Klokkecafé – løst og fast om klokker

  • Liker
Reaksjoner: William Lumbergh
Tar gjerne innspill på gavetips til en kvinne, ca 35-38 mm, automatisk, helst rundt 4-5000 kr. Nytt eller pent brukt.

Sett på denne, men fargen er jo potensielt litt elsk/hat. https://www.finn.no/349024349 og får ikke sett den før kjøp.

Kanskje den eller en annen form for Presage eller cocktail time er veien å gå.
 
Tar gjerne innspill på gavetips til en kvinne, ca 35-38 mm, automatisk, helst rundt 4-5000 kr. Nytt eller pent brukt.

Sett på denne, men fargen er jo potensielt litt elsk/hat. https://www.finn.no/349024349 og får ikke sett den før kjøp.

Kanskje den eller en annen form for Presage eller cocktail time er veien å gå.
Min mor har denne, SRP839J1, 34mm, synes den er ganske fin:
1717564936996.png
 
  • Liker
Reaksjoner: gkk og MikroKrone
Dere som har denne;

Bruvik Svalbard Midnight Red​


Fornøyd?
Bruvik ser alltid litt kjedlige ut på bilder.
Men live er de alltid noe annet(min erfaring etter å ha sett live AD)
 


Interessant hvordan Olivier Mory/BCP Tourbillons har gitt drøssevis av små og litt større merker tilgang til å sette en tourbillon på menyen de siste årene. Det appellerer like mye til meg som Frederique Constant og TAG Heuer sine in-house "billig-tourbilloner".

Og spørsmålet er om egentlig noen kjøper disse klokkene?
 
Interessant hvordan Olivier Mory/BCP Tourbillons har gitt drøssevis av små og litt større merker tilgang til å sette en tourbillon på menyen de siste årene. Det appellerer like mye til meg som Frederique Constant og TAG Heuer sine in-house "billig-tourbilloner".

Og spørsmålet er om egentlig noen kjøper disse klokkene?
Godt spørsmål, jeg har i grunnen aldri forstått poenget med tourbillon i det hele tatt, men det er muligens bare egen ignoranse og manglende innsikt. Om noen vil forklare meg hva som er sjarmen med det så feel free :)

Tidevannsvisning derimot, det er en kul og praktisk komplikasjon! Vil vanligvis ikke ha flere komplikasjoner enn time, minutt og sekundviser, men tidevannsvisning skulle jeg gjerne hatt på sommerklokken :love:
 
Godt spørsmål, jeg har i grunnen aldri forstått poenget med tourbillon i det hele tatt, men det er muligens bare egen ignoranse og manglende innsikt. Om noen vil forklare meg hva som er sjarmen med det så feel free :)

Tidevannsvisning derimot, det er en kul og praktisk komplikasjon! Vil vanligvis ikke ha flere komplikasjoner enn time, minutt og sekundviser, men tidevannsvisning skulle jeg gjerne hatt på sommerklokken :love:
Det er vel en slags demonstrasjon av hvor presist og avansert man kan produsere et mekanisk urverk. Sikkert dårlig forklart, men jeg jeg er rimelig sikker på at det har med presisjon å gjøre samt å annullere muligheten for at tyngdekraften skal påvirke nøyaktigheten.
Selv har jeg heller aldri helt skjønt poenget og langt mindre prisen.

Selv synes jeg månefase er en sjarmerende komplikasjon. Men nå er jeg biast siden jeg akkurat har fått min første :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless og Bøygen
Det er vel en slags demonstrasjon av hvor presist og avansert man kan produsere et mekanisk urverk. Sikkert dårlig forklart, men jeg jeg er rimelig sikker på at det har med presisjon å gjøre samt å annullere muligheten for at tyngdekraften skal påvirke nøyaktigheten.
Selv har jeg heller aldri helt skjønt poenget og langt mindre prisen.

Selv synes jeg månefase er en sjarmerende komplikasjon. Men nå er jeg biast siden jeg akkurat har fått min første :D
Takk for forklaring, det var vel omtrent sånn min forståelse av det var også :)
Helt enig i at månefase er en sjarmerende komplikasjon. Den var faktisk min favoritt helt til tidevannsvisningen kom inn fra sidelinjen og ikke bare er sjarmerende, men også nyttig :D
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Tourbillon handler om å motvirke tyngdekraften som påvirker balansehjulets kraft som er overført på hemverket.
I en Tourbillon, hemvervet og balanse hjulet går rundt i et bur.
Den ble skapt da tiden det bare var lommeur, og når disse -selvfølgelig- lå mesteparten av dagen vertikale inn i lommen.
Poenget er at en Tourbillon virker best når urverket, inkludert balansehjulet sitt, er vertikale.
Derfra er en tourbillon litt meningsløs på en nåværende klokke som sitter på håndleddet og bytter posisjon X ganger om dagen.
1000005826.jpg


Bortsett fra hvis en Tourbillon er montert på gyroskop for å bestandig bli vertikal eller gå rundt på 3 akslinger som det vises under.

1000005827.jpg
 
Redigert:
Interessant hvordan Olivier Mory/BCP Tourbillons har gitt drøssevis av små og litt større merker tilgang til å sette en tourbillon på menyen de siste årene. Det appellerer like mye til meg som Frederique Constant og TAG Heuer sine in-house "billig-tourbilloner".

Og spørsmålet er om egentlig noen kjøper disse klokkene?
Det er bare kult å se på og noe som fremmer eksklusivitet.
Mekanisk sett har det mistet meningen sin som forklart oppover.
Det lages sånn fordi det var en tid når enten det var utilgjengelig for de vanlige dødelige, eller var det bare billig greie fra Kina som holdt ikke.
Ikke noe galt med at noen sveitsiske fabrikanter får det til å lage Tourbillon på en billigere måte.
Ja noen kjøper det. Mange ser på en Tourbillon som en av de ultimate komplikasjoner.
Jeg kan tenke meg at det er fortsatt kvalitet, men skal sikkert koste litt å få service på hvis noe går galt i Tourbillon buret.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og Grendel