Vinterjakke

Det er nok mulig å finne vinterjakker som er produsert i Europa og som ikke er laget i nylon bombet med PFC.
Jeg kjøpte en Roughstuff anorak en del år siden, og er veldig fornøyd.
Roughstuff jakkene er fortsatt laget i tyskland med tysk loden ull.
Nå har de nye modeller.

Le Glazik lager fortsatt jakkene sine i frankrike.

Faktisk en del selskaper lager fortsatt klær i frankrike.

Trenger man noe varmere, kan man gå for en Schott B-3 jakke: jeg tror jakkene er fortsatt laget mellom USA eller Europa.

Noble House hadde en del laget i tyskland, men nå får disse laget i Sør Amerika hvis jeg husker riktig.

Redigert:
Noen med erfaringer rundt Gloverall Duffle Coats? Ser de kommer i en myriade av varianter og utførelser, men «the monty» er vel kanskje klassikeren og dermed fasit?
Har en Gloverall Peacoat / losjakke. Ganske grov i stoffet, men veldig solid. Og laget i England da.

Men for å holde oss til jakker så er Canada Goose ekstremt varme ja, hvis man velger en varm modell. Men jeg regner med de har modeller som er litt mer moderate også.

Ja.
Da jeg solgte dem for 20+ siden hadde vi i rekkefølge:
Constable -> Expedition og Chilliwack -> Heli Arctic -> Snow Mantra

Snow Mantra var type 20 minusgrader eller dø av heteslag, mens Constable blir litt kald når det er 15 minus.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Men den modellen er vel ikke unik for china?
Norske stat subsidierer jo norske bønder?
Derfor få i norge ikke har råd til annet enn Norvegia kjøpt på tilbud til 79kr kiloet?
Den store forskjellen her er vel at Norge ikke er et totalitært regime. Og at vi i Norge har f.eks menneskerettigheter og ytringsfrihet samt at vi ikke prøver å forandre verdensordenen til en modell som hverken Mao, Stalin, Lenin eller tjukken i Nord-Korea har særlig suksess med.

• Liker
Reaksjoner: Raniets
:ROFLMAO: Så mye dritt å lese her. Nei, Kina er ikke noe mer Kommunist stat (bare partiet holdt på navnet), og Mao snur seg nok i graven sin.
Kan ikke folk holde seg på jakke-prat?

• Liker
Reaksjoner: Raniets
Roughstuff Var da litt smårøff.
Store i størrelsen?iflg str kartet så skal M passe meg. Evt L om en vil ha den litt romselig. Normalen for meg Er at ikke alltid XL er stort nok.

:ROFLMAO: Så mye dritt å lese her. Nei, Kina er ikke noe mer Kommunist stat (bare partiet holdt på navnet), og Mao snur seg nok i graven sin.
Kan ikke folk holde seg på jakke-prat?
Noen ganger så er du så langt ute på viddene at det er helt festlig. Du er sikkert en klok mann på mange måter med mye erfaring fra bakgatene i Paris. Men du burde bremse med konspirasjonsteoriene. Mao var kommunist, og Kina er en kommuniststat. Ferdig snakka!

Kjør jakke!!

Noen ganger så er du så langt ute på viddene at det er helt festlig. Du er sikkert en klok mann på mange måter med mye erfaring fra bakgatene i Paris. Men du burde bremse med konspirasjonsteoriene. Mao var kommunist, og Kina er en kommuniststat. Ferdig snakka!

Kjør jakke!!
Kommunisme betyr ingen privat eierskap, og ingen privat marked heller.
Hvordan kan du si at Kina er kommunist da?
Kina er nå langt unna fra drømmen Mao hadde, da er det nok riktig når jeg sier at han snur seg i graven sin.
Du burde gå ned en liten hakk, for du har fæn ikke råd til kjeften din.
Har du et problem med meg, tar det opp på privat melding.

Kommunisme betyr ingen privat eierskap, og ingen privat marked heller.
Hvordan kan du si at Kina er kommunist da?
Kina er nå langt unna fra drømmen Mao hadde, da er det nok riktig når jeg sier at han snur seg i graven sin.
Du burde gå ned en liten hakk, for du har fæn ikke råd til kjeften din.
Har du et problem med meg, tar det opp på privat melding.
Like stealing candy from a baby. Noen ganger er det for enkelt. Pust med magen nå sheriff :cool:

Og hvor mye koster kjeften min? Bare så jeg kan sjekke budsjettet.

Vekker til live denne tråden.

Noen som har tips til en varm vinterjakke (selv i -30c)?

Kjøpte for mange år siden to Montane dunjakker. En tynn og en tykk. Jeg ante ikke at det fannes jakker med så bra egenskaper (jeg trodde man bare betalte masse for merke). Kan ikke anbefale en god dunjakke varmt nok!!

Begge ekstremt lette, ikke veldig tykke, men holder varmen utrolig bra. I motsetning til andre tykkere/tyngre jakker, så er de heller ikke insane varme når man er innom en butikk, i bilen eller sitter på toget! Den tykke har jeg brukt i minus 30. Kan også justere litt i forhold til hva man har under.. Den tynne brukte jeg ned til noen minusgrader, og den tykke derfra og nedover.
Den tykke (som er laaaangt unna george sin dunjakke i tykkelse, men savnet aldri noe varmere):
1000048871.jpg

Dessverre har de blitt litt brukt opp, på denne åpner glidelåsen seg. Har nå en varm fra peak performance, som føles litt tykkere/mindre fleksibel (og for varm når det er mildt/innendørs), og brukt et par andre tynnere dynjakker ellers på høst/vår/ned til noen minus.

I helgen kjøpte jeg en rimelig Stormberg dunjakke(tynn), på xxl og en varmere og litt mer vanntett Helly Hansen jakke på tilbud. Merket allerede at HH blir nesten litt tykk og varm (til/fra/på toget med +7 grader og regn).

Edit; oppdatert link.

Redigert:
Ref Canada Goose: Jeg er ute med bikkja, det er 3 minus, jeg har tynn ullgenser og en Constable, og jeg er kald.