Røyke pipe

Lykke til! Ett siste tips, en ny pipe må «brennes inn». Du må akseptere at de første 5-6 ganger ikke blir optimale, hverken funksjonelt eller smaksmessig. Kjernen i piperøking er jo tålmodighet, ro og refleksjon så hold ut ;)
Pipe, utstyr og tobakk innkjøpt. Rolig innrøyking i hagen i dag.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT, Erik_SG og Gin
Jøss. Sterke saker. Tiden med for varierende kvalitet på trekk i sigarer er i alle fall forbi. :)
 
Følger denne. Har et par som har ligget i en skuff i et tiår eller to. Knakk aldri koden, men har tenkt flere ganger at jeg kunne tenkt meg å lære det. Synes å huske at det hadde en tendens til å samle seg opp en slags sur flytende gugge i bunn, som førte til vond smak og en følelse av å ikke mestre kunsten. Gjorde nok det meste feil..
 
Følger denne. Har et par som har ligget i en skuff i et tiår eller to. Knakk aldri koden, men har tenkt flere ganger at jeg kunne tenkt meg å lære det. Synes å huske at det hadde en tendens til å samle seg opp en slags sur flytende gugge i bunn, som førte til vond smak og en følelse av å ikke mestre kunsten. Gjorde nok det meste feil..

Det kan fort skje om pipa røykes for hardt/varmt, og hvis tobakken ikke pakkes tett nok underveis. Da blir det det jeg kaller «pipesnerk», som vel egentlig er en form for tjære. Man lærer det etter hvert - tålmodighet med pipa er en dyd.
 
Som @BigT sier, så gjør det å pakke pipen underveis, underverker.

IMG_7843.png
 
Viktig steg, etter som jeg har forstått: Rens pipen godt etter bruk (tømmes helt, piperenser i både kammer og munnstykke, samt rense metallfilter hvis man har et slikt) og tørk godt av alt og la den lufte litt. Klar til nytt bruk.

IMG_7846.jpeg
 
Da var det grunnleggende i boks og opplevd. Da er det tid for å undersøke ulike pipetyper/former og et plefora av ulik tobakk. Sigarer? Go home.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Eller gammel grinebiter...Neida, joda, neida,....
Man er vel ikke en grinebiter fordi man synes to kjønn er tilstrekkelig. Man trenger vel strengt at ikke flere? Eller?
Det er ikke ulovlig å være konservativ og akseptere at ting har forandret seg men samtidig mene at enkelte ting var greiere i gamle dager.
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Man er vel ikke en grinebiter fordi man synes to kjønn er tilstrekkelig. Man trenger vel strengt at ikke flere? Eller?
Det er ikke ulovlig å være konservativ og akseptere at ting har forandret seg men samtidig mene at enkelte ting var greiere i gamle dager.
Tenkte jeg mer på gammeldags pipe enn noe annet..
 
  • Sint
Reaksjoner: Loevhagen
@andre
Tenkte jeg mer på gammeldags pipe enn noe annet..
Plutselig fikk pipen en annen lyd. Neida, joda, neida.

Du må huske @GrimReaper, at gode(ste) @andres er trolig mer tradisjonalist enn man skulle tro. Han må finne noe å hate. Ære være @andres for å være konsistent. :) Det skal han ha. Hvis @andres har noe konstruktivt å melde innen trådens tema, så er det prisverdig. Men, tviler på at det skjer siden det nå er slik at han er mer en gammel grinebiter enn en pipeentusiast.
 
Redigert:
Er nok ingen pipeentusiast, men jeg kan godt sette pris på andres lidenskaper og evner til å finne glede i små og/eller utradisjonelle ting. Jeg synes for eksempel at sånne tråder som dette beriker forumet selv om jeg ikke røyker pipe selv.
Nerding over ting som er litt utenfor moten eller av andre grunner kuriøse grunner synes jeg er artig.
 
Da var det grunnleggende i boks og opplevd. Da er det tid for å undersøke ulike pipetyper/former og et plefora av ulik tobakk. Sigarer? Go home.
Røyker ikke selv, men synes en del pipetobakk lukter skikkelig godt.
Sigaretter lukter jævlig, sigarer lukter kvalmende, men pipe kan lukte riktig så godt, f.eks. Borkum Riff.
 
Godt å se en trivelig oppstart. Av tobakk, så anbefaler jeg også å prøve ut både flake, plug, Navy rolls og til og med rope tobacco, om du får tak i. Alle ulike konsistenser, som igjen gir ulike opplevelser. Det er noe eget ved plug og rope, hvor du må ha en kniv til å skjære din egen tobakk. Vekker umiddelbart minner om oldefar som skar sin skråtobakk. Ellers anbefaler jeg selvsagt en tur til København og The Danish Pipe Shop.
 
Røyket litt pipe før, fant aldri riktig teknikk. Tobakksrøyk er ganske fantastisk, men tør ikke prøve selv da jeg kuttet brennende tobakk for 12 år siden. Savner det hver dag.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: holmby
@andre

Plutselig fikk pipen en annen lyd. Neida, joda, neida.

Du må huske @GrimReaper, at gode(ste) @andres er trolig mer tradisjonalist enn man skulle tro. Han må finne noe å hate. Ære være @andres for å være konsistent. :) Det skal han ha. Hvis @andres har noe konstruktivt å melde innen trådens tema, så er det prisverdig. Men, tviler på at det skjer siden det nå er slik at han er mer en gammel grinebiter enn en pipeentusiast.
Da vant jeg nettopp 7.500.- som brukes på piper side om side på leirduebanen i nær fremtid.
Takk for at det ble hard røyking i pipa her inne. Kaching!