Ting som varer evig.

IMG_7501.jpeg


…whoops - feil tråd :rolleyes::ROFLMAO:
 
Jada, og siden det landet på ryggen, overlevde 35mm f/1.4-objektivet som satt på D3en da, også. (Ai-s-utgaven, altså, før noen tror jeg er gjort av penger).
Har det objektivet du nevner her. Pressebrukt, og ser ut som det har vært i krigen (skulle ikke forundre meg om det faktisk er tlfelle). Et superdupert objektiv som fungerer perfekt den dag i dag. Det lages ikke så robuste saker lenger dessverre…
 
  • Liker
Reaksjoner: SGG, holmby og OddE
Det lages ikke så robuste saker lenger dessverre…

-Ja og tja, om vi holder oss til F-systemet, så lager jo Carl Zeiss fortsatt en rekke objektiver som nok vil vare lenger enn deg og meg.

Prisen er såklart deretter, og slike nyvinninger som autofokus kan man jo skyte en hvit pil etter - men hele huset er laget i metall, alt presisjonsmaskinert så det passer sammen helt uten slark og med glass i absolutt verdensklasse.

Høy kontrast selv vidåpen, lite CA og det som er av forvrengning er forutsigbar og enkelt korrigert i etterbehandling for den som fotograferer digitalt.

(Jeg har ingen Zeissoptikk for F selv, men lånte meg en Planar 50 for noen år siden og ble imponert over både opplevd og faktisk kvalitet!)
 
  • Liker
Reaksjoner: knb og holmby
En håndlaget Blanc Bleu genser ( cable knit) som jeg kjøpte for nøyaktig 30 år siden.
IMG_20240804_203311.jpg


Jeg ser at disse fortsatt er å få tak i ( men til dagens priser bør også man forvente at de varer evig )

Screenshot_20240804_204708_com.android.chrome.jpg
 
Jeg har snakket med folk som hevder at de har brukt F4-huset til å slå inn stifter for å holde oppe backdroppet sitt i et knipetak. Jeg er litt skeptisk, men en liten stemme baki hodet mitt sier at joda, det ville nok gått helt fint...
Det går nok helt fint, ja :)
Angrer fremdeles på at jeg solgte en F2 og en F4.
D3S'en blir aldri solgt - og skulle den slutte å virke blir den dørstopper.
 
  • Haha
Reaksjoner: Preacher
Prøver meg her. Er på jakt etter en robust bomullsbukse (type ripstop, twill e.l.) som skal brukes til fiske og litt friluftsliv hvor det ikke er behov for Goretex.

Helst høyt liv, straight leg, og mulighet for god patina på sikt.

Takk!
 
Prøver meg her. Er på jakt etter en robust bomullsbukse (type ripstop, twill e.l.) som skal brukes til fiske og litt friluftsliv hvor det ikke er behov for Goretex.

Helst høyt liv, straight leg, og mulighet for god patina på sikt.

Takk!
Er bomull ett absolutt krav?

Har hatt to stykk Klättermusen Gere. Den første var førstegenerasjons, nummer to andre generasjons. Begge har tålt ekstremt mye juling på granitt ifm. klatring og brevandring. Begge lever fortsatt i beste velgående.
Klättermusen har flere modeller, men usikker på om de har tykk bomull.

Du har sikkert vurdert Fjällräven? Men disse er kanskje ikke bomull?
 
Prøver meg her. Er på jakt etter en robust bomullsbukse (type ripstop, twill e.l.) som skal brukes til fiske og litt friluftsliv hvor det ikke er behov for Goretex.

Helst høyt liv, straight leg, og mulighet for god patina på sikt.

Takk!
Northern Playground, The Last
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin og jvj75
Gode skinnsko utvider seg og tilpasser seg føttene. Hvis det var ment som en morsomhet traff den særs dårlig.
Bespoke sko som har sydd flere (mindre) deler sammen, utvider seg ikke/lite. Sko med større deler i lær - utvider seg lettere. Derfor treffer slike sko bedre. Min tabbe er at jeg har bestilt sko med flere mindre skinnstykker sammen, så de utvider seg ikke på samme måte som alternativet. For at denne diskusjonen ikke skal vare evig, foreslår jeg at fakta over ligger og vi move on.