Bilsnakk

Altid lurt å sjekke alternative leverandører
Jeg er en av de..
Ekstremt varierende salg, da enkelte «av de nye merkene» ikke har bra nok delelager i Europa.
Tror vi har solgt 200 backup-batterier til original forhandler på en måned, siden de ikke klarer å skaffe selv. De fleste under garanti.
Samme med brems til et annet merke - utsolgt i Europa, men vi har på lager.
Men disse delene har ikke så mye med svakhet å gjøre, men mer deletilgang via de nyetablerte merkene.
I motsetning til Rolex, så er det hos oss «førstemann til mølla».
Ettermarkedet er digg om dagen :)
 
Jeg er en av de..
Ekstremt varierende salg, da enkelte «av de nye merkene» ikke har bra nok delelager i Europa.
Tror vi har solgt 200 backup-batterier til original forhandler på en måned, siden de ikke klarer å skaffe selv. De fleste under garanti.
Samme med brems til et annet merke - utsolgt i Europa, men vi har på lager.
Men disse delene har ikke så mye med svakhet å gjøre, men mer deletilgang via de nyetablerte merkene.
I motsetning til Rolex, så er det hos oss «førstemann til mølla».
Ettermarkedet er digg om dagen :)
Hvem er du da? Kan jo være jeg ringer deg en dag da om vi er i beit for deler. Skjer jo av og til. Eller at delene er så grisedyre at kunden sier nei….du må få tak i noe billigere
 
Nå har jeg kjørt ID.Buzz i drøye to år, og er i ferd med å bytte den ut med ... en ID.Buzz GTX. Skummelt vanedannende med verdens mest praktiske bil! Man blir kanskje ikke så glad av å kjøre den, men herregud så glad man blir av å pakke inn i den!
 
  • Liker
Reaksjoner: SGG og Todda
Nå har jeg kjørt ID.Buzz i drøye to år, og er i ferd med å bytte den ut med ... en ID.Buzz GTX. Skummelt vanedannende med verdens mest praktiske bil! Man blir kanskje ikke så glad av å kjøre den, men herregud så glad man blir av å pakke inn i den!
Har også lystpå ny bil…dritta lei Tangsen…
 
Nå har jeg kjørt ID.Buzz i drøye to år, og er i ferd med å bytte den ut med ... en ID.Buzz GTX. Skummelt vanedannende med verdens mest praktiske bil! Man blir kanskje ikke så glad av å kjøre den, men herregud så glad man blir av å pakke inn i den!

Skal prøvekjøre Buzz GTX på mandag. Er ikke veldig glad i å kjøre buss, men den er som du sier sjeldent praktisk. Prøvekjørte EV9 i forrige uke, og den falt definitivt i smak. Men det koster....
 
Har også lystpå ny bil…dritta lei Tangsen…
Eg kan anbefalle x5 m50d . Skikkelig godstog. Rekke6 diesel med 4 turboer . Neppe feil. . V8ern etter 2018 er også blitt ganske holdbar .

Er det kun elbil som gjelder , så er vel svaret Tesla . Med dei rentekampanjene dei kjører for tiden er den nesten en nobrainer for elektrofolket .
 
Hmm.. hva har skjedd siden dette bildet ble tatt og frem til dagens campinggjester? :cool:
IMG_0684.jpeg
 
Nå har jeg kjørt ID.Buzz i drøye to år, og er i ferd med å bytte den ut med ... en ID.Buzz GTX. Skummelt vanedannende med verdens mest praktiske bil! Man blir kanskje ikke så glad av å kjøre den, men herregud så glad man blir av å pakke inn i den!
Når begynner leveransen av GTX? Er det nå i januar?
Hvordan er idbuzz mtp støy i kupeen?
Virker som verdens mest praktiske bil, ja. Rekkevidden er vel helt ok og god nok for de fleste på vinterstid.
 
Når jeg leser igjennom denne tråden og uendelige diskusjoner om elbil pluss/minus osv, så blir jeg bare enda mer sikker i min sak.

Når jeg starter min V8 på 5.5 liter på morgenen og den snerrer tilbake så vet jeg med meg selv at jeg aldri på noe tidspunkt skal ha elbil eller hybrid igjen. Jeg er kurert.

Det handler ikke om fornuft for meg, akkurat som med klokker. Det handler om følelser.

20241219_132234.jpg
 
Tror jeg hadde holdt meg unna alt som er elektrisk fra VW, med unntak av gode, gamle eGolf.

VW ID-serie kort oppsummert basert på min ID3 (15000 km) og lånt ID Buzz (2-3000 km):
- kjipt/billig interiør; mye plast og blanke overflater som blir raskt ripete og/eller fulle av fingermerker
- mye dekkstøy
- håpløst tregt infotainment/bilinnstilinger
- små skjermer med «gammeldags» oppløsning og layout
- dårlige betjening av enkelte funksjoner (panel på venstre side av rattet man ikke ser når man kjører)
- hyperaktiv filholderassistent
- elendig lyd i standard anlegg
- haptiske kontrollknapper som er helt ubrukelige
- dårlig/elendig på vinterføre med bakhjulsdrift
- 3 ikke planlagte verkstedsbesøk på ID3 (AC kompressor byttet, airbag byttet og problemer med ryggesensor)
- fullstendig ubrukelig app, med lite funksjoner
- klimaanlegg som ikke fjerner fuktighet raskt nok

+ grei å kjøre på sommerføre
+ god plass hensyntatt utvendige mål
+ liker designet
+ god rekkevidde på ID3 ProS (WLTP 550km)

Har dessverre observert mange av de samme tilbakemeldingene på andre modeller i samme serie. Kanskje ikke rart at VW må stenge fabrikker, og at de blir utkonkurrert av billige kineserne?

Har egentlig alltid vært veldig glad i VW, men dette var ingen høydare. Er lite imponert over det ingeniørene i Wolfsburg har kokt sammen de siste årene….
 
Tror jeg hadde holdt meg unna alt som er elektrisk fra VW, med unntak av gode, gamle eGolf.

VW ID-serie kort oppsummert basert på min ID3 (15000 km) og lånt ID Buzz (2-3000 km):
- kjipt/billig interiør; mye plast og blanke overflater som blir raskt ripete og/eller fulle av fingermerker
- mye dekkstøy
- håpløst tregt infotainment/bilinnstilinger
- små skjermer med «gammeldags» oppløsning og layout
- dårlige betjening av enkelte funksjoner (panel på venstre side av rattet man ikke ser når man kjører)
- hyperaktiv filholderassistent
- elendig lyd i standard anlegg
- haptiske kontrollknapper som er helt ubrukelige
- dårlig/elendig på vinterføre med bakhjulsdrift
- 3 ikke planlagte verkstedsbesøk på ID3 (AC kompressor byttet, airbag byttet og problemer med ryggesensor)
- fullstendig ubrukelig app, med lite funksjoner
- klimaanlegg som ikke fjerner fuktighet raskt nok

+ grei å kjøre på sommerføre
+ god plass hensyntatt utvendige mål
+ liker designet
+ god rekkevidde på ID3 ProS (WLTP 550km)

Har dessverre observert mange av de samme tilbakemeldingene på andre modeller i samme serie. Kanskje ikke rart at VW må stenge fabrikker, og at de blir utkonkurrert av billige kineserne?

Har egentlig alltid vært veldig glad i VW, men dette var ingen høydare. Er lite imponert over det ingeniørene i Wolfsburg har kokt sammen de siste årene….
Jeg hadde en ID4 GTX en stund (35 000 km), og er helt enig i de fleste punktene. Jeg synes spesielt infotainment og lydanlegg var kriminelt dårlig. Hurtiglading var også grusomt, kom sjelden over 40 kw/t om vinteren, men det er kanskje blitt bedre med den nye versjonen med forvaring av batteri. Gode, gamle Passat virket generelt mer påkostet.

Det sagt var den «trygg og god» å kjøre, og det var god plass i den til tross for kompakte ytre mål.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Når jeg leser igjennom denne tråden og uendelige diskusjoner om elbil pluss/minus osv, så blir jeg bare enda mer sikker i min sak.

Når jeg starter min V8 på 5.5 liter på morgenen og den snerrer tilbake så vet jeg med meg selv at jeg aldri på noe tidspunkt skal ha elbil eller hybrid igjen. Jeg er kurert.

Det handler ikke om fornuft for meg, akkurat som med klokker. Det handler om følelser.

Vis vedlegg 387684
Det kan umulig sies på en bedre måte, ekte AMG er på øverste hylle !
 
Her kan det sikkert være noen som kan gi meg en forklaring.
I dag kom jeg, i min hvite Lexus, kjørende bak en svart Brabus 650. Nyyydelt lyd. Da jeg passerte den la jeg merke til at føreren hadde (også) vinduet oppe. Ikke uten grunn.

Dette er jo også en bil med utgangspunkt i en Mercedes.

Men hva er egentlig forskjellen på Brabus og AMG?

8
 
Men hva er egentlig forskjellen på Brabus og AMG?
AMG er in-house tuningfirma hos Merc, mens Brabus er en indy-tuner.
AMG ble startet av de samme som startet MB, som en indy-tuner, men ble etterhvert en del av MB-konsernet.
Brabus er ofte litt mer omfattende ombygginger enn AMG også, i både karroseri og motor.
AMG er det man går for om man ønsker stealth wealth, mens Brabus er ny-rik flashing av penger. Imho.