Denim tråden 👖 - Raw, selvedge, heavyweight ++

Morsom tråd:) Jeg oppdaget selvedge denim ved en tilfeldighet for et par måneder siden og anskaffet da en Lee 101S og en Livid Emerson Japan Black. Veldig fornøyd med begge disse.

På nyåret kjøpte jeg også to par Naked and Famous bukser (super guy). Disse var litt trangere i livet enn jeg hadde håpet, så de er foreløpig lagt til side. Har ikke helt bestemt meg om jeg skal beholde de som inspirasjon og motivasjon for treningssesongen 2025 eller om de må selgeso_O

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Super tråd.

Også meget fornøyd med Lee 101, som jeg kjøpte nå i høst. Super passform for min bygning.

Ellers var jeg veldig fornøyd med Livid back in the days, den gang de het "Livid Jeans". Jeg kjøpte en av de aller første modellene de lagde (da de nettopp hadde startet opp i Trondheim), og den har jeg har jeg enda. Det er gjort noen justering av en lokal skredder, men ellers bare brukt. Livid nå til dags er ikke i nærheten, selv om enkelte modeller sikkert er bra. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe mer Livid, dessverre.

Det er kanskje ikke helt i tråd med tråden (høh) siden det ikke er rådenim, men backet nylig "No Bullshit Jeans" fra Nobs på Kickstarter (https://www.nobsclothing.eu), og den er jeg veldig fornøyd med. Var litt skeptisk til hele løsningen i skrittet, men etter å har brukt et par uker, så virker det som en meget god løsning. Meget fornøyd.

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
IMG_20250113_231456.jpg

IMG_20250113_231534.jpg

IMG_20250113_231558.jpg

Har for min del et nesten 30 år gammel kjærlighetsforhold med Edwin og kanskje spesielt dens rainbow selvedge. Utfordringen med Edwin er at de har et for bredt utvalg med litt for mange varianter ( både i snitt, i stoffkvalitet og i konstruksjon) men finner jeg en ED55 i min størrelse, selvedge og laget i Japan sliter jeg med impulskontroll.

jeg er totalt tonedøv når det gjelder mote

Jeg også. Jeg går i nesten akkurat de samme klærne som jeg gjorde på nittitallet, dog med litt trangere bukser.

Men i den grad jeg har en formening om estetikk, står det høyt på listen at ting skal se ut som hva de er, og være det de ser ut som. Jeg kjøper ikke kopier og liker ikke falske effekter, og liker derfor heller ikke olabukser med kunstig slitasje.

Fanatiske denim-entusiaster bruker bare ubehandlet denim som de bruker i ett år før de vasker dem. Jeg har en del slike bukser. Men mine "pene" olabukser er i ordentlig, japansk selvedge rådenim som jeg vasker i maskin (helligbrøde!!) den første dagen. Da får jeg bukser i en pen, jevn, mørk blåfarge nesten uten slitemerker, men som etterhvert likevel får noen av de karakteristiske rådenim-stripene. Disse er nøyaktig hva de gir seg ut for, er pene nok til å brukes til blazer, koster mindre enn tilsvarende bukser med ferdig slitasje, og varer mye lengre.

"Oz" er ounces (ca 28 gram) per square yard. Levis er 10,5 til 12,5. 10,5 er skikkelig tynt. 14 er en ganske bra vekt for vanlig bruk.

Til sammenligning er oxford- og chambray, altså skjortestoff, gjerne i 5-6 oz.

Redigert:
Deilig tråd. Kjøpte vel mine første rådenim-bukser på VGS for en 10-15 år siden og så har det egentlig vært i bruk siden (vesentlig mer under studier enn jobb).

Akkurat nå er det Full Count 0105 (15.5 oz) og Brycelands 133 (13 oz) som blir brukt.

For de som har tenkt seg til London, og denim er av interesse så er det bare å notere ned Rivet and Hide, Son of a stag og Clutch Cafe.

@GrimReaper
Rådenim som blir kastet rett i vaskemaskinen ser eksempelvis sånn ut etter noen måneders bruk:

1000017269.jpg

Litt den forsiktige "faden" som motemerket Jacob Cohen prøver å få til med kunstig slitasje, bare billigere, i bedre stoff, og uten feik. Og uten noen interesse for mote.

• Liker
Reaksjoner: backern87
Eg lurer alltid på kem deinlager bukser til egentlig. Sånn eg ser for meg det såbmåndet være personer med legger tynne som sugerør og lår som en middels skøyteløper med spretteumpe typ kardashian .
For enten er dei som klistra rundt leggene , og sjølvsagt sklir ned.
Eller så har dei nok stoff til en bukse til i øvre del .

Jeans er bruk og kast for min del. Varer 1 år eller noke sånt.

Eg lurer alltid på kem deinlager bukser til egentlig.

Forskjellige produsenter har forskjellige snitt. Mistenker at Lee kan være noe for deg, med så nær "cowboy cut" - altså et snitt ment å brukes som arbeidsklær - som man kanskje får i Norge. Ble anbefalt disse av @Hammerfjord, og de er i svært høy kvalitet japansk denim i ganske riktig tykkelse for å være gode å ha på seg.

Jeans er bruk og kast for min del. Varer 1 år eller noke sånt.

De Lee'ene over burde vare minst dobbelt så lenge. Hiv dem i maskinen dag 1 for å skylle ut stivelsen hvis du vil ha dem til å vare lengst mulig.

• Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Enig dette er interessante ting. Men spørsmålet blir om en klarer å gå så mye med buksa for å kunne gå den inn.

Men spørsmålet blir om en klarer å gå så mye med buksa for å kunne gå den inn.

Null problem. Vaskemaskin dag 1, og deretter vask ved behov, og de kjennes som vanlige olabukser.

Skal du ha "full raw denim experience" er trikset å begynne med denim som er mykere i utgangspunktet, og for all del unngå den verste sommervarmen. Nudies bukser som ikke har selvedge er gjerne i tynnere og mykere stoff, og eventuelt Gritty Jackson i Maze Selvedge er usedvanlig myk.

• Elsker
Reaksjoner: holmby
Null problem. Vaskemaskin dag 1, og deretter vask ved behov, og de kjennes som vanlige olabukser.

Skal du ha "full raw denim experience" er trikset å begynne med denim som er mykere i utgangspunktet, og for all del unngå den verste sommervarmen. Nudies bukser som ikke har selvedge er gjerne i tynnere og mykere stoff, og eventuelt Gritty Jackson i Maze Selvedge er usedvanlig myk.
Vask på dag 1, hva er greien med det? Jeg får min Nudie i morgen :) jeg trodde folk prøvde å gå 100 dager uten vask og sånn med denne typen denim :) Hvor mye er det i dette med å vaske sjelden egentlig etter din erfaring? En kamerat sa at han bare puttet de i fryseren etterhvert som de burde vaskes for å drepe bakteriene.

Når det gjelder vanlig jeans er jeg litt overrasket over at de barer varer 1 år hos deg @Blodstrupmoen Er det i skrittet de begynner å revne og så kaster du de? Har hørt at det kan være lurt å ha flere som du roterer mellom og ikke går med den samme flere dager på rad "fordi fibrene ryker kjappere når de står i spenn dag etter dag". Dette var fra en som hadde jobbet med denim i mange år. Vet ikke om han har rett, men jeg prøver å rotere annenhver dag mellom et par tre jeans i en uke eller to og så vaske alle på en gang sammen. Flere uker om vinteren når det er kaldt og/eller jeg bruker langt undertøy under. Har egentlig ikke opplevd at denim lukter eller blir ekkelt til nå.

• Liker
Reaksjoner: holmby
Vask på dag 1, hva er greien med det?

Å, nei, det var ikke ment for deg! Det var ment for de som ikke vil være denimhead, men ha jeans i høy kvalitet uten falsk patina.

3 forskjellige måter å håndtere rådenim:

1. Bruk uten vask i minst 3 måneder og helst så lenge som mulig. Unngår du sommeren klarer du kanskje 365 dagers bruk uten at den lukter altfor ille. Vask forsiktig i maskin med Milo. Gir maksimal patinering og kontraster. Mine må typisk til skredderen når det er tid for vask nr 2. Denimhead-varianten.

2. Bløtlegging i bøtte, utslagsvask eller badekar dag 1. La ligge dønn stille i kaldt vann uten vaskemiddel en stund, ta så opp og tørk liggende. Bruk deretter som under punkt 1. Gir litt mindre kontraster, men siden skyllingen fjerner en del stivelse skal dette også gi mindre slitasje. Noen påstår dette reduserer slitasje i skrittet. Denimhead light.

3. Vask dag 1 for å gjøre dem behagelige og behandle dem deretter som vanlige olabukser. De vil fremdeles dra fordel av å vaskes sjelden. For de som ikke er denim-entusiaster, men vil ha bukser uten falsk patina.