Bilsnakk

Helt enig i at entusiasme og bilglede burde ha en forbrenningsmotor. Selv kunne jeg tenkt meg en gammel sær bil etterhvert, 2CV kanskje.. Denne gangen ble det ny bruksbil, og med tanke på spec. er det jo nesten litt entusiastisk? Kommer i september.

Bakhjulstrekk, 258 hk, spoiler og coupe/kombi/sedan:

Vis vedlegg 397042
Vis vedlegg 397043

Mazda6 er noe av det flotteste som er. Selv denne nye. Soul Red er ikonisk, kanskje litt for vanlig nå?

Lekker bil.

8

Helt enig i at entusiasme og bilglede burde ha en forbrenningsmotor. Selv kunne jeg tenkt meg en gammel sær bil etterhvert, 2CV kanskje.. Denne gangen ble det ny bruksbil, og med tanke på spec. er det jo nesten litt entusiastisk? Kommer i september.

Bakhjulstrekk, 258 hk, spoiler og coupe/kombi/sedan:

Vis vedlegg 397042
Vis vedlegg 397043
Regner med at dette er nye elbilen fra Mazda. Den ser fin ut og virker prisgunsti. Er disse leveringsklare nå ? Gratis med nybil !

Regner med at dette er nye elbilen fra Mazda. Den ser fin ut og virker prisgunsti. Er disse leveringsklare nå ? Gratis med nybil !
Jeg får en av de første og den skal komme i september, så ikke helt klar enda. Blir spennende, lang akselavstand, bakhjulstrekk og den formen burde tilsi ganske ok komfort for 369k

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg får en av de første og den skal komme i september, så ikke helt klar enda. Blir spennende, lang akselavstand, bakhjulstrekk og den formen burde tilsi ganske ok komfort for 369k
Den har jo et interiør og et utsende som en bil, ikke som enkelte elbiler fra Star Wars. Blir vel komfort med 4,9m lengde hvis jeg ikke husker feil.

• Liker
Reaksjoner: andres
Å lete etter en ny bil har tre faser:

a) GØY! Dette er kun gøy.
b) USIKKERHET. Tja, er dette så bra da?
c) TVIL. Kanskje det jeg kjører i dag er mer en godt nok?

Har det siste året lett etter en ny bil, og prøvekjørt følgende (ikke i denne rekkefølgen):

- BMW iX1 30 xDrive
- BMW iX3
- BMW X5 45e
- BMW X5 50e
- BMW X3M
- Hyundai Ioniq 5N
- Tesla Model 3
- Mazda CX60 SUV
- Porsche Macan 4 EV

Neste på lista er:

- Skoda Enyaq 85 Sportline
- Skoda Elroq 85 Sportline

Konklusjon så langt er at alle de kjørte bilene er gode, men ikke superb. Porsche Macan 4 EV og X5 45e og 50e var som å kjøre et godstog. X3M var nyrekiller. 5N var artig med all emuleringen, som kanskje man blir lei av etter 3 uker - og rangen var dårlig. Alt annet var 100% gøy. iX3 var ordinært og helt OK. Ikke noe feil og ikke noe gøy. Tesla; no comment. Mazda CX60? Har aldri vært borti en bil med så stor latency på ALT av elektronikk og gassrespons. Drittbil. iX1 var den mest lettkjørte og den som var mest "nimble" sammen med 5N. Ser frem til de to Skodaene. Imens så lurer jeg på hvorfor jeg "utsetter" meg for dette, da en ren bensinbil med rekkesekser så langt virker mest kultiviert, som de sier på tysk.

De to som er på shortlista p.t. er:

- BMW iX1 30 xDrive
- Hyundai Ioniq 5N

Av disse to, er det 0% tvil at sistnevnte er den som bringer frem smilet mest, selv om den er litt "harry".

webcc-v4-3.jpeg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Rød

Har det siste året lett etter en ny bil, og prøvekjørt følgende (ikke i denne rekkefølgen):

- BMW iX1 30 xDrive
- BMW iX3
- BMW X5 45e
- BMW X5 50e
- BMW X3M
- Hyundai Ioniq 5N
- Tesla Model 3
- Mazda CX60 SUV
- Porsche Macan 4 EV

Neste på lista er:

Konklusjon så langt er at alle de kjørte bilene er gode, men ikke superb. Porsche Macan 4 EV og X5 45e og 50e var som å kjøre et godstog. X3M var nyrekiller. 5N var artig med all emuleringen, som kanskje man blir lei av etter 3 uker - og rangen var dårlig. Alt annet var 100% gøy. iX3 var ordinært og helt OK. Ikke noe feil og ikke noe gøy. Tesla; no comment. Mazda CX60? Har aldri vært borti en bil med så stor latency på ALT av elektronikk og gassrespons. Drittbil. iX1 var den mest lettkjørte og den som var mest "nimble" sammen med 5N. Ser frem til de to Skodaene. Imens så lurer jeg på hvorfor jeg "utsetter" meg for dette, da en ren bensinbil med rekkesekser så langt virker mest kultiviert, som de sier på tysk.

- BMW iX1 30 xDrive
- Hyundai Ioniq 5N

Av disse to, er det 0% tvil at sistnevnte er den som bringer frem smilet mest, selv om den er litt "harry".

Vis vedlegg 397231
20250414_203148.jpg

Legg på et par sylindere og du kommer aldri til å se deg tilbake.

- BMW iX1 30 xDrive
- BMW iX3
- BMW X5 45e
- BMW X5 50e
- BMW X3M
- Hyundai Ioniq 5N
- Tesla Model 3
- Mazda CX60 SUV
- Porsche Macan 4 EV

Neste på lista er:

- BMW iX1 30 xDrive
- Hyundai Ioniq 5N

Vis vedlegg 397231
Har BMW 540i og er helt enig i at det er meget behagelig med 6 syl og bensin. Skjønner ikke helt hvorfor alle skal ha en suv, det blir joe en trikk å kjøre i forhold til en stv med mye lavere tyngdepunkt, ( Hvis en ikke har hytte på fjellet da ). Har også AMG med V8 så @GrimReaper har helt rett, det blir kun feil når tanken skal fylles. Bruker 0,6L pr mil og alt over er bare hobby / gøy. Har ikke kjørt iX3 selv, men har en kompis som har kjørt det meste og han ble veldig skuffet. Hva synes du om den opp i mot de andre du har kjørt ?

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Har BMW 540i og er helt enig i at det er meget behagelig med 6 syl og bensin. Skjønner ikke helt hvorfor alle skal ha en suv, det blir joe en trikk å kjøre i forhold til en stv med mye lavere tyngdepunkt, ( Hvis en ikke har hytte på fjellet da ). Har også AMG med V8 så @GrimReaper har helt rett, det blir kun feil når tanken skal fylles. Bruker 0,6L pr mil og alt over er bare hobby / gøy. Har ikke kjørt iX3 selv, men har en kompis som har kjørt det meste og han ble veldig skuffet. Hva synes du om den opp i mot de andre du har kjørt ?
Jeg er sikkert ikke riktig person til å svare for jeg er rimelig lite interessert i bil. Men det blir som Ole Brum dette: ja takk begge deler.

Derfor velger jeg biler ut fra økonomi og bruksområder, ikke følelser. Altså hjernen, ikke hjertet. Dog, noen ganger kan de sikkert gi samme resultat.

SUV "må" jeg ha fordi jeg både - som du også nevner - har hytte på fjellet, men i hovedsak også fordi jeg jakter mye og har mange mange kilometer på grusveier og dårlige traktorveier.
Den meste komfortable SUV jeg har hatt er nok uten sammenligning en BMW X5, men den beste jeg har hatt er også uten tvil en Subaru Forester. Har hatt en tidligere, og har en nå (bensin). For en traktor! Seneste i fjor høst hev jeg meg av fylkesveien ned på en traktorvei en av dagene i elgjakta. Nedoverbakke. Akkurat i det jeg foretok manøveren og dro ut i snøen slo det meg "Sat**n! det var mye tung og våt snø. Dette var nok en megatabbe". To andre biler som også gjorde det samme, en VW Amarok og en Toyota RAV måtte reddes opp igjen av traktoren til han ene i jaktlaget. Jeg slo på "x-drive" i Subaruen og kjørte opp igjen like enkelt som traktoren.
Den 4-hjulstrekken på Subaru er i en egen klasse.

Og så har vi en elektrisk lavere bybil. Som uten tvil er best til den slags kjøring i by og langkjøring.

Elektrisk vs bensin/diesel vs hybrid har jeg null følelser for. Jeg velger det som virker best for jobben i mine øyne. SUV'en blir foreløpig på fossilt da jeg ofte er i områder over lengre tid hvor kort vei til påfylling ikke nødvendigvis er kort.
På den andre er strøm det meste fornuftige da fylling aldri er mer enn få minutter unna. Enten hjemme eller ladestasjoner. For denne bilen så er driftskostnadene ekstremt lave i forhold til den fossile. Tibber sier meg at vi ladet denne for ca 300 kr forrige måned. Nettbanken min sier jeg fylte bensin for 3300 kr på Subaruen samme måned. I tillegg til reduserte bomgebyr på el.bil så er det en no-brainer.

Lyd og "feeling" betyr nada for meg. Spesielt på bruksbiler i daglig, normalt virke.
Joda, hadde jeg hatt interesse for det og hatt en eldre Ford Mustang eller en Porsche 911, så bør selvfølgelig lyden være grom. Men på den jeg skal fise ut på Biltema med så betyr det null niks.

Men har husstanden kun en bil så skjønner jeg dilemmaet.

Meg jeg skjønner folk som er bilinteressert velger med hjertet i stedet for hjernen mange ganger. For hadde dette gjeldt MC så hadde mine svar vært helt annerledes :LOL:

Redigert:
Gamle amerikanske V8'ere er håpløst ineffektive, tunge og fullstendig blottet for finesse. Men det er grom lyd da.
Enig. Fantastisk lyd.
Det var mye effekt i motorene før 1972. (Eller var det 74?).
Avgasskrav førte til at effekten ble strupet, men kubikken ble beholdt. Dette gav tøbbr biler med åtte liter V8 og 150hk. Noen år før hadde samme motor gitt over 400....

60tallets muskelbiler er noe spesielt!

Ekte vare.

- BMW iX1 30 xDrive
- BMW iX3
- BMW X5 45e
- BMW X5 50e
- BMW X3M
- Hyundai Ioniq 5N
- Tesla Model 3
- Mazda CX60 SUV
- Porsche Macan 4 EV

Neste på lista er:

- BMW iX1 30 xDrive
- Hyundai Ioniq 5N

Vis vedlegg 397231
Prøv Ariya,så slipper du å lete mer ;)