Tidssonen-tråden

Årets lille salg i Tidssonens nettbutikk har startet.

Mange kule produkter til veldig allrighte priser!

Hele utvalget finner du her:

• Liker
Reaksjoner: Jørgen
Flott med video for de som liker det. Men med alle sponsor inntekter som kommer inn, når tilfaller det brukerne?

Når blir vipps en løsning for å bli støttemedlem?
Når pensjonerer du 2004 modellen for å bruke emojee’s?

Men veldig flott camerutstyr og produksjon på podcasten. Hvem betaler for det? Veldig kjekt med reiser på fancy klokkemesser. Hvem betaler for det?

Open the books? :coffee:

Redigert:
Flott med video for de som liker det. Men med alle sponsor inntekter som kommer inn, når tilfaller det brukerne?

Men veldig flott camerutstyr og produksjon på podcasten. Hvem betaler for det? Veldig kjekt med reiser på fancy klokkemesser. Hvem betaler for det?

For video/podcast er "alle sponsor inntekter" veldig beskjedne beløp som er et lite bidrag til driften av Tidssonen.

Forrige gang jeg var i kontakt med Vipps så ønsket de ikke å tilby Tidssonen muligheten til betaling på det grunnlag at det var ikke-fysiske varer. Det kan hende dette er endret nå, og er åpen for å kikke nærmere på det.

Om du tenker på at ikke emojiene fra telefonen din kan brukes direkte inn i forumet, så har dette med forumsoftwaren å gjøre. Men den er planlagt å snart oppdateres (også for å løse problemet med at opplastning av store bilder ikke støttes).

Men veldig flott camerutstyr og produksjon på podcasten. Hvem betaler for det?
Kamerautstyret eier selskapet mitt – altså det selskapet som formelt driver Tidssonen. Mesteparten av utstyret har jeg hatt fra før, og har i tillegg til sakene her på siden blitt brukt når jeg f.eks. har arbeidet for Finansavisen, Urmaker Bjerke (Bjerke-magasinet) osv.

Kameraet som filmer podden har jeg hatt i snart 10 år, så det hadde vært hyggeligere om du ikke skrøt av utstyret, men heller min evne til å betjene det ;) Produksjonen står jeg for selv, og lærer litt nytt hele tiden. Kjenner du likevel noen som har lyst til å gjøre jobben så rop ut! Lønna er crap, men sjefen er grei.

Veldig kjekt med reiser på fancy klokkemesser. Hvem betaler for det?
Dette dekkes ofte delvis eller i tilnærmet sin helhet av arrangørene, men tidvis må man ta hele regningen selv. F.eks. fungerer Watches and Wonders sånn at hver utstiller (muligens med noe vekting) nominerer "mediafolk" de ønsker å ha med. De som får flest stemmer innenfor sitt marked blir invitert, og får deltakelsen dekket. Å reise ned på eget initiativ og få tilgang, fungerer rett og slett ikke.

Praksisen har både positive og negative sider (som er en lengre diskusjon vi godt kan ta siden). Kortversjonen er at dette er standard i bransjen, og at jeg aldri har avtalt eller blitt presset til noen form for "gjenytelse".

Open the books?
Å offentlig dele detaljer om virksomhetens indre liv er ikke noe jeg kommer til å gjøre – og noe jeg syns er urimelig av deg å etterspørre.

Det jeg leser mellom linjene i innlegget ditt gjør meg litt oppgitt, ganske skuffet og en smule trist. For de som kjenner meg vet at jeg strekker meg langt for at alt som har med Tidssonen å gjøre skal være ryddig, redelig, rettferdig og med et langsiktig perspektiv hvor fornøyde seere/lyttere/lesere/brukere/nytere er helt essensielt.

Jeg både håper og tror at de fleste har skjønt det, men det er selvfølgelig lov å stille spørsmål. Jeg skal prøve å svare uansett, men setter pris på en litt triveligere tone og konstruktiv tilnærming (savner dere funksjoner eller noe på forumet, let me know! Syns du podcast og video er helt uinteressant, men ønsker mer av noe annet, let me know!).

Kan personlig anbefale å åpne denne boken og nyte fine klokkebilder.

IMG_2839.jpeg

Jeg synes det var noen rare spørsmål å stille, og i en litt merkelig tone.
Jeg tenker at dette er en privatsak og ikke noe vi har noe som helst med. Kunne aldri falt meg inn å spørre om slikt.

Når det er sagt så var det jo hyggelig at JH svarte allikevel. Og på en mer høflig måte en spørsmål stiller.
Var faktisk litt artig å lese det du skrev om produksjons utstyrt du bruker og alderen på det. Vi blir fort så opphengt i at alt skal være det nyeste og «beste», men noen ganger kan erfaring ta deg enda lenger.

Keep up the good work.

Spørsmålene kom litt ut av ingenting, det skal vel sies. Men føler de ble greit kvittert ut av JH. Bare forumet består og det er et fristed for sånne som meg så kjenner jeg at jeg bryr meg lite om hva som foregår bak fasaden.

Jeg synes det var noen rare spørsmål å stille, og i en litt merkelig tone.
Jeg tenker at dette er en privatsak og ikke noe vi har noe som helst med. Kunne aldri falt meg inn å spørre om slikt.

Når det er sagt så var det jo hyggelig at JH svarte allikevel. Og på en mer høflig måte en spørsmål stiller.
Var faktisk litt artig å lese det du skrev om produksjons utstyrt du bruker og alderen på det. Vi blir fort så opphengt i at alt skal være det nyeste og «beste», men noen ganger kan erfaring ta deg enda lenger.

Keep up the good work.

Enda mer spesifikt et velbrukt Sony A6000 med kit-objektiv :) Jeg skal ikke overdrive å si at kameraer har peaket helt, men ingen tvil om at man kan finne 10 år gammelt utstyr som fortsatt får jobben gjort ift. både foto og video (i alle fall i 1080p).

Sånn sett er et bra videolys (som for øvrig ikke trenger å koste mange kronene ;)) viktigere enn både kamera og linse. En nyere iPhone, Pixel eller tilsvarende kan produsere mer enn brukbar video hvis lyset er bra.

"Open the books?
Å offentlig dele detaljer om virksomhetens indre liv er ikke noe jeg kommer til å gjøre – og noe jeg syns er urimelig av deg å etterspørre."

Mens du skriver og skriver, står vi foran huset ditt og venter. Det starter å bli litt kaldt her også...;)
Fortsetter det sånn, åpner jeg snart cognac flasken...
th-1887553876.jpg

"Open the books?
Å offentlig dele detaljer om virksomhetens indre liv er ikke noe jeg kommer til å gjøre – og noe jeg syns er urimelig av deg å etterspørre."

Mens du skriver og skriver, står vi foran huset ditt og venter. Det starter å bli litt kaldt her også...;)
Fortsetter det sånn, åpner jeg snart cognac flasken...
Vis vedlegg 384765

Nøkkelen ligger under en falsk stein ved palmene til høyre, bare å forsyne dere fra vinkjelleren, men vær så snill å skru av lyset før dere drar fra hytten!

I all verden?

Er det noe nytt at Tidssonen er et firma? Tenker du at inntektene og utgiftene skal deles likt mellom forumbrukerne? ;)

Regnskapet er sikkert ikke hemmelig. Anbefaler proff.no eller liknende. ;)

Ellers: Lykke til, @Jon Henrik. Fortsett som du *selv* ønsker! :)

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik