Rakk omtrent ikke å legge det utDet gikk fort
Rakk omtrent ikke å legge det utDet gikk fort
Skikkeleg flott handarbeid! Eg har ein vintage Yema med 19m lugwidth.. Just sayin'
Om noen er interresert i å begynne å lage reimer har jeg fult reimmsker utstyr som kan selges. Ble slutt på reim produksjonen for meg.
Det havnet hos meg.
Eller rettere sagt samboer. Tenkte hun skulle få en ny hobby.
Hva slags lim er best?
F eks fra Clas Ohlson, både kontaktlim og flere superlim/loctite varianter står at er egnet til lær, men hvilket skal man velge?. På tekstillimet stod det derimot ikke (i motsetning til biltema sitt)...
Har dessverre ikke noe å selge, men kan komme med noen tips etter at jeg selv har prøvd meg litt.Hei
Kanskje et freidig spørsmål, men prøver meg allikevel: Er det noe her som sitter på noe remmakerutstyr som ikke brukes?
Har lyst til å prøve meg på dette og foretrekker å kjøpe annenhåndsutstyr da jeg mistenker det finnes en del der ute.
Takk på forhånd
Takk for tipsene! Materialer er ikke noe problem da vi har i overkant mange gamle skinvesker og lignende liggende. Har allerede begynt å skjære av stykker som kan brukes fra noen av disse. Regner med at en hullgaffel, nål + tråd samt lim er første-pri for å starte.Har dessverre ikke noe å selge, men kan komme med noen tips etter at jeg selv har prøvd meg litt.
Det skal ikke så mye til for å komme i gang.
En skarp tapetkniv type Olfa funker fint et stykke på vei og koster lite.
Skomakernål, vokset lintråd og lærlim kan du finne på https://skinnbutikken.no og muligens også i enkelte hobbybutikker.
Du kan finne gode priser på lærstykker på finn - sett opp et søk med varsel så kan det hende du snubler over et tilbud. Enkelte nettbutikket selger også restestykker i kilospris, det er kurant. Helst ønsker du vegetabilsk garvet lær, og gjerne et sted mellom 1 og 2.5mm tykkelse. Spiller ikke så stor rolle om det er veldig pent - de første remmene blir stygge som juling uansett.
Anbefaler å kjøpe en hullgaffel - det gjør sømarbeidet mye enklere. Det synes i alle fall jeg er det vanskeligste å få skikkelig pent. Du finner sikkert noe på nettsiden over.
En hobbyplate kan være greit så slipper du å slå hull i spisebordet.
Det viktigste er å komme i gang og prøve. Du finner fort ut om det faller i smak eller ikke.
Takk for tips og supre eksempler. Man ser ikke så mange eksempler med bruk av andre materialer enn skinn i tråder om dette, så kult med en dongerireim. Regner med at det er vanskelig å unngå at den begynner å flise seg opp?Jeg har vel ikke postet så mye her om reimlaging, og kanskje bare i egen samleteåd.. men her er litt bilder for skryt og inspirasjon
Kjekt bildene settes pris påTakk for tipsene! Materialer er ikke noe problem da vi har i overkant mange gamle skinvesker og lignende liggende. Har allerede begynt å skjære av stykker som kan brukes fra noen av disse. Regner med at en hullgaffel, nål + tråd samt lim er første-pri for å starte.
Takk for tips og supre eksempler. Man ser ikke så mange eksempler med bruk av andre materialer enn skinn i tråder om dette, så kult med en dongerireim. Regner med at det er vanskelig å unngå at den begynner å flise seg opp?
Den reimen som sitter på Paneraien ser helt perfekt ut spør du meg, og den mørke skinnreimen var også pen. Brukte du noen form for varmebehandling for å oppnå den fine kanten?