Klokkecafé – løst og fast om klokker

Lacombe_P32-LV_1_Adb98-2.jpg


Interessant å se hvordan Louis Vuitton forsøker å jobbe seg oppover, og hvilke virkemidler som benyttes. Resultatet syns jeg er pent å se på, men prisene henger ikke på grep – i alle fall ikke gjennom klokkeentusiast-øyne.

 
Lacombe_P32-LV_1_Adb98-2.jpg


Interessant å se hvordan Louis Vuitton forsøker å jobbe seg oppover, og hvilke virkemidler som benyttes. Resultatet syns jeg er pent å se på, men prisene henger ikke på grep – i alle fall ikke gjennom klokkeentusiast-øyne.



Pen sak, men jeg likte baksiden best. "Noe stiv pris, ja". For å si det pent. Til den prisen ville jeg nok valgt noe annet.

Men, det er riktig at lugs/hornene var elegante! Rett og slett kul ide og gjennomføring.


Men skiven med slikt 'skravert mønster/tekstur', fint her også, men jeg ser på det som en Seiko-greie/ide. Er det der denne trenden kommer fra?

8
 
Litt kult at de bruker andre farger enn rød/rosa "rubin".
Naturlige korunder kommer i alle farge og de kunstige kan også lages sånn.
Det hadde vært forfriskende hvis noen i bransjen turte å gå for uvanlige fargetoner.
 
Hvordan velger dere én klokke til reise? Jeg har ikke lyst til å ha med meg flere.

Jeg har 3 alternativer:

1: Grand Seiko GMT - Reiseklokke de luxe, pen, ryddig, presis, funker til alt.
2: Certina DS action - Allsidig og klassisk, og fordi samboeren min og jeg kjøpte mætsjende klokker sammen vil det føles som om hun "med meg" på tur.
3: Certina 1968 Chrono - Kul, rar, stygg, retro, morsom. Kjekt med tidtager. Veldig glad i denne merkelige firkanten. Jeg er stor, rar, og retro selv. Jeg skal på messe og demonstrere utstyr hvor effektivitet er en faktor og tenkte denne kunne være nyttig for anledningen.

Jeg hadde vurdert å ta med to stk. om jeg hadde pakket mer enn én ryggsekk til personlige eiendeler, men jeg reiser alene og utstyret tar opp to 20 kilos trillekofferter.

Jeg søker ikke konkrete forslag basert på mine 3 kandidater, men er interessert i hvordan dere tenker og hvordan dere tar valget! :D
 
Hvordan velger dere én klokke til reise? Jeg har ikke lyst til å ha med meg flere.

Jeg har 3 alternativer:

1: Grand Seiko GMT - Reiseklokke de luxe, pen, ryddig, presis, funker til alt.
2: Certina DS action - Allsidig og klassisk, og fordi samboeren min og jeg kjøpte mætsjende klokker sammen vil det føles som om hun "med meg" på tur.
3: Certina 1968 Chrono - Kul, rar, stygg, retro, morsom. Kjekt med tidtager. Veldig glad i denne merkelige firkanten. Jeg er stor, rar, og retro selv. Jeg skal på messe og demonstrere utstyr hvor effektivitet er en faktor og tenkte denne kunne være nyttig for anledningen.

Jeg hadde vurdert å ta med to stk. om jeg hadde pakket mer enn én ryggsekk til personlige eiendeler, men jeg reiser alene og utstyret tar opp to 20 kilos trillekofferter.

Jeg søker ikke konkrete forslag basert på mine 3 kandidater, men er interessert i hvordan dere tenker og hvordan dere tar valget! :D
Bra spørsmål, er det verdt en egen tråd?
Svar fra meg kommer.
 
Hvordan velger dere én klokke til reise? Jeg har ikke lyst til å ha med meg flere.

Jeg har 3 alternativer:

1: Grand Seiko GMT - Reiseklokke de luxe, pen, ryddig, presis, funker til alt.
2: Certina DS action - Allsidig og klassisk, og fordi samboeren min og jeg kjøpte mætsjende klokker sammen vil det føles som om hun "med meg" på tur.
3: Certina 1968 Chrono - Kul, rar, stygg, retro, morsom. Kjekt med tidtager. Veldig glad i denne merkelige firkanten. Jeg er stor, rar, og retro selv. Jeg skal på messe og demonstrere utstyr hvor effektivitet er en faktor og tenkte denne kunne være nyttig for anledningen.

Jeg hadde vurdert å ta med to stk. om jeg hadde pakket mer enn én ryggsekk til personlige eiendeler, men jeg reiser alene og utstyret tar opp to 20 kilos trillekofferter.

Jeg søker ikke konkrete forslag basert på mine 3 kandidater, men er interessert i hvordan dere tenker og hvordan dere tar valget! :D
Nå reiser jeg stort sett til storbyer når jeg reiser utenlands. Slik verden har blitt går jeg utelukkende for klokker som er verdt under 10k, og som ikke tiltrekker seg særlig oppmerksomhet. De dyrere klokkene tenker jeg at jeg kan nyte resten av året. Det er alltid kjedelig å høre om de som blir utsatt for tyveri på ferie, men det er samtidig lov å bruke hode når man drar til steder hvor et raskt klokkeran dekker denne månedens utgifter.

Denne praksisen har også hatt en positiv effekt ved at jeg har lært å sette mer pris på noen av mine mer glemte billigklokker. Mye klokkemorro i de litt rimeligere klokkene man kjøpte får man ble fortapt i hobbyen :p Jeg ender ofte opp med noe fra Seiko på armen i slike tilfeller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bgo80 og holmby
Nå reiser jeg stort sett til storbyer når jeg reiser utenlands. Slik verden har blitt går jeg utelukkende for klokker som er verdt under 10k, og som ikke tiltrekker seg særlig oppmerksomhet. De dyrere klokkene tenker jeg at jeg kan nyte resten av året. Det er alltid kjedelig å høre om de som blir utsatt for tyveri på ferie, men det er samtidig lov å bruke hode når man drar til steder hvor et raskt klokkeran dekker denne månedens utgifter.

Denne praksisen har også hatt en positiv effekt ved at jeg har lært å sette mer pris på noen av mine mer glemte billigklokker. Mye klokkemorro i de litt rimeligere klokkene man kjøpte får man ble fortapt i hobbyen :p Jeg ender ofte opp med noe fra Seiko på armen i slike tilfeller.

Det heldige her er at Grand Seiko er min dyreste klokke, og det virker som jeg får gå med den i fred. Jeg har reist mest med den og vært i store deler av Australia, 12 delstater i USA, og flere europeiske land uten at noen en gang har sett på håndleddet mitt! Da jeg var på messe for første gang i USA, kommenterte jeg ofte folk sine klokker (nesten utelukkende Sub og Daytona, day-date for den eldre garde), og det nærmeste jeg kom at folk faktisk visste hva Grand Seiko var var "Seiko ja, det er mye for pengene"...!
På T-banen i Paris brukte jeg T-skjorte, samme i London og New York. Kanskje jeg ikke har vært farlige nok steder. Sist jeg reiste med baggasje tok jeg også med Certina-kronografen, og den fikk faktisk noen blikk. Tror folk kanskje bare ser større og mer komplisert utseende = dyrere hvis det ikke er Rolex.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Vis vedlegg 372160
Trodde først det var en SWanerai men den gang ei….

Synes denne var spennende. Artig at Panerai forsøker seg på noe nytt med litt andre visere og bezel. Synd at disse etablerte klokkemerkene bruker så lang tid på å innovere at x antall klokkemod'ere allerede har skrudd sammen noe som ligner på denne. Ekstra lysfunksjon tenker jeg er overflødig og bør holdes til quartzklokker.
 
Det heldige her er at Grand Seiko er min dyreste klokke, og det virker som jeg får gå med den i fred. Jeg har reist mest med den og vært i store deler av Australia, 12 delstater i USA, og flere europeiske land uten at noen en gang har sett på håndleddet mitt! Da jeg var på messe for første gang i USA, kommenterte jeg ofte folk sine klokker (nesten utelukkende Sub og Daytona, day-date for den eldre garde), og det nærmeste jeg kom at folk faktisk visste hva Grand Seiko var var "Seiko ja, det er mye for pengene"...!
På T-banen i Paris brukte jeg T-skjorte, samme i London og New York. Kanskje jeg ikke har vært farlige nok steder. Sist jeg reiste med baggasje tok jeg også med Certina-kronografen, og den fikk faktisk noen blikk. Tror folk kanskje bare ser større og mer komplisert utseende = dyrere hvis det ikke er Rolex.

Man skal nok være veldig uheldig om man blir utsatt for tyveriforsøk, men personlig ser jeg ingen grunn til å legge ut noe agn til disse folkene. Grand Seiko slipper man nok unna med, men AP, Daytona, Datejust, Submariner og GMT-master får være modeller man bærer på eget ansvar tenker jeg.
 
Hvordan velger dere én klokke til reise? Jeg har ikke lyst til å ha med meg flere.

Jeg har 3 alternativer:

1: Grand Seiko GMT - Reiseklokke de luxe, pen, ryddig, presis, funker til alt.
2: Certina DS action - Allsidig og klassisk, og fordi samboeren min og jeg kjøpte mætsjende klokker sammen vil det føles som om hun "med meg" på tur.
3: Certina 1968 Chrono - Kul, rar, stygg, retro, morsom. Kjekt med tidtager. Veldig glad i denne merkelige firkanten. Jeg er stor, rar, og retro selv. Jeg skal på messe og demonstrere utstyr hvor effektivitet er en faktor og tenkte denne kunne være nyttig for anledningen.

Jeg hadde vurdert å ta med to stk. om jeg hadde pakket mer enn én ryggsekk til personlige eiendeler, men jeg reiser alene og utstyret tar opp to 20 kilos trillekofferter.

Jeg søker ikke konkrete forslag basert på mine 3 kandidater, men er interessert i hvordan dere tenker og hvordan dere tar valget! :D
Reiseklokker ville jeg vurdert litt ut fra hvilket sted i verden jeg skal og hva jeg skal gjøre der. Jobbreise, storbytur, badeferie (ikke helt min kopp med te) eller mer aktivitetsbasert ferie ville kanskje kunne tale for forskjellig klokkevalg. Ved på tvers av flere tidssoner så blir jo en GMT litt ekstra gøy.

Jobbreise: Her ville jeg kanskje vurdert min CW the twelve. Fordel er at den er slank og gjemmer seg fint under skjorteermer. Den er dessuten vannresistens til 10 bar og kunne fint tålt et bad. Minus er en litt iøyenfallende blåfarge, men tipper den fint vil gå under radaren. Alternativt kunne jeg vurdert min Longines Spirit Zulu Time med GMT. Den kan være formell med lenke, litt mindre formell med lærreim og er atpåtil vannresistent til 10 bar. Kanskje ville jeg hevet med en Seikodykker til løpetur, enten SKX007 eller SPB153. Da burde jeg være godt dekket.
Storbytur: Her er det jo en viss forskjell mellom Barcelona, Göteborg, Tokyo og Rio de Janeiro. I litt tryggere miljøer ville jeg kanskje valgt noe av det som er nevnt over. Alternativt en Seikodykker og kanskje min CW C65 Sandhurst, sistnevnte kan være rimelig formell på lenke og kan fint bæres på nato- eller lærreim ved ulike anledninger. Om jeg ønsker et litt fargesterkt alternativ kan min gule Sinn 556 også passe.
Badeferie: Her ville jeg i større grad vektlagt en dykkerklokke (en av Seikoene), men både Longines Zulu Time, CW the twelve, CW C65 og/eller Sinn 556 kunne vært aktuelle.
Aktivitetsbasert ferie: I større grad ville jeg kanskje gått for en Seiko dykkerklokke og en feltklokke (C65 eller Sinn 556).

Jeg ser jo at det for min del er de samme klokkene som går igjen. Jeg lander altså på en av to Seiko dykkerklokker i for de fleste av tilfellene, fulgt av en eller to andre klokker basert på destinasjon og type aktivitet. Ingen av de klokkene jeg reiser med har en verdi som gjør at jeg bekymrer meg altfor mye ved grensepassering, og med en rimelig dykker vil jeg tro man i de fleste tilfeller kan gå trygt i bakgater.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
Noe sånn kan hjelpe mot raske tyver som har lært seg å åpne lenker og remmer på farten.

Men i utgangspunkt er det best å ikke flashe kjente klokker i folkemengden.
Tyvene kommer i alle former, og det kan også hende at man finner seg plutselig med en "give me your Rolex" og en revolver i trynet....som en amerikansk fortalte meg på et forum lenge siden (det skjedde til han i NY og rett på fortauet).
 
Hvordan velger dere én klokke til reise? Jeg har ikke lyst til å ha med meg flere.

Jeg har 3 alternativer:

1: Grand Seiko GMT - Reiseklokke de luxe, pen, ryddig, presis, funker til alt.
2: Certina DS action - Allsidig og klassisk, og fordi samboeren min og jeg kjøpte mætsjende klokker sammen vil det føles som om hun "med meg" på tur.
3: Certina 1968 Chrono - Kul, rar, stygg, retro, morsom. Kjekt med tidtager. Veldig glad i denne merkelige firkanten. Jeg er stor, rar, og retro selv. Jeg skal på messe og demonstrere utstyr hvor effektivitet er en faktor og tenkte denne kunne være nyttig for anledningen.

Jeg hadde vurdert å ta med to stk. om jeg hadde pakket mer enn én ryggsekk til personlige eiendeler, men jeg reiser alene og utstyret tar opp to 20 kilos trillekofferter.

Jeg søker ikke konkrete forslag basert på mine 3 kandidater, men er interessert i hvordan dere tenker og hvordan dere tar valget! :D
Ville først og fremst valgt etter reisens krav. Om du kunne trengt tidtaker er jo Chronoen åpenbar kandidat i mine øyne. Skal du møte med viktigperer er det greit å ha noe ordentlig og pent som ikke er for prangende.
For min del blir fasiten Tudor GMT, hvis ikke jeg kjører norsk vri på det med Radium.
Skal jeg på feriereise tar jeg noe vanntett på gummireim, men det er fordi jeg er meget ujålete på ferie.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Hvordan velger dere én klokke til reise? Jeg har ikke lyst til å ha med meg flere.

Jeg har 3 alternativer:

1: Grand Seiko GMT - Reiseklokke de luxe, pen, ryddig, presis, funker til alt.
2: Certina DS action - Allsidig og klassisk, og fordi samboeren min og jeg kjøpte mætsjende klokker sammen vil det føles som om hun "med meg" på tur.
3: Certina 1968 Chrono - Kul, rar, stygg, retro, morsom. Kjekt med tidtager. Veldig glad i denne merkelige firkanten. Jeg er stor, rar, og retro selv. Jeg skal på messe og demonstrere utstyr hvor effektivitet er en faktor og tenkte denne kunne være nyttig for anledningen.

Jeg hadde vurdert å ta med to stk. om jeg hadde pakket mer enn én ryggsekk til personlige eiendeler, men jeg reiser alene og utstyret tar opp to 20 kilos trillekofferter.

Jeg søker ikke konkrete forslag basert på mine 3 kandidater, men er interessert i hvordan dere tenker og hvordan dere tar valget! :D
Meget godt spørsmål som jeg selv har slitt med i utrengsmål!

En løsning på dilemmaet er jo å utnytte reisevirksomheten til litt personlig pleie! Litt «me-time», for å si det på moderne norsk:

I mine øyne er nemlig det (ytterst private) poenget med jobbtur å sjekke ut det lokale klokkemarkedet. Det har hendt at jeg har reist ut med én klokke, og kommet hjem igjen med to!
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Vis vedlegg 372362
Er ikke veldig bereist, men denne er mitt valg. Diskret, GMT, og komfortabel på lenke i om det er varmt, samt vanntett nok til å vasse i vannkanten.
Føler den huker av de fleste boksene.
Perfekt å reise med denne, og digg med GMT funksjonen. Det eneste er vel det med diskret, de siste årene er vel dette en av de aller mest populære klokkene uansett kategori? Super lett å kjenne igjen med blå farge og cyclops.
 
Perfekt å reise med denne, og digg med GMT funksjonen. Det eneste er vel det med diskret, de siste årene er vel dette en av de aller mest populære klokkene uansett kategori? Super lett å kjenne igjen med blå farge og cyclops.
Joda, en Rolex er jo alltid gjenkjennelig for de som vet hva det er. Men 99% skjønner jo ikke noe av det uansett. Men med det sagt så hadde jeg kanskje droppet det hvis jeg skulle på storbyferie i f.eks Paris eller Barcelona hvor å gå med Rolex er ensbetydende å be om å bli bedt om å avhende den ufrivillig. Rolex i en av disse byene er vel nesten å be om det. Da hadde jeg tatt en Seiko eller en Casio som ingen er interessert i. Eller gått uten.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres