Patek Philippe-tråden

IMG_4301.jpeg
 
Hei, har fått et tilbud ut dagen fra en «second-hand dealer» om å kjøpe en PP Calatrava 5196R-001, rosegull fra 2021.
Calibre: 215 PS
Prisen er på (etter mva) ca 260 000 NOK.
Sensurerte Mouvement/Boite, ettersom jeg er usikker hva det er.
95C9EB9C-E677-4D84-8EC0-F5BCAD6C8C17.jpeg


Er dette en bra deal? Noe jeg må tenke over?

Om innlegget er postet i feil tråd, så kan jeg fjerne innlegget, og poste under «kjøpshjelp».
Merk at jeg må hente denne i utlandet evt få den tilsendt.
 
Hei, har fått et tilbud ut dagen fra en «second-hand dealer» om å kjøpe en PP Calatrava 5196R-001, rosegull fra 2021.
Calibre: 215 PS
Prisen er på (etter mva) ca 260 000 NOK.
Sensurerte Mouvement/Boite, ettersom jeg er usikker hva det er.Vis vedlegg 366759

Er dette en bra deal? Noe jeg må tenke over?

Om innlegget er postet i feil tråd, så kan jeg fjerne innlegget, og poste under «kjøpshjelp».
Merk at jeg må hente denne i utlandet evt få den tilsendt.
Et raskt søk på chrono24 så syntes jeg ikke det virket som et veldig godt kjøp?
IMG_4977.png
 
hvordan har det seg at sort og hvitt ikke egentlig er farger?
Fargesirkelen viser hva som er grunnfarger eller elementærfarger. De seks grunnfargene er gult, rødt, blått, grønt samt hvitt og svart. Svart og hvitt er ikke egentlig farger og finnes ikke i fargesirkelen.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
uten å leke besserwisser kommer her en forenklet kortform av fargelære tatt fra hukommelsen: :)

en fargesirkel kan være så mangt og er ingen fasit. det finnes mange former for fargesirkler, men den tradisjonelle som gjelder for fysiske opake farger (ikke gjennomsiktige) består av de 3 primærfargene gult blått rødt. fargetest av disse finner man blant annet gjerne gjengitt et sted på melkekartonger, aviser og magasiner, der vi gjerne oppfatter fargene som sterk rødrosa, sterk lyseblå og sterk sitronskallgul. grønt er ingen primærfarge men blandingen av gult og blått, akkurat som lilla ikke er en primærfarge men blanding av blått og rødt, og orange er blandingen av gult og rødt. teoretisk er hvitt fravær av farge mens svart er de tre primærfargene blandet sammen i høyeste konsentrasjon - men i virkeligheten får man ikke til lage ekte svart av de tre primærfargene gult blått rødt og bruker derfor karbon (sot), og selv da vil det eksistere en fargetone som varierer etter karbonets opphav.

lysere og mørkere varianter av fargene skjer med tilsats av hvitt eller svart.

da det gjelder lys er det enkelt fortalt motsatt da det gjelder svart og hvitt - der hvitt inneholder alle fargene mens svart er fravær av lys og alle farger.

fysiske opake neonfarger inneholder metaller i tillegg til selve fargen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: EDirdal
fargetest av disse finner man blant annet gjerne gjengitt et sted på melkekartonger, aviser og magasiner, der vi gjerne oppfatter fargene som sterk rødrosa, sterk lyseblå og sterk sitronskallgul. grønt er ingen primærfarge men blandingen av gult og blått, akkurat som lilla ikke er en primærfarge men blanding av blått og rødt, og orange er blandingen av gult og rødt.

Er det ikke trykkfargene CMYK du refererer til?
Cyan
Magenta
Yellow
Kelta, eller “key”, eller “key plate”