Denim tråden 👖 - Raw, selvedge, heavyweight ++

Er det i skrittet de begynner å revne

Mine observasjoner:

- Vanlige olabukser med feik patina ryker på knærne før de ryker i skrittet. Min hypotese er at slitasjen på fabrikken fokuserer på knær og lår, og med vilje ligger unna skrittet.

- Trang rådenim brukt uten vask og med sægg i skrittet får raskt "crotch blowout", altså hull i skrittet.

- Videre rådenim båret høyere i livet og ikke nedpå ræva holder mye lengre før skrittet ryker.

- Vasker jeg ut stivelsen tidlig holder skrittet lengre.

- Skrittet ryker før eller senere, garantert.

- Første runde hos skredder ber jeg alltid om full forsterkning i hele skrittet, uansett hvor slitt det ser ut til å være.

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: holmby og Kruttskjegg
Dette er forresten et poeng som det alltid er noen som trenger å høre:

Tøymykningsmiddel er djevelens verk, laget for å få kvinner til å ødelegge klærne dine så du må kjøpe nye. Selv hvis jeg ikke klarer å overbevise deg om at de ødelegger bomullsfibrene i skjortene og sengetøyet ditt, så ihvertfall hold det langt unna rådenim.

Setter veldig pris på at du øser av din denim-kunnskap Edward! Det er meget betryggende, underholdene og lærerikt. Jeg hang ut med skredderen i dag, og denne dukket opp på youtuben min så vi så på den sammen:

Veldig lærerikt for min del, om hele historien om hvordan denim ble oppfunnet i Frankrike, hvorfor den er blå, hvordan den blir laget før og nå. Og egentlig alt jeg ikke viste at jeg lurte på.

• Elsker
Reaksjoner: holmby
Forskjellige produsenter har forskjellige snitt. Mistenker at Lee kan være noe for deg, med så nær "cowboy cut" - altså et snitt ment å brukes som arbeidsklær - som man kanskje får i Norge. Ble anbefalt disse av @Hammerfjord, og de er i svært høy kvalitet japansk denim i ganske riktig tykkelse for å være gode å ha på seg.

De Lee'ene over burde vare minst dobbelt så lenge. Hiv dem i maskinen dag 1 for å skylle ut stivelsen hvis du vil ha dem til å vare lengst mulig.

Lurer på om ikkje eg har et par Lee , men tviler på det er den modellen der. Skal sjekke dei ut .

Eg burde jo sjølvsagt reparere jeans , men så føler eg vel litt ferdig med hullete jeans også . Då blir det meir til arbeidsklær.

Fasit er selvsagt å bruke selvage rådenim i noen måneder før første vask. Heng buksene ut i frisk luft, gjerne i sollys, en dag for å freshe dem opp.;)

Ellers er det salg hos Benzak.
Link: Benzak denim developers

Dette er en entusiastdrevet nederlandsk produsent med mange interessante stoffer og modeller.
Merk at målene på de japanske modellene er noe annerledes enn de europeiske.
Jeg har hatt to bukser derfra, og kvaliteten er helt topp.
Det eneste som er litt irriterende er de høye fraktkostnadene, men med den rabatten de tilbyr om dagen er det verdt det. :)

• Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Fasit er selvsagt å bruke selvage rådenim i noen måneder før første vask.

Ja, vanligvis, dvs hvis det er riktig stoffkvalitet. Har hatt 3 par Gustin i Cone Mills som ikke var verdt innsatsen, ble nesten ingen kontraster og kjedelige farger.

Må jo bare gi etter her

Good man.

kan noen gi meg et enkelt og greit tips til førstegangskjøp for en noob på nett?

Jeg ville startet med Nudie fordi de er lette å få prøvd, lette å få returnert, og gratis reparasjoner (av dyktig skredder, og det er viktigere enn pris) til evig tid.
En av disse, avhengig av passform:
Nudie Steady Eddie
Nudie Gritty Jackson

Jeg liker Gritty Jackson, men snittet skal jeg ikke legge meg opp i. Skal du gå all in med å bruke dem uten vask til de står av seg selv og naboen klager på lukta?

Edit: korrigerte Lean Dean-linken. Den jeg hadde var med 2 % elastan, og en styggedom.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
... Rad Rufus er et videre alternativ. Denne har god, no-nonsense, japansk selvedge.

Støttes!
Rad Rufus for oss som ikke skipper leg day. :mrgreen:
Klassisk old school snitt for den som aldri har vært, eller vil være en del av motebildet.;)

Edit. Anbefaler i stoffet Ace selvage. Dyrt, men det blir helt nydelig etter noen måneders bruk.

• Liker
Reaksjoner: Edward og GrimReaper
Good man.

Jeg ville startet med Nudie fordi de er lette å få prøvd, lette å få returnert, og gratis reparasjoner (av dyktig skredder, og det er viktigere enn pris) til evig tid.
En av disse, avhengig av passform:
Nudie Steady Eddie
Nudie Gritty Jackson

Jeg liker Gritty Jackson, men snittet skal jeg ikke legge meg opp i. Skal du gå all in med å bruke dem uten vask til de står av seg selv og naboen klager på lukta?

Edit: korrigerte Lean Dean-linken. Den jeg hadde var med 2 % elastan, og en styggedom.
Må jo gå all in!

Ser ut som eg må opp en størrelse skal eg prøve nudie jeans . Dvs veldig modellavhengig med mykje spenn i mellom størrelsen også . 5cm forskjell i benlengde er en god del mellom 2 størrelser.

Ser ut som eg må opp en størrelse skal eg prøve nudie jeans .

Min erfaring er at det kan være stor forskjell mellom modellene, men at hver modell er ganske konsistent på sine størrelser. Har bestilt på nettet etter å ha kjøpt i butikk flere ganger, og fått riktig. Men de jeg bruker nå er svært store i størrelsen synes jeg. 32" i Gritty Jackson tilsvarer 35" hos Gustin, som ikke bruker vanity sizing.

5cm forskjell i benlengde er en god del mellom 2 størrelser.

Ja. Men de fleste som bruker selvedge kjøper jo litt lang og bretter opp uansett. Gustin selger kun 1 lengde.

Jeg kjøpte selvedge lange for å brette opp til jeg ble 48 eller deromkring. 🙂 Dels for å kunne justere for krymp og dels for å flashe jålekant.

Mener fremdeles at utenpå skikkelige workboots ser det bedre ut med oppbrett, men nå bruker jeg mer pene sko og jodhpur boots og da foretrekker jeg uten.

• Liker
Reaksjoner: UJU