Ting som varer evig.

Er vel grunnleggende uenig i at «elektronikk» hører hjemme i denne tråden. Elektronikk er i mitt hode ikke noe som varer evig, men derimot raskt blir utdatert eller ubrukelig

-Nå er jeg i all hovedsak enig, men det finnes unntak.

Det er ikke lenge siden jeg måtte finne tak i en orgie av adaptere for å klare å snakke med en Siemens S5-PLS som var laget i Vest-Tyskland. Har bare stått i en tavle og gjort greia si, den.

Med det sagt, så er jo Siemens helt na... øh, veldig opptatt av at de industrielle automasjonsproduktene deres ikke skal svikte.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
-Nå er jeg i all hovedsak enig, men det finnes unntak.

Det er ikke lenge siden jeg måtte finne tak i en orgie av adaptere for å klare å snakke med en Siemens S5-PLS som var laget i Vest-Tyskland. Har bare stått i en tavle og gjort greia si, den.

Med det sagt, så er jo Siemens helt na... øh, veldig opptatt av at de industrielle automasjonsproduktene deres ikke skal svikte.
Siemens legger mye ære i å ha ting som bare varer ja, det kan jeg skrive under på.
Og det er ikke alle som har bakoverkompatiblitet mellom ulike produktserier gjennom 20-30 år. Så noe rett gjør de, til tross for at det inneholder elektronikk.

Vel. Her blir det vel en definisjon av hva som er evig. TV'n vi har på hytten har passert 20 år.
Jeg hadde i mange år en PC-bagg fra Jansport som hadde livsvarig garanti. Brukt daglig. For det meste, selvfølgelig, bare frem og tilbake til jobb. Men det var en fin bagg, så den fikk også bli med på jobbreiser. Den rommet jo mye.

Etter 18/19 års bruk begynte den å bære preg av dette og skulderstroppene og glidelåsen begynte å løsne. Garanti!
Glem det. Ingen forhandler ville ta i denne. PC-baggen gikk til de evige jaktmarker. Tross alt så vil jeg si jeg var fornøyd med produktet.

Dessverre har jeg ikke funnet bilde av denne. Det var en av de mer proffe sekkene med plass for printer og litt verktøy.

Siemens legger mye ære i å ha ting som bare varer ja, det kan jeg skrive under på.
Og det er ikke alle som har bakoverkompatiblitet mellom ulike produktserier gjennom 20-30 år. Så noe rett gjør de, til tross for at det inneholder elektronikk.

-Opptil flere av kollegaene mine undres over hvorfor jeg melder meg frivillig til å knote ihop STL-kode for Siemens-PLSer når man jo kan skrive i CoDeSys for Wago.

Svaret er like enkelt hver gang: Når jeg holder meg i Siemens-universet, kan jeg bruke Siemens-hardware og vite at jeg får tak i spareparts også om ti år. (De sender ut end-of-life-varsel minimum ti år før det er slutt. (!))

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Preacher
Vel. Her blir det vel en definisjon av hva som er evig. TV'n vi har på hytten har passert 20 år.
Jeg hadde i mange år en PC-bagg fra Jansport som hadde livsvarig garanti. Brukt daglig. For det meste, selvfølgelig, bare frem og tilbake til jobb. Men det var en fin bagg, så den fikk også bli med på jobbreiser. Den rommet jo mye.

Etter 18/19 års bruk begynte den å bære preg av dette og skulderstroppene og glidelåsen begynte å løsne. Garanti!
Glem det. Ingen forhandler ville ta i denne. PC-baggen gikk til de evige jaktmarker. Tross alt så vil jeg si jeg var fornøyd med produktet.

Dessverre har jeg ikke funnet bilde av denne. Det var en av de mer proffe sekkene med plass for printer og litt verktøy.

Er vel grunnleggende uenig i at «elektronikk» hører hjemme i denne tråden. Elektronikk er i mitt hode ikke noe som varer evig, men derimot raskt blir utdatert eller ubrukelig skyldes enten utdatert firmware eller elektrolytter o.l. som tørker inn. Dog håper jeg min B&O Tv med en prislapp godt nord for 100K skal ha en levetid på mer enn 10 år, men jeg forventer ikke et «evig liv» på denne.
Det finnes nå en dedikert TV-tråd. Jeg oppdrer samtlige som har delt sine erfaringer om TVer til å skrive litt der :)