Klokkecafé – løst og fast om klokker

Breitling er en produsent jeg aldri har sett på to ganger, men etter at Fred Mandelbaum og Georges Kern har tunet merket med nye produksjonsøyne er jeg nysgjerrig.

_1270555-right.jpg

_1270555.JPG

Breitling er en produsent jeg aldri har sett på to ganger, men etter at Fred Mandelbaum og Georges Kern har tunet merket med nye produksjonsøyne er jeg nysgjerrig.

Vis vedlegg 388202
Vis vedlegg 388203
Enig. Det har vært en stor forandring hos Breitling. Selv har jeg lyst på en Navitimer. Dog den forrige iterasjonen ironisk nok.
Men de har mye fint, kjøpte en Navitimer i 38mm uten krono til fruen for et par år siden, stål og rose med en deilig alligatorrem. Veldig elegant og tidløs.

Enig. Det har vært en stor forandring hos Breitling. Selv har jeg lyst på en Navitimer. Dog den forrige iterasjonen ironisk nok.
Men de har mye fint, kjøpte en Navitimer i 38mm uten krono til fruen for et par år siden, stål og rose med en deilig alligatorrem. Veldig elegant og tidløs.
Med en 15-minutters komplikasjon i denne versjonen. så har man dobblet oppløsningen i tidtagningen. Man har med andre ord gått fra å være en meningsløs komplikasjon - til en annen med dobbel oppløsning. Det at enkelte kronografer har sterkt markerte 3-6-9 markeringer på subdial er for mange en enigma på et pilotur. Forskning (sic) viser at begrunnelsen til 3-6-9 markeringene skyldes noe så trivielt som takstratene til bestemte telefonsamtaler i svunnen tid.

Uansett hva man tror på, så er kronografer med 15-minutter "subdials" fremfor 30-minutters subdial, ansett som mer praktiske.

Skal jeg selv ta tiden på ting som tar mellom 10-60 minutter (i.e. matlaging og parkering), så er en insert på et dykkerur praktisk. Skal jeg ta tiden på ting under 10 minutter (en god del oppgaver innen matlaging), så er en kronograf med dobbel oppløsning uendelig mer praktisk. :)

Stikkordet er "dobbel oppløsing". Kun de kronografer som har ivaretatt dette behovet, har en slik funksjon. Man ser kun hensikten når man ser behovet. ;)

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Nyt 22 flotte vurderinger fra Wei Koh/Revolution på tampen av året. Velfortjent skryt og heder til Chopard bl.a. for å ha laget denne
IMG_3952.jpeg

Noe av det mest sinnsyke det er mulig å feste rundt håndleddet.

Tok av lenken på 36mm, og det er sjelden jeg opplever så tighte tilpasninger mellom urkasse lenke og endeledd. Anyway, med lærreim ble denne 36mm mindre på hånden med en lærreim jeg har hatt liggende ubrukt i noen år. Grønn lærreim har liksom aldri vært noe jeg har tenkt så mye på, før i dag.

_1270567-jpg.2647223

Tok av lenken på 36mm, og det er sjelden jeg opplever så tighte tilpasninger mellom urkasse lenke og endeledd. Anyway, med lærreim ble denne 36mm mindre på hånden med en lærreim jeg har hatt liggende ubrukt i noen år. Grønn lærreim har liksom aldri vært noe jeg har tenkt så mye på, før i dag.

_1270567-jpg.2647223

Flott klokke. Har du kjøpt denne direkte fra Traska? Slik jeg har forstått det ble ikke disse annonser via nyhetsbrev slik som Traska vanligvis gjør det ved lanseringer. Derfor er denne også relativt sjelden.

Flott klokke. Har du kjøpt denne direkte fra Traska? Slik jeg har forstått det ble ikke disse annonser via nyhetsbrev slik som Traska vanligvis gjør det ved lanseringer. Derfor er denne også relativt sjelden.
Takk. Det ble laget 10 versjoner i 34mm, 36mm og 38mm med Onyx, Malakitt og Lapis Lazuli. Altså til sammen 90 eksemplarer fordelt på disse variablene. De ble alle utsolgt på 1-2 dager. Enkelte mottok de facto informasjon om lanseringen via nyetsbrev, mens andre ikke mottok noe nyhetsbrev om dette. Det synes derfor å ha vært en differensiering i distribusjonen.

• Liker
Reaksjoner: Sciarra
Takk for oppklaring rundt dette. Traska er et merke jeg vil anbefale å undersøke for de som vil ha det enkelt, men med kvalitet. Gjennomførte detaljer på kasse, skive og lenke på disse. Den eneste grunnen til at jeg ikke lengre har min er at de kjører Tudor-løsningen med en "gap" mellom kronen og kassen. Klarer ikke å venne meg til det. Får hele tiden inntrykk av at krona ikke er skrudd helt inn.