pipe en alternativ tilnærming. Med alle gode og konstruktive råd gitt i denne tråden fra empatiske brukere, så vil jeg tro at nikotin-nirvana er hakket nærmere. Mai/juni er baseline og utprøving.
 
Lykke til! Ett siste tips, en ny pipe må «brennes inn». Du må akseptere at de første 5-6 ganger ikke blir optimale, hverken funksjonelt eller smaksmessig. Kjernen i piperøking er jo tålmodighet, ro og refleksjon så hold ut ;)