Bilsnakk

Det viktigste med et merkeforum er at du kan få litt innsikt i hva som er styrker og svakheter til de ulike modellene over. Det er mye god informasjon som flyter mellom medlemmene der.
(Pluss slik som her også. Jeg var ikke klar over de detaljer som har kommet frem nå....)

8- )
 

Det er vel bedriftskunder som i hovedsak kjøper landcruiser , noke som forteller meg at det er nok litt vurderinger rundt det i forhold til elbil mtp faktisk bruk og holdbarhet .

Så at en kan skaffe seg billig proace i år er vel helt tydelig . Så er det synd at kundene ikkje kan få kjøpe det dei faktisk vil ha .
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hva er det med folk?
IMG_1263.jpeg
 
Har fått svar: hvor var dette?

bilen er reg på en mann.Antar At det er kona/samboer som er bruker

Edit: kom en unnskylding i retur.
Har saumfart bilen etter skader.alt ok.
Men var jo 1cm klaring.

Sier meg ferdig med saken å glemmer hele greia
 
Redigert:
  • Wow
Reaksjoner: Grendel
Er det noen som har sett tester på om det er fornuftig å starte opp en vinterlagret bil en gang eller tre i løpet av vinteren ?
Tørker oljen opp i lagrene, sliter det mere med en oppstart, sikkert mange plusser og minuser.
 
Er det noen som har sett tester på om det er fornuftig å starte opp en vinterlagret bil en gang eller tre i løpet av vinteren ?
Tørker oljen opp i lagrene, sliter det mere med en oppstart, sikkert mange plusser og minuser.

Første årene med Mini'en så satte jeg bilen på bukker for at hjulene ikke skulle få en flat side. Så kjørte jeg bilen ca en gang i måneden, når det var tørt. Sommerdekk= helt ok. Kjørte så langt/lenge at bilen ble varm.

Senere har det blitt mindre og mindre styr. Nå ser jeg at det er frostvæske på bilen. Jeg tar ut batteriet og setter det til vedlikeholdslading. Jeg har en "fuktpose" i kupeen som trekker til seg fuktighet.

Deretter legger jeg en presenning over bilen og sier "god natt ". Jeg går innom noen ganger om vinteren for å se at alt er ok.

Mindre styr, men så er også MGF'en av en helt annen årgang.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen og DJ41
Er det noen som har sett tester på om det er fornuftig å starte opp en vinterlagret bil en gang eller tre i løpet av vinteren ?
Tørker oljen opp i lagrene, sliter det mere med en oppstart, sikkert mange plusser og minuser.
Der er ikke fornuftig.
En motor slites mest når den er kald, og den bruker lang tid på å bli varm uten belastning. Ergo unngå både oppstarter på vinterlagring, og tomgangskjøring før man kjører (pent) av gårde.

Trolig lite problem at det blir flatspots på dekk, men man kan ha i litt ekstra luft, ta en bit teppe eller egne lagrings-ramper/underlag, og trille bilen litt frem og tilbake så det varierer hvor dekket står.
Anbefaler IKKE vedlikeholdslading hele vinteren pga brannfare. Selv de beste ladere tar fyr. Lad heller innimellom, evt ja en ukestimer e.l.. Men er det + grader i garsjen er det nesten ikke behov har jeg funnet ut av... Er det kaldt/gammel bil/ ikke tilgang på stikk, ta av ene polen og evt lagre/lad batteriet et annet/varmere sted..
 
  • Liker
Reaksjoner: Ivar, DJ41 og Grendel
Ja, ikke start opp bilen i løpet av vinteren med mindre du må, eller skal på en skikkelig kjøretur - oljen lager en hinne der den skal og holder seg fint i åresvis.
Flatspots på dekk er ikke noe problem med "moderne" gummi - et par kjøreturer hvor de får varmet seg skikkelig opp så er dekkene runde igjen.
Beste er å koble av negativ pol på batteriet, så holder den på ladningen gjennom vinteren.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ivar, Zawatch og DJ41
At jeg noen gang skulle framsnakke Toyota hadde jeg ikke trodd.

Min fornuftige kones ønsker (og krav om en liten bil), vant frem når vår «fossilbil» og bil nr 2 skulle byttes ut før jul.
Hun er selv mellomleder og har tatt ekstra utdannelse innen «LEAN management», som jo er oppfunnet av Toyota. Hennes overbevisning om at LEAN sikrer høy produktkvalitet og gode kunde opplevelser, vant over min skepsis mot en dritkjedelig bil.
Vår Toyota (Corolla HB/TS 2023 mod.) var på stor-service i går og jeg opplevde da hvordan en service opplevelse skal være.
Kort fortalt, så bestiller du service med en start og sluttid - og ikke en «hel dag» som jeg tidligere har vært vant til. (Her har urmakere noe å lære;)).
Bilen ble levert til avtalt tid og var klar som avtalt bare 1,5 t senere og det til en pris som var halvparten av hva jeg tidligere har betalt for stor service på BMW og Volvo.
Også deilig med 10 års garanti, når det som oss er blitt kjøpt en nyere bruktbil.
Tommel opp! :)
 
At jeg noen gang skulle framsnakke Toyota hadde jeg ikke trodd.

Min fornuftige kones ønsker (og krav om en liten bil), vant frem når vår «fossilbil» og bil nr 2 skulle byttes ut før jul.
Hun er selv mellomleder og har tatt ekstra utdannelse innen «LEAN management», som jo er oppfunnet av Toyota. Hennes overbevisning om at LEAN sikrer høy produktkvalitet og gode kunde opplevelser, vant over min skepsis mot en dritkjedelig bil.
Vår Toyota (Corolla HB/TS 2023 mod.) var på stor-service i går og jeg opplevde da hvordan en service opplevelse skal være.
Kort fortalt, så bestiller du service med en start og sluttid - og ikke en «hel dag» som jeg tidligere har vært vant til. (Her har urmakere noe å lære;)).
Bilen ble levert til avtalt tid og var klar som avtalt bare 1,5 t senere og det til en pris som var halvparten av hva jeg tidligere har betalt for stor service på BMW og Volvo.
Også deilig med 10 års garanti, når det som oss er blitt kjøpt en nyere bruktbil.
Tommel opp! :)
Ja, jeg tror vi ender opp med å kjøpe Toyota som neste bil, da de snart er eneste bilmerket fornuftig priset, som samtidig har fossil drivlinje. Kjedelig? Mulig, men problemfritt? Ja takk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Jeg har vært fornøyd med Toyota i snart 30 år. Det var jo derfor jeg valgte Lexus sist.
Når Camryen jeg kjøpte i 2004 hadde samlede reparasjonskostnader kr 9,500 (totalt) da min datter overtok bilen i 2016, så er det ikke rart mann blir fornøyd med kvaliteten. Det som hadde vært reparert opp gjennom tiden var en kondensator i AC-anlegget (kr 3,500) og venstre side speil. Her hadde inntrekket begynt å fuske når det var kaldt. Speilet måtte lakkeres. Dermed utgjør det resten.

Nå fikk Camryen også god pleie. Det har nok også sitt å si på at ting ikke gikk i stykker. Men jeg har vært fornøyd med Toyota sin service også. (Minus to mindre hendelser, på 30 år).

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets og Gin