Vinterjakke

Både jeg og kona har Canada Goose jakker. Min er brukt 5 ganger siden jeg kjøpte den i 2017ish for den er altfor varm for meg. Fruen derimot er en frysepunktet og har brukt den daglig på vinteren i 7-8 år. Med andre ord godt kjørt inn. Den er like fin, det eneste man kan se er slitt er bunnen på ermene som begynner å falme litt i fargen. Ellers helt strøken. Så det er utvilsomt god kvalitet på disse. Men er du varmblodig er det bare å glemme, da renner du bort.

Kjøpte denne for noen år siden, anbefales! Veldig varm og behagelig med pels i halsen, tror det er kanin 😅

Jeg fortsetter mitt korstog mot både syntetisk stoff og fór, og fant en utrolig varm ulljakke i dag.

Jeg er i Hamburg hvor det er 3 grader og surt, og jeg ble dernest svett med denne over ullgenser.
Veldig kjekt, billig bruktkjøp.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen og Gin
Jeg fortsetter mitt korstog mot både syntetisk stoff og fór, og fant en utrolig varm ulljakke i dag.

Jeg er i Hamburg hvor det er 3 grader og surt, og jeg ble dernest svett med denne over ullgenser.
50 euro vel brukt.

Duffelcoat er en frakk som alle menn bør ha i garderoben, uavhengig av alder og stil. Min egen (selvfølgelig made in England ;) ), ble lagt igjen av en venn fra New Zeeland, hjemme hos min far på 1970 tallet. Den er sikkert blitt produsert en gang på 1960 tallet. Det tok riktignok vel 20 år før jeg hadde «vokst inn» i størrelsen og begynte å ta den i bruk.
Den er mitt foretrukne valg når det er kaldere enn -10 grader, den ser fremdeles ikke brukt ut, etter jevnlig bruk i mer enn 60 år 😊

Det virker som om høyere kvalitets ull ikke lar seg prege av bruk! Den jeg kjøpte forleden dag trodde jeg var helt ny, men da jeg satt og undersøkte den etter hjemkomst til hotellet hadde den flere små reparasjoner, i all hovedsak på forsterkninger i tykt, lerretaktig stoff. Den har tydeligvis vært mye brukt, men ullen og de strukturelle sømmene bærer ikke preg i det hele tatt. Det føles stramt, som et helt nytt par med sko.

Veldig gøy å se hva som har høy og lav verdi på bruktbutikk i forskjellige land og steder. I Hamburg var det veldig mange slike jakker (Nederlandske, Tyske, og Engelske), og stort sett til 40-50 Euro, og gjerne stuet litt bort. Skinnjakker, polyesterfrakker, og ihjelslitte Doc Martens, derimot, det var kostbart og i fokus. Kjekt for oss andre, da...!

Denne med en lett dunjakke under

Når jeg leser alle rådene i tråden her så slår det meg at den såkalte "klimaendringen" tydeligvis ikke har slått inn over hele landet, slik pressen skal ha oss til å tro. "Jakke med lett dunjakke under", "Canada Goose", "Duffelcoat", etc. Det kan dog være at jeg ferdes for ofte i en del av landet som ikke har minus 26 celsiusgrader og stormvind. Ser jeg ut av vinduet fra hotellrommet er plenen utenfor ennå grønn. Jeg må tydeligvis enten fryse mer eller reise nærmere Nordpolen. Anyway - trådens tittel er "Vinterjakke", og jeg finner mange jakker - men sliter med å finne de facto (norsk) vinter.

• Liker
Reaksjoner: Oddemann
Er det noen som har erfaring med mekaniske urverk og nyere jakker som har magneter for lukking i lommer og knappestolpe? Blir dette et problem?

Når jeg leser alle rådene i tråden her så slår det meg at den såkalte "klimaendringen" tydeligvis ikke har slått inn over hele landet, slik pressen skal ha oss til å tro. "Jakke med lett dunjakke under", "Canada Goose", "Duffelcoat", etc. Det kan dog være at jeg ferdes for ofte i en del av landet som ikke har minus 26 celsiusgrader og stormvind. Ser jeg ut av vinduet fra hotellrommet er plenen utenfor ennå grønn. Jeg må tydeligvis enten fryse mer eller reise nærmere Nordpolen. Anyway - trådens tittel er "Vinterjakke", og jeg finner mange jakker - men sliter med å finne de facto (norsk) vinter.
Kan melde om 30 kalde fra Øst-Finnmark i kveld, så vinteren eksisterer.

Klarer meg helt fint med en Bergans dunjakke fra rundt 2010. Har i tillegg en parkas fra Houdini som er overraskende varm, og som har holdt seg veldig godt siden jeg kjøpte den for rundt 10 år siden (før prisene til Houdini doblet seg).

den såkalte "klimaendringen" tydeligvis ikke har slått inn over hele landet

Det ække fimbulvinter, riktignok, men jeg satt på rådyrpost nedi Østfold før soloppgang i dag. 5 minus og tett snødrev, kombinert med sittende dørgende stille, betyr at jeg skulle ha hatt scooterstøvler, dunvest under dunjakke og Lowe Alpine-lue. Nå er jeg fremdeles kald på føttene 5 timer senere.

• Liker
Reaksjoner: Consigliere
Ja, @Loevhagen - prøv å kjøre nedoverski eller snøskuter i 25 blå, eller sitte på elgpost senhøstes i minusgrader - da er det tykk dunjakke som gjelder, ekspedisjonsjakke!

• Liker
Reaksjoner: Edward
Da blir gjerne ikke prisen for jakken så ille, om den varer i 25+ år, kontra en Swims-jakke tredje eller fjerde hvert år.

... men du må like å gå i en gammel jakke, da, for en 20 år gammel Canada Goose ser ut som en 20 år gammel Canada Goose.

Jeg vokste opp på landet i England hvor de som gikk i Savile Row-dress mandag til fredag brukte opp de gamle klærne sine på landet i helgen, og man gikk bort til middag i håndsydde sko, lappete cordfløyelsbukser, lappete ullgensere og frynsete skjorter. Jeg elsker slitte klær. Så lenge de er av ordentlig kvalitet.

• Liker
Reaksjoner: DrDoppler og Gin