Jonas er én av få som som velger urmakeryrket.
www.nrk.no
I disse «bookekøplasstider» er det kanskje rom for en førjulshistorie.
Det var vel i 91, en fjorten år gammel diverentusiast begynte å våge seg inn i lokalene til Urmaker Iversen i sidegaten til Torgallmenningen i Bergen. Lokalet var ikke stort så en skulle ikke være mer en ansatt og en kunde eller to før det ble sild i tønne. Aldri et vondt ord eller blikk i retning bondeguttungen uten penger som busset inn fra Åsane nord for Bergen for å se på andre ting enn Casio. Tvert imot, jeg fikk Citizen og Seikokataloger over en lav sko, jeg fikk prøve de samme Promastermodellene uke ut og uke inn. Jeg fikk til og med bla i de ansattes egne forhandlerkataloger.
En dag ble jeg invitert bak disken, sønnen tok av seg sitt personlige ur, et knapt brukt automatisk ur i stål med detaljer i 18k. Om jeg ville kunne jeg få kjøpe dette til den nette sum av 3000kr. Mye for en ung gutt men ingenting for klokken i seg selv, vi snakker langt under halv pris. Sønnen vurderte en helgull Ebel Discovery (sukk). Jeg dro nordover og skrape sammen fra egne , foreldre og besteforeldre og kom tilbake. Dagen jeg fikk uret på armen lovte jeg meg selv å selge de fire fem diverene jeg hadde og aldri mer eie flere enn 1 klokke. Ett ur, et ur som aldri skulle av, som skulle brukes til alt, uansett hva jeg gjorde.
Dette var starten på et langt og så langt godt klokkeliv. Jeg har stått og står fortsatt ved løfte jeg ga meg den gangen når jeg måtte tømme alt jeg hadde for å få råd til det uret.
Ti år fikk den, og gud bedre hvor mye juling den fikk og hvor mye moro vi hadde sammen før vi skilte lag. Den lærte meg og(som alle andre ut etter den), at mekaniske klokker tåler svært mye mer enn «harSubmenmåhabeatertilgressklipp»mafiaen frykter.
Jeg hadde hatt lidenskapen i mange år før møte med denne sønnen men jeg kommer aldri til å glemme han og måten han møtte meg hver gang denne drittungen uten penger kom inn i butikken.
Idag er han far til denne unge lovende urmakeren.
God jul, jeg elsker tidssonen