Bilsnakk

Ja,var vel noe snakk om at transporter skulle ut og kun id buzz som stor varebil. Men blir jo trist for de som trenger nyttelast og som ikke vil lade. Da må en vel kjøre ford eller en av alliance bilene
De fleste jeg kjenner som har sverget til transporter i alle år har byttet til Vito. Eller så er de alternativene du nevner som er aktuelle ja.
Mulig buzzen slår an blant hipstere og store firmaer som leaser til ansatte. Men den dekker overhodet ikke over behovet til de som faktisk bruker det som en arbeidsplass.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
De fleste jeg kjenner som har sverget til transporter i alle år har byttet til Vito. Eller så er de alternativene du nevner som er aktuelle ja.
Mulig buzzen slår an blant hipstere og store firmaer som leaser til ansatte. Men den dekker overhodet ikke over behovet til de som faktisk bruker det som en arbeidsplass.
Hos oss (et ikke unnseelig nettselskap på vestlandet) legger de om og rigger driften (inkl. feilretting) for id.buzz cargo og dens like. Hvordan de tenker dette løst når strømmen er borte i lengre perioder og man ikke får ladet, er meg et mysterium (vi har heldigvis store aggregat fremdeles..).
Men fra høsten av er det Noen Andrè sitt problem, og det skal bli godt.

Isolert sett er nevnte id.buzz latterlig god å kjøre, mye bedre enn Vito, så om de hadde klart å komme med en Transporter med den kjørekomforten, så hadde de gjort rent bord i varebilsegmentet.
 
En kompis av meg prøver å selge en eldre Leaf og har fått følgende henvendelse. Er det noen her på forumet som har erfaring med samme eller lignende?

Man blir naturligvis skeptisk når det er trege bankoverføringer til utlandet og flere folk involvert i prosess med betaling og henting.

IMG_3856.jpeg
 
  • Wow
Reaksjoner: Grendel
Virker jo ok ut i første omgang.
Penger på konto og skilt innlevert,så er det sikkert ikke så mye som kan gå galt.
Leaf er jo en ok bil som det er lite tull med,de trenger jo bil i ukraina.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kraken
Min svoger solgte en pick-up til Ukraina, samme opplegg - den skulle rett i krigen. Den ble imidlertid avregistrert før salg.

Personlig vil jeg ha minst mulig «styr» og usikkerhet, men alt har jo sin pris. Det viktigste er uansett at pengene er på konto før bilen hentes!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Kraken
Jeg er villig til å dø på tua at det finnes veldig få bedre sportsbiler enn mx-5 (og derivater) på markedet.

Alle andre har blitt feite og overdrevent kompliserte fordi de prøver å skjule at de er feite.

Lett bil, to seter, naturlig pustende passe sterk motor, minst mulig elektronikk. For meg er det nirvana.

(Og ser nå at jeg svarte på en gammel diskusjon. Har fortsatt rett.)
 
En kompis av meg prøver å selge en eldre Leaf og har fått følgende henvendelse. Er det noen her på forumet som har erfaring med samme eller lignende?

Man blir naturligvis skeptisk når det er trege bankoverføringer til utlandet og flere folk involvert i prosess med betaling og henting.

Vis vedlegg 373761
Har eksportert flere biler selv. Det er ikke noe trøbbel med dette så lenge skiltene er levert og pengene er på konto. Merkelig bil å eksportere dog, ingen refusjon å hente (det har jo vært insentivet ved eksport). I tillegg skal den til et land som knapt har infrastruktur igjen. Det er isåfall det som gir meg et lite rødt flagg her. Men igjen - penger på bok og skilt innlevert så er man good.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kraken og Grendel
Merkelig bil å eksportere dog, ingen refusjon å hente (det har jo vært insentivet ved eksport). I tillegg skal den til et land som knapt har infrastruktur igjen.

Har to kolleger som solgte små el-biler som gikk rett til Ukraina. Forklaringen de fikk var at det var tidvis enklere med elbil i Ukraina nå, da «alt» av bensin/diesel gikk til forsvarskjøretøy og derfor gjorde det vanskelig/dyrt å få tak i for privatpersoner.
 
Har to kolleger som solgte små el-biler som gikk rett til Ukraina. Forklaringen de fikk var at det var tidvis enklere med elbil i Ukraina nå, da «alt» av bensin/diesel gikk til forsvarskjøretøy og derfor gjorde det vanskelig/dyrt å få tak i for privatpersoner.
Høres logisk ut. Da er det isåfall ingenting som skurrer nevneverdig ved denne eksporten. Bortsett fra at det ikke er noen gevinst for eksportør annet enn et eventuelt påslag ved salg i Ukraina. Og kjøpekraften er jo ikke kjempestor der vil jeg anta. Å importere elbil fra verdens dyreste bilmarked til et av verdens mest kriserammede land høres ikke ut som god butikk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kraken
For dere som er glad i VW Golf anbefaler jeg DNs D2 i morgen; «Golfklubben». Fin artikkel om nettopp Golf og noen skikkelige entusiaster (y)

Golf er en artig bil. Det er jo den 'optimale' modellen, som Top Gear uttalte. Den finnes jo i alt fra 'gubbemodeller' til råspreke 'verstinger'. Alle kan finne en Golf som passer.

8- )
 
  • Elsker
Reaksjoner: Edzilla
En liten "fun fact":
25 % av halvårets nybilsalg er Kinaprodusert. I juni var det 30 %.
De kjører noen sinnsvake kampanjer nå for å bli kvitt bilene sine. Fikk et tilbud i posten på et eller annet merke fra Kina på leasing som var så billig at det nesten ikke gikk an å overse det. Ihvertfall som næringsdrivende. Tror det var 5k i mnd i 5 år til null ink mva. Det var helt villt. Tror importørene går over lik omtrent nå for å bilene vekk fra kaia.

Hvilken vei går grafen egentlig? Fra for eksempel samme tid i fjor?
 
De kjører noen sinnsvake kampanjer nå for å bli kvitt bilene sine. Fikk et tilbud i posten på et eller annet merke fra Kina på leasing som var så billig at det nesten ikke gikk an å overse det. Ihvertfall som næringsdrivende. Tror det var 5k i mnd i 5 år til null ink mva. Det var helt villt. Tror importørene går over lik omtrent nå for å bilene vekk fra kaia.

Hvilken vei går grafen egentlig? Fra for eksempel samme tid i fjor?
Men tallene gjelder ikke bare "Kinamerker", men også de som er produsert i Kina som Polestar, Volvo EX30, BMW iX3 og Tesla Model 3.
 
Men tallene gjelder ikke bare "Kinamerker", men også de som er produsert i Kina som Polestar, Volvo EX30, BMW iX3 og Tesla Model 3.
Ah, ja da er det ikke så rart tallene er høye. Tesla står vel for en god del vil jeg anta. Model 3 er jo en vinner her på berget.
 
Høres logisk ut. Da er det isåfall ingenting som skurrer nevneverdig ved denne eksporten. Bortsett fra at det ikke er noen gevinst for eksportør annet enn et eventuelt påslag ved salg i Ukraina. Og kjøpekraften er jo ikke kjempestor der vil jeg anta. Å importere elbil fra verdens dyreste bilmarked til et av verdens mest kriserammede land høres ikke ut som god butikk.
Solgte en i3 til Ukraina tidligere i vår jeg også - gikk knirkefritt. Penger på konto før avregistrering, og så sørget jeg i tillegg for at vegvesenet registrerte kjøperen (tok med fullmakt) for å være sikker på at alt mulig ansvar for avgifter osv. ble ryddet vekk ved avregistrering.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Er skikkelig sugen på en 911, men er splitta mellom 997 turbo eller 991 carrera. Pros and cons? Noen som aner hvordan kostnadene er rundt å eie disse?
 
  • Liker
Reaksjoner: Maz19