Klokkecafé – løst og fast om klokker

Hei Seiltid, jeg er helt sikker på at du kommer til å kose deg skikkelig med hobbyen. Og selv om jeg ikke kjenner deg så har jeg fått inntrykk av at du er en ganske grundig fyr som setter deg skikkelig inn i ting. Basert på det, så er nok kanskje ikke dette helt pakken for deg. Du vil trenge en del mer verktøy en dette og urverk til å øve på kan du få gratis av meg.

Jeg synes dette virker som et stilig prosjekt, så det er absolutt ikke meningen å være negativ til det de tilbyr. Dette er nok perfekt for de som vil ha en veldig enkel alt-på-et-sted løsning. Men jeg fant ikke så mye info om videoene, så det er vanskelig å si så mye om prisen på pakken.

De urmaker kusene jeg har tatt på nettet koster fra tusen til tre tusen kroner. Og pris og kvalitet henger veldig sammen på de jeg har kjøpt.

Hei Seiltid, jeg er helt sikker på at du kommer til å kose deg skikkelig med hobbyen. Og selv om jeg ikke kjenner deg så har jeg fått inntrykk av at du er en ganske grundig fyr som setter deg skikkelig inn i ting. Basert på det, så er nok kanskje ikke dette helt pakken for deg. Du vil trenge en del mer verktøy en dette og urverk til å øve på kan du få gratis av meg.

Jeg synes dette virker som et stilig prosjekt, så det er absolutt ikke meningen å være negativ til det de tilbyr. Dette er nok perfekt for de som vil ha en veldig enkel alt-på-et-sted løsning. Men jeg fant ikke så mye info om videoene, så det er vanskelig å si så mye om prisen på pakken.

De urmaker kusene jeg har tatt på nettet koster fra tusen til tre tusen kroner. Og pris og kvalitet henger veldig sammen på de jeg har kjøpt.
Takk for rådene! Ja, det var i grunnen det jeg mistenkte. Utrolig hyggelig å bli tilbudt urverk! Det kan bli aktuelt, men først må jeg nok investere i litt utstyr først. Jeg får starte med å lage en liste over ting som trengs, og ikke minst lese tråden din igjen :)

Fikk høre at Oslo Ur-Service slutter med Sinn og i stedet skal satse på et eget klokkemerke. Det ble nevnt at de har en litt annerledes tilnærming til utviklingen (usikker på hva det innebærer) og at noe nok er klart mot sommeren neste år.

Trist å miste den eneste forhandleren av Sinn (i fysisk butikk), men det blir spennende å se om de klarer å hoste opp noe som imponerer nok til at det vekker følelser og kjøpelyst.
Noen som vet noe mer? :)

Plager meg ikke noe spesielt. Sist jeg var i kontakt med denne butikken var kompetansen rimelig lite imponerende.

8

1000003552.jpg

• Liker
Reaksjoner: Genta og seiltid
Vi har satt sammen en "liten" klokkeordbok på nettsidene våre. De fleste av dere kan sikkert alt dette fra før, men kan hende dukker det opp noen nye ord. Håper dere tar en titt: https://otteren.no/blogs/news/horologisk-encyklopedia
Send gjerne tips til @wonka eller meg, hvis det er noen ord som bør inn.

Var innom der idag, og Bjerkehuset. Må si jeg likte Bjerkehuset bedre, med friheten til å gå rundt og bare kikke ‘formålsløst’.
Skjønner det er nyåpning, og at de ønsker å fortelle/vise frem nye butikken, men å bli fotfulgt til vanlig også?
For her har de jo faktisk et flott og variert utvalg i utstillingen, fra de enkle stålmodellene til de mest sinnsyke konfigurasjoner i helgull med diamanter. Å vindushoppe etter avtale blir liksom ikke helt det samme.

Må si at nye Casio GM 2110B var meget kul. Har 2 stk i resin/plast (whatever), men denne fristet litt.

Vis vedlegg 384432

Eneste problemet med g-shock i stål er at poleringen ser ut som om den har vært gjennom tredje verdenskrig etter et par ukers bruk. Hvis man virkelig vil ha g-steel eller modeller enda lengre opp i pris bør man virkelig vurdere de som kommer med dlc.

EDIT, beklager dobbelpost. Fant vist mer enn en ting å svare på :cool:

Redigert:
Jeg har egentlig avskrevet Junghans som litt trauste klokker der det minimalistiske bauhaus-designet er perfeksjonert til det (nesten) uinteressante. Men Junghans er mer enn Max Bill. Jeg kom over Junghans Telemeter og Pilot Chronoscope. De er ikke dumme.

junghans-kronografer.jpg

Telemeter synes jeg gir en fin vintage-følelse, og det bekreftes tilsynelatende av målene; 40,8 x 45,4 x 12,6 mm. Tykkelsen er ikke dårlig med tanke på at den har et automatisk urverk (kaliber J880.3, basert på ETA 2892 med en kronograf-modul fra Dubois Depraz).
Pilot Chronoscope er en klassisk to-register flykronograf. Den er hakket mer robust og har også en kraftigere kasse; 43,3 x 49,5 x 14,4 mm. Har en 60 minutters bezel og vannresistent til 10 bar. Kaliber 880.4.

En artig klokke som dukket opp var denne: Junghans 1972 Competition FIS Edition Trondheim.

junghans-fis2025.jpg

Laget i anledning ski-VM i Trondheim neste år. Ikke helt min kopp med te...

Incoming. Aka fått plass på ny venteliste!
Du har vært særdeles stille som community manager i lengre tid nå @Edzilla. Bare noen ølbilder i ny og ned samt kjærlighetserklæringer til folkevogn.

Hva skjedde med klokker, høstdepresjoner, reisebrev, Akrivia og alle andre de flotte bidragene du øste av før? Er det en svunnen tid?

Edit: Gratulerer med ny klokke på vei forresten. Blir spennende å lese hva det er!