En hverdag med mye annet tar fokuset bort fra blant annet dette
For en stund siden fikk jeg i oppdrag å lage en reim til en hyggelig TSer. Den ble sendt avgårde til et godt hjem tidligere i dag. Den hyggelige TSer ville gjerne ha noen oppdateringer underveis, men da jeg glemte det under arbeidet kommer oppdateringene nå
En form for "slik gjør jeg det".
Her er læret farget i rett farge også kuttet i rett bredde.
Videre blir endene høvlet ned og reimen limes samme.
Så skjærer man til enden på den lange delen før man begynner pusse kantene jevne.
Nå til den vanskelige biten. Går noe feil er det alltid i denne delen av prosessen. Hull til spenne og markering der sømmen skal gå.
Videre stikkes hullene ut med en skjærsyl. Viktig å få rett avstand mellom hullene, og enda viktigere at hullene går helt rett igjennom læret. Når sømmen ikke blir fin skyldes det dårlige/ upresise hull. Syr med hvit vokset lintråd.
Siste steg er å behandle kantene. I dette tilfellet ble kantene polert med bivoks.
Slik er det altså jeg gjør det. Det finnes vel tusen andre metoder, men jeg synes dette fungerer bra. Skinnet er lagt dobbelt for komforten sin del og gir en maks tykkelse på 3mm. Det er vel heller ingen overraskelse at denne er ment for en Panerai.
Fremover er planen å gjøre ferdig de andre reimene som venter samt og bli enda bedre
Prøve å gjøre de enda mer raffinert slik at 18 mm kan bli like fine som disse på 24 mm som er litt enklere å lage.
Takker for oppmerksomheten. God helg!