Klokkeplaner for 2025

a-surprise-work-trip-to-japan-created-the-perfect-v0-c05e2si8jmka1.jpg

Ok, jeg ser…
Men i mine øyne er stålmodellen penere. Kanskje jeg har et anti-bling-filter på hornhinnen.

• Liker
Reaksjoner: Ivar
Ting kan endre seg, og det er vel noe deilig med at klokker er følelsesstyrt og ikke rasjonelt. Likevel har jeg en grov plan for året:

Skjermbilde 2024-12-22 kl. 02.58.33.png

Min første sveitser over disk.
Jeg har bestilt meg en Doxa Sub200t divingstar. Den håper og tror den kommer ca til 40års dagen min i midten av januar. Planen/håpet er at jeg skal være så fornøyd med den at jeg bare bruker den hele 2025 uten å få suget på noe mere ;)

470575677_10160539651386697_1109836160643914309_n.jpg

Birthyear & month Seiko:
Jeg har gradvis blitt mer og mere glad i seiko, vintage og toolwatches. Så når jeg fant en Seiko 6309 - 7040 som er produsert i januar 1985 så måtte jeg slå til. Denne er i posten på vei til meg nå og vi skal forhåpentligvis feire 40 års dagen vår sammen.

Urmaker hobby:
Denne høsten har vært svært travel, og det samme er første halvdel av 2025. Men når vi går mot sommer så håper jeg faktisk å kunne nyte en del mer tid og frihet. Jeg skal flytte, og har fått kjøpt meg en urmaker benk og skal få innredet et koselig sted å skru i min nye bolig. Akkurat nå har jeg en del prosjekter liggende som må fullføres, og det er ikke umulig at den nye seikoen også bør få litt kjærlighet når jeg kommer så langt. Etter at alle liggende prosjekter er fullført så håper jeg å løfte blikket mot noe større. Min grove plan er å finne "billige" klokker online som kan restaureres og få ett nytt liv. Jeg har fulgt litt med på en del Grand Seiko klokker (non working) som har gått billig på auksjon. Noe sånt hadde vært et spennende neste steg!

Min viktigste plan for 2025 er å prøve å holde impulsiviteten i sjakk.
Jeg håper å unngå spontankjøp og heller selge unna litt av det som bare blir liggende. Dette året er det mye annet som står på agendaen, så egentlig passer det bra om det meste av handel for 2025 allerede er unnagjort og jeg heller kan nyte det jeg har en å alltid jage det neste.

Hvis det skal bli noe impulskjøp (det er klart det skal bli det) så står kanskje en Seiko skx013 på menyen. Jeg er også litt nysgjerrig på Captain Willard i både SLA og vintage utgave. Akkurat dette føler jeg er @seiltid sin feil med den fine tråden han laget: https://www.tidssonen.no/forum/threads/den-store-tråden-for-seiko-6105-8110-med-etterkommere-uemura-1970-diver’s-modern-re-interpretation.74033/

Men jeg håper å unngå noe sånn impulsiv tilbudshandel av billigklokker. Det blir nesten alltid bare en skuffelse, og det er litt sprøtt å se hvor mye penger jeg har brukt på billige klokker de siste årene. Kunne fort fått noe veldig fint for den summen.

Lenger nede i veien tror jeg det ligger en Tudor Black Bay 36, men det blir nok ikke i 2025. Men kanskje et fint mål for 2026!

Redigert:
Om 2025 blir året jeg finner en fin 116520 vet jeg ikke, men den skal jeg ha på et tidspunkt. Ellers er Breguet Tradition eller Lange 1 i rosegull to klokker som frister. Skal også ha en JLC master ultra thin perpetual i stål eller hvitt gull på et tidspunkt, men neppe i 2025…

Om fristelsen etter noe nytt blir stor er det også en viss fare for at jeg ryker på en FXD, selv om jeg er mer enn godt nok dekket på dykkerfronten

Kanskje en Omega Seamaster, hvis de omsider implementerer sverdviserne igjen og endelig gir modellen en moderne lenke fremfor å bare utgi en uendelig mengde nye modeller med nye urskiver og kun Milanese fremfor å putte litt innsats i å designe en ordentlig lenke. I klokkeverden er det nå GS og Omega som totalt ignorerer brukernes ønske om en ordentlig lenke. Så, ignoreringen har ingenting med "japansk kultur" å gjøre, eller "sveitsisk likegyldighet", men utelukkende et ledelsesproblem.

Om 2025 blir året jeg finner en fin 116520 vet jeg ikke, men den skal jeg ha på et tidspunkt. Ellers er Breguet Tradition eller Lange 1 i rosegull to klokker som frister. Skal også ha en JLC master ultra thin perpetual i stål eller hvitt gull på et tidspunkt, men neppe i 2025…

Om fristelsen etter noe nytt blir stor er det også en viss fare for at jeg ryker på en FXD, selv om jeg er mer enn godt nok dekket på dykkerfronten
Da får du håpe @Zawatch sin ikke blir solgt - meget sjelden og attraktiv! https://www.tidssonen.no/forum/threads/rolex-daytona-116520-sort.74393/

• Liker
Reaksjoner: Heftos
2024 ble avsluttet med at klokkeboksen ble fylt opp. Heldigvis ble en ny klokkeboks kjøpt inn under black week. Tvilsomt at alle de åtte ledige plassene blir fylt opp allerede i 2025, men håper at en til to av disse får ta plass i boksen i løpet av året. I tillegg er jeg åpen for at det kan komme inn noen rimeligere modeller dersom det kommer noen gode tilbud.

Panerai PAM02392
PAM02392 (Custom).jpg

Rolex Datejust 116234 /126234

Datejust.png

Omega Seamseter 300 (neovintage)

Seamaster.png

Omega Aqua Terra 38 mm

Aqua Terra.png

Seiko Solar Tuna Save the Ocean

Seiko.png

Christopher Ward The Twelve

Twelve.png

Ingen konkrete planer, men kjenner jeg meg selv rett så blir det sikkert noe ;)
Kanskje en GO 70's Chronograph, en BP FF eller en JLC Polaris eller Deep sea chrono? Eller noe helt annet:oops:
Problemet nå er at jeg ikke har lyst til å selge noen av de jeg har, noe som forsåvidt er er godt tegn. Men det kan jo endre seg.

Det som kanskje er det nærest forestående er at jeg må ha meg en Seiko diver. GS'n som er min daily wearer er akkurat litt for fin for de tøffeste oppgavene.

To konkrete planer her:
1) Ikke impulskjøp av noe slag. Er tilfreds med samlingen slik den er - sett bort i fra punkt 2) - og må absolutt passe på ikke å fylle på med noe jeg plutselig kommer over.

2) Dette fordi jeg jeg trenger midlene for å fylle et hull i samlingen, som drøftet i #klokkestafetten. Fikk mange gode råd i den tråden, og mine ytterligere studier har vist at jeg ser etter en av disse tre:
  • IWC Mark XX med blå skive, på lenke. (Øverste pri.)
  • IWC Mark XX med hvit skive
  • IWC Mark XVIII Le Petit Prince
Jakter på rett kombinasjon av pris og tilstand på en av disse. Ingen av dem synes ofte å være ut på markedet; det gjelder å være både tålmodig og ikke minst handlekraftig når tiden er inne!

Jeg har landa ganske fint i en samling på sju klokker, og det er gode grunner til å ikke selge noen av dem.

Men jeg har en seks-klokke-boks, og jeg syns det er mas at alle ikke har egen plass, så planen er å skaffe en bra boks med åtte rom. Og så etterhvert fylle det siste rommet.

Det eneste jeg virkelig søker etter i klokkeverdenen for tiden er en klokke som gir meg samme følelse på armen som det bittelille, skjøre arvegodset jeg har. Men som jeg ikke trenger å være så redd for. Noe i retningen Tank Must eller Tank Solarbeat tenker jeg ville gjort jobben.

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Tja… Som vanlig fortsette med å rusle på et sidespor, hvor ingen står i kø for å handle ;) Hva det blir, og om det blir suksess eller ikke er en del av reisen, men spennende blir det alltid :)
Snodig med kontrasten mellom kø og impuls. Hvordan balanserer du dette til å bli spennende reiser?

Den Breitlingen er vanvittig kul! Det eneste som er en dealbreaker er at den så latterlig tykk. Hadde den vært slankere så hadde jeg ryki for lenge siden!
Blir ikke helt klok på tykkelse av klokker. Er enig i at Breitling Premier B25 månefase med sine 15,3 mm er noe tykk. Selv har jeg Premier chronograf med tykkelse på 13,6 mm og Tudor chrono med 14,4 mm og for meg så er dette helt ok, men mange synes at dette er for tykke klokker. Men når en bruker en klokke med nato så blir klokketykkelsen + 1,5mm med remen og kommer fort oppe i 13,6 mm og 14,4mm. Det virker ikke som natoremen blir med når tykkelsen på klokken skal betraktes. Jeg har ikke ( har men ikke prøvd ) klokke med natorem, bærer en klokke med natorem anderledes slik at dette ikke påvirker tykkelsen på klokken ? En Richard Mill eller Jacob & co på 16-18 mm til 3 mill er plutselig en kul klokke, merkes ikke tykkelsen på de ? ( egentlig et unødvendig spørsmål da jeg aldri kommer til å se en slik i live ). Er vel feil tråd å spørre om dette, men det er jo helt vanlig med en avsporing i TS.