Iveland startet for en tid tilbake en tråd ang laging av egne reimer, hvor jeg også kommenterte et par få ganger, og lovet bla at jeg skulle legge ut bilder med forklaring neste gang jeg fikk rotet meg til å lage en reim. Men da iveland nå har sine egenproduserte reimer der (på den orginale tråden) så ville jeg ikke kuppe tråden, så laget en egen ny en:0)
Her er forøvrig link til forrige tråd, da det også er beskrevet bla hva slags utstyr man bør ha for å lage en ok reim.
http://www.tidssonen.no/forum/klokker-7/gj%F8r-det-selv-reimer-12866/index4.html
Be warned ...er EN DÆÆÆL bilder her
Først, dette er kun EN måte å gjøre dette på, og eksempel på noen enkle teknikker for å lage dine egne reimer.
Et par triks jeg har erfart underveis, både hva man bør og enda mer ikke bør gjøre. Og når det er sagt, så kan jeg ikke akkurat si at jeg ble 100% fornøyd med denne reimen, så er tydeligvis en god stund jeg drodlet med dette ja. Men burde fortsatt være mulig å få noen tips i det minste da
Først har jeg valgt meg ut en bit med lær som vel stammer fra et belte, som jeg igjen har banket forsiktig med en kulehammer for å få et ruglete utseende. Skjæreplate er lagt ut på kjøkkenbordet (pass nå endelig på og ikke skjære gjennom platen og ned i bordet, da får man en solid dose med skjenn av sin bedre halvdel nemlig, hehe.)
Måler opp 20mm på linjalen (og her er det faktisk en idee og heller ta den ørlite grann smalere enn 20mm, ca 19,5mm, for når man bretter læret senere, så blir det noe breiere faktisk) Dette er avhengig av hvor tykkt læret men jobber med er, og da dette stykket her vel var en 4mm ca, så utvider det seg i bredden når man bretter det, en del i allefall.
Her skjærer jeg langs metalllinjalen, og bedre å ta litt og litt her, så man ikke plutselig ende ut feil. Gjort det et par ganger også, og da er lærstykket fort ødelagt. Altså at kniven glipper vekk fra linjalen, og det blir skjevt.
Trikset her er også å holde jevnt press langs hele linjalen, ned mot læret, så den ikke sklir på en av endene, og man ender opp med 20mm i en ende og 18mm i den andre enden.
Kontrollerer bredden med skyvelæret, så jeg vet det ikke blir masse justering på bredden senere. Bedre og ta det nå i såfall. Kan enten gå på med litt sandpapir eller faktisk også en skarp kniv, forsiktig. Men det krever litt trening for ikke å ta for mye.
Da sitter vi igjen med tre deler, en til hver av endene av reimen, og en som skal deles i to for å lage en fixed og en running keeper.
Lager den delen som skal bli running keeper en del bredere en den delen som skal være fixed. Men smaken er som baken:0)
Slik ...
Bruker så en scrafeing tool, eller skarfe-kniv tror jeg det heter på norsk? Som jeg høvler forsiktig ned tykkelsen på læret med.
Endene av stykket tar jeg så tynne som mulig, da de skal brettes og limes inn mot midten av stykket, og om de ikke er høvlet helt ned, så blir det en synlig kant, hvilket vi ikke vil ha.
Tar en skalpell og skjærer endene helt rette og jevne, for har en tendens til å bli ujevne etter høvlingen.
Ikke det skarpeste bildet her ser jeg, sorry for det, men burde gå ann og se at det er høvlet tynnere i bege ender i allefall.
Så er det samme runde på keeperne. Her skal running keepers være like tykke som den tykkeste delen av reimen din, og fixed keepers må være litt høvlet ned i endene, da de jo skal festes mellom to stykker lær (bilde litt senere i prosessen her)
Sikkert ikke lett og se her, men endene er litt høvlet ned her ...
Så skal det limes litt ...(mange forskjellige typer lim, men dette funker bra for meg i allefall)
Her er delen for den ene siden (med fixed keeper) lagt klare til liming. Bruker sigd-kniven til å stryke på et jevnt, tynnt lag med lim, og litt ekstra rundt keeperen.
Her presses sidene mot hverandre. Trengte ikke noe ekstra press her, men kan være greit og bruke noen små plastklemmer for å holde presset en stund, særlig hvis det er noe stivt lær. Dette var supermykt.
Den ene siden begynner og ta form ...
Neste del limes.
Og presses sammen.
Så skjæres tuppen av reimen til. her bruker jeg en annen tupp som mal bare. Har diverse utstansingsjern som er i forskjellige V og U former for å lage endene, men endt opp og gjøre alt med skalpell, da jeg synes resultatet blir bedre faktisk.
Nok et uskarpt bilde dessverre.
Så for neste runde med pressisjonsarbeid ...Bruker en kantskjærer for å lage spor som jeg senere skal merke opp til hull for sying.
Blir en "tråd" av lær som skjæres ut av lærstykket med verktøyet, og den bør skjæres av med kniv og ikke rykkes av, for da blir det fort dårlig finish. Sier det, for det kan være fristende og nappe den av, hehe, prøvd og feilet før ...
Så er det kantskjæreren på den andre delen.
Da er vi klare for å lage spor/merker for hulling
Verktøy med "tannhjul" som man ruller hardt i sport man lagde med kantverktøyet tidligere, som etterlater spor så man kan hulle ut til syingen helt jevnt. prøvd dette en del ganger på frihåndt i starten, og tro meg, resultatet blir SÅ mye bedre med riktig utstyr.
Pass på og holde et hardt men jevnt trykk hele veien, og hold deg innenfor sporet.
Da er sporet presset inn, og det ble jevnt og fint, og klart for hulling straks.
Denne hulltangen er helt ny og aldri prøvd før, så spennt på om den fungerer greit. Har tidligere brukt 1mm hull-dor og treklubbe og slått ut hvert enkelt hull. Men med en slik enkle tang bør det være mye enklere og ikke minst raskere. Tangen er forørig også 1mm.
Tangen fungerte fint den ...
Viktig å være nøye her også, for fort gjort å få et hull som ikke er helt på linje med de andre.
Lager også to hull i hver ende av delen som skal bli running keeper, så den kan syes den også.
Da er vi klare til syingen, og mye forskjellig tråd å velge i her. Valgte en uvokset lintråd med tre cordeler (dvs at det er tre tynne tråder som er tvinnet til en) Er også ferdigvokset tråd (voksen for at tråden skal holde bedre mot fuktighet og ikke råtne) Men den ferdigvoksede tråden har en tendens til å være mer gul enn hvit, og jeg ville ha den så hvit som mulig. Og må derfor vokse tråden selv med Bees wax. (vanlig voks jeg hadde til overs fra jeg bandt fluer tidligere)
Og nålene er til lær-søm, og er litt buttere i enden enn vanlige nåler, samt har større øyer for å kunne ta tykkere tråder.
Tråden trees slik, altså en nå i hver ende av tråden. Og viktig her å heller ta alt for mye tråd enn litt for lite, for usannsynlig irriterende når man har sydd rundt hele og ser på de to-tre siste stingene at tråden er akkurat litt for kort ...ja, prøvd det noen ganger i starten også
Begynn i en av hjørnene, og jobb så på tvers, før man tar langsidene.
Cluet her er at begge nålene skal inn i samme hull, men fra hver sin side, så det dannes ett sting på begge sider av læret.
Egentlig en teknikk for når man har to stykker lær som syes sammen, men fungerer meget bra her også.
Her ser du nålen skal gjennom fra begge sider, men ta en og en nål og ikke begge samtidig som jeg viser her, bare ment for å illustrere. Begge to kan fort bli for tykkt, avhengig av størrelse på nåler og hull selvfølgelig.
Her nærmer det seg slutten på den ene delen, og jeg syr dobbelt (dvs over den samme sømmen to ganger, for å "låse" tråden) har man en syntetisk tråd, kan man jo svi den av så man fester tråden på den måten, men lin som dette er, må festes på annen måte.
Fortsettelse nedenfor:0) (måtte delen den opp grunnet maaange bilder)