Ting som varer evig.

Håper denne tråden fortsatt kan holdes i liv. I dag lages de færreste produkter med tanke på et langt liv. Jeg vil på det varmeste legge til USM Haller til denne lista. Har de siste årene kjøpt flere produkter, både nye og godt brukte. Ikke bare tåler disse herjing fra fire små barn, men de blir bare finere og finere jo mer de herjes med. I tillegg utstråler de noe tidløst som neppe vil gå av moten de nærmeste åra. Jeg kjøpte nylig en liten skrivepult til hjemmekontoret og den overlever nok både meg og mine barn og det til knappe 15 000,-.

Så en utfordring. Hva kjøper man om man skal ha et stereoanlegg som skal vare i flere tiår? Må man over til rørforsterker og minst mulig elektronikk? Tar gjerne i mot tips i prisklassen 25 000 - 50 000,-.
 
Så en utfordring. Hva kjøper man om man skal ha et stereoanlegg som skal vare i flere tiår? Må man over til rørforsterker og minst mulig elektronikk? Tar gjerne i mot tips i prisklassen 25 000 - 50 000,-.

-Tja, en velbygget transistorforsterker der man kan bytte ut elektrolyttkondensatorene når de til slutt tørker inn, vil nok leve lenger enn en rørforsterker. Jeg tror nok utfordringen din vil være kilden, i et såpass langsiktig perspektiv - visst, har du en god CD-spiller eller en platespiller om det er ditt foretrukne format, er mye gjort - men strømming mistenker jeg at du må være forberedt på at blir utdatert ganske fort. En løsning er evt. å kjøpe en DAC med alle de 'vanlige' inngangene - S/PDIF, TOSLINK og/eller AES/EBU og gjerne også USB - så burde du kunne dytte data til den gjennom billige dingser også om flere tiår.

Artig tanke, dog. Dette må jeg gruble litt på.

(Anekdata: Min stereoforsterker er en Densen Beat 100 fra, øh, 1996, tipper jeg. Skiftet elektrolyttene i strømforsyningen for et par år siden, mener jeg betalte ca. 1400kr for nytt sett fra ELFA og deretter en halvtimes loddejobb for å få alt på plass. Regner med den nå er klar for 25 nye år.)
 
De originale Altec holder 50+ Voice of the theather(VOTT) kom vel ca 1948
IMG_6356.jpeg
 
Disse batteriene fra hytta til svigermor, er fremdeles de originale fra 2011 da tv’en ble kjøpt.
Er brukt hvert år de siste 13 åra, og duger fremdeles. De er datomerket 11/2011!
Ergo gjør de seg fortjent til en liten notis i denne tråden.
Alt var mye bedre før ;)

IMG_0226.jpeg
 
Disse batteriene fra hytta til svigermor, er fremdeles de originale fra 2011 da tv’en ble kjøpt.
Er brukt hvert år de siste 13 åra, og duger fremdeles. De er datomerket 11/2011!
Ergo gjør de seg fortjent til en liten notis i denne tråden.
Alt var mye bedre før ;)

Vis vedlegg 375408
Så sant som det er sagt min venn! Absolutt alt var bedre før!
 
Ææææ… nei. Defender er udødlig ;) Det er vel antatt at mer enn 80% av de Defendere som er blitt produsert fremdeles ruller på veien. Her er min.
Vis vedlegg 309998
Defender har sjel og historie.De blir reparert og tatt vare på.så da varer de evig.samme med G-wagen…
En Izusu har jo ikke noe av dette,å går rett i spikeren når den er litt små sliten.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby og Dexter
Nå har jeg ikke testet disse enda, men en av tingene jeg har savnet lenge (noen som sa voksen?), er ei skikkelig saks. Og etter å ha sett video på jutjube om hvordan disse lages, er jeg overbevist, og kommer til å bestille en sånn når de er tilbake på lager.

 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: holmby og BigT
Defender har sjel og historie.De blir reparert og tatt vare på.så da varer de evig.samme med G-wagen…
En Izusu har jo ikke noe av dette,å går rett i spikeren når den er litt små sliten.
Herlig ærlig annonse på Defender.
Oppsummer. Det må skrus kontinuerlig.

Sax fra annonse.
Land Rover Defender er en type bil som krever kontinuerlig vedlikehold og oppgraderinger/utskifting av eksteriør, interiør, elektriske komponenter, drivverk m.m.

Selv om bilen er i god stand i dag betyr ikke det at den er det i morgen. Bør kjøpes av en som vet hva dette er og er inneforstått med at dette er hobby/entusiast bil.

 
  • Haha
Reaksjoner: andres
Nå har jeg ikke testet disse enda, men en av tingene jeg har savnet lenge (noen som sa voksen?), er ei skikkelig saks. Og etter å ha sett video på jutjube om hvordan disse lages, er jeg overbevist, og kommer til å bestille en sånn når de er tilbake på lager.


Støttes! Ei gjennomført god saks er uvurdelig. Ville dog kanskje vurdert en serratert kjøkkenvariant med et par ekstra funksjoner, hvis jeg kun skal ha én saks.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Støttes! Ei gjennomført god saks er uvurdelig. Ville dog kanskje vurdert en serratert kjøkkenvariant med et par ekstra funksjoner, hvis jeg kun skal ha én saks.
…men alle bør ha et lite arsenal av sakser - mer enn 2! saks bør forøvrig staves med X slik at det blir skikkelig SAX :) du ser det liksom på selve bokstaven at den klipper!

selv om jeg mest bruker kniver/skalpeller til kutt og klipp i hverdagen, så har jeg alltid hatt en håndfull skikkelige saxer til forskjellig bruk og som jeg stort sett holder skjult slik at de ikke blir mishandlet av andre - for det blir de kjapt.

burde kanskje laget egen tråd med

“vis meg din sax” :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Pollux og BigT
Herlig ærlig annonse på Defender.
Oppsummer. Det må skrus kontinuerlig.

Sax fra annonse.
Land Rover Defender er en type bil som krever kontinuerlig vedlikehold og oppgraderinger/utskifting av eksteriør, interiør, elektriske komponenter, drivverk m.m.

Selv om bilen er i god stand i dag betyr ikke det at den er det i morgen. Bør kjøpes av en som vet hva dette er og er inneforstått med at dette er hobby/entusiast bil.

Denne har vel Ford Transit motor,2.5’n som de lager selv er vel ikke så god.står vel i de som er litt eldre.
Så da er det vel løp og kjøp ;)
 
Herlig ærlig annonse på Defender.
Oppsummer. Det må skrus kontinuerlig.

Jeg kom akkurat hjem fra ferie i Italia. Der kjører Carabinieri tydeligvis Defender, og de har tatt konsekvensen av engelsk bil med italiensk mekaniker:

Alle Defender'ene var standardutstyrt med ei potte til å sette under motoren på høyre side, for ikke å lekke olje markere revir på den hvite brosteinen. Du ser såvidt det oransje håndtaket på bildet under.

1000013032.jpg

Av og til er det godt å få bekreftet fordommene sine, eller hva? :mrgreen:
 
Redigert:
Alle Defender'ene var standardutstyrt med ei potte til å sette under motoren på høyre side, for ikke å lekke olje markere revir på den hvite brosteinen. Du ser såvidt det oransje håndtaket på bildet under.

Av og til er det godt å få bekreftet fordommene sine, eller hva? :mrgreen:

-Det er jo derfor alle med LR kjører med snuten først inn på parkeringsplassen; når du da rygger ut igjen, kan du enkelt sjekke om det ligger igjen oljeflekker under differ, girkasse og bunnpanne. Om ikke, er det tørt og må etterfylles.

(Jeg elsker merket, altså - men vi har hatt et såpass langvarig forhold nå at jeg elsker dem på tross av alle særegenhetene...)
 
Nikons proffkameraer.

Slo meg nettopp nå som jeg satt og kikket gjennom noen gamle lysbilder.

Har en F3 (Introdusert 1980, min er bygget i 1986), F4 (Introdusert 1988, min er fra 1988), F5 (1996/1996) og D3 (2007/2008).

F3en har jeg hatt siden 1993 og jeg skal love dere at den var brukt mye og hardt av forrige eier - Romsdals Budstikke - før jeg kjøpte den. F4 kom i hus i 2001 eller 2002, og F5 fulgte året etter. D3 har jeg hatt siden 2009.

Hva har alle til felles? De har kostet meg eksakt null kroner i servicekostnader siden de havnet i mitt eie. Totalt in-de-effing-structible.

Stå ute i regnet til jeg ikke gidder mer? Flere ganger enn jeg liker tenke på. Kameraet er happy.

Sandstorm? Jada, gikk helt fint, men jeg måtte bruke litt tid på å rense F5en etterpå.

Sjøsprøyt dagen lang så hele kamerahuset er fullt av saltrender etterpå? Null stress, skylle godt av det, lat som ingenting.

Få en fotball i trynet med kun D3 og en 200m tele mellom oss? Joda, gikk også helt fint, dog måtte jeg kjøpe nytt ND-filter til objektivet etterpå. Heldigvis gikk det i tusen knas uten å lage nevneverdige - som i, som er synlige på bildene - riper i frontelementet. Jeg var egentlig mest irritert over ikke å ha trykket på utløseren akkurat idet fotballen fylte søkeren og det var åpenbart hva som kom til å skje.

Falle i bakken fra en meters høyde grunnet en fireårings overdrevne (viste det seg!) tro på egne balanseferdigheter? Jada, og siden det landet på ryggen, overlevde 35mm f/1.4-objektivet som satt på D3en da, også. (Ai-s-utgaven, altså, før noen tror jeg er gjort av penger).

Jeg har snakket med folk som hevder at de har brukt F4-huset til å slå inn stifter for å holde oppe backdroppet sitt i et knipetak. Jeg er litt skeptisk, men en liten stemme baki hodet mitt sier at joda, det ville nok gått helt fint...

Alle som er litt interessert i fotografering burde prøve å bruke en F5 i full high speed-modus engang. På ferske batterier klarer den å trekke frem filmen, ta en (uhyre presis!) lysmåling, fokusere, løfte speilet ut av veien, åpne lukkeren, smelle speilet ned igjen - NI ganger i sekundet. Du kan spise deg gjennom et gammeldags, 36 (vel, egentlig 38, om du tenker deg litt om når du trer i filmen) minnekort på knappe 4.5 sekunder. Fremtrekksmotoren er så kraftig at du kjenner kameraet lugge litt mens den gjør greia si, irriterende nok om du har en lang tele og et motiv langt, langt der borte.

Uansett - Nikons ensifrede F/D-kameraer er bygget som ambolter. Nemlig.