Denim tråden 👖 - Raw, selvedge, heavyweight ++

Har selv passert 50 og rocker skamløst oppbrettet jarekant.
Må jo signalisere til stammemedlemmene.
De som vet, vet. ;)
Er dei med korte Føtter en egen stamme ? Litt samme som dei med kort lortefall ? . :)

Prøver å unngå å hoppe på slike mote svingninger . Det kjem og forsvinner like fort .

Etter å ha lest igjennom denne tråden burde det vel være ganske åpenbart at dette er det motsatte av motesvingninger? ;)
Stil > mote.🤷‍♂️

Vel. Ja . Men om man søker på emnet så er det altså brett som var på moten i 24 ;)
Men det har vel komt I sykluser det som alt annet .
Men eg synes det blir litt merkelig når eg ser dagens 18 åringer med sneakers, opprettede jeans og bare ankler midt på vintern .

Ellers så får jo eg assosiasjoner med barneskolealder der en skulle vokse inn i buksene og muttern som klikka i vinkel når vi ikkje bretta ned og børsta vekk sand og skjit før vi gikk i hus .

Eg er ihvertfall glad at den skinny jeans trenden er gått over. Det var en periode umulig å finne butikker med klassiske bukser.

1000023128.jpg

Kul tråd! Fikk jammen lyst på et ordentlig par jeans selv. Mulig det er å banne i kjerka - men vil man unngå patinering og beholde fargen om man vasker før bruk? Noe annet man må/ikke må gjøre? Er på jakt etter bukser som primært kan brukes på kontor osv.

Effekten blir størst jo lenger man går med den, men det er ikke noe problem å vaske den først. Den utvikler patina uansett.

Det er også verdt å merke seg at ulik denim «blør» i ulik grad. Gjerne unngå lyse sofaer o.l mens det blør som verst.

Legger ved et illustrasjonsbilde. Ny vs. 2 år gammel:

IMG_9011.jpeg

vil man unngå patinering og beholde fargen om man vasker før bruk?

Ja, til en viss grad.

Kortversjonen er at når du vasker buksen fjerner du store mengder stivelse, "binder" fargen til stoffet, og vasker bort overflødig fargestoff. Det er såvidt jeg har forstått kombinasjonen av stivelse og "løst" fargestoff som skaper de store kontrastene. Når du vasker buksen dag 1 får du en helt mørk indigoblå bukse som ligner litt på de mørkeste Levis-buksene på nittitallet, hvis det sier deg noe. Den vil bli slitt slik en olabukse skal, men vil ikke få de store kontrastene.

Jeg har postet en Nudie-bukse på første side i denne tråden som har blitt brukt ekstremt lenge før første vask. Legg merke til fargeforskjellen mellom helt nederst over oppbretten, og på de mest slitte områdene.

På side 2 postet jeg en bukse jeg vasket med en gang, og som jeg har brukt på kontoret.

• Liker
Reaksjoner: gkk
Jeg vasker denim med mild såpe helt når det passer meg. Bryr meg ikke nevneverdig om store kontraster - foretrekker en ikke-fremtredende patina. Bra denim eldes fint uansett og det blir til slutt en preferanse.

Heftig oppbrett på den ene her, men må jo vise boots jeg den gang solgte :mrgreen:. Samurai jeans i 17 eller 19 oz. Boots fra eget merke og Edward Green. Litt ned på leggen ser man spor etter malingsflekker fra oppussing som ble slipt bort med sandpapir. Ikke for stil men rent behov.

3816A053-E47C-4DFE-BC90-B3437699A50D.jpeg

1EA096D8-CC0C-4D35-9C35-8B510C874CF7.jpeg

Redigert:
Min erfaring er at det kan være stor forskjell mellom modellene, men at hver modell er ganske konsistent på sine størrelser. Har bestilt på nettet etter å ha kjøpt i butikk flere ganger, og fått riktig. Men de jeg bruker nå er svært store i størrelsen synes jeg. 32" i Gritty Jackson tilsvarer 35" hos Gustin, som ikke bruker vanity sizing.
Støtter Nudie som et inngangskjøp. Fordelen med Nudie er mange modeller. Selv synes Tuff Tony er deres beste fasong, veldig 50-talls 501. Vid, men ikke overdrevent, og nokså smal i livet med god innsving over hofta. Passer mine tømmerstokklår ganske bra. Her i Norge har vi jo Livid Jeans (har et norskprodusert par liggende, fra butikken i Trondheim, men det er vel noen år siden de sluttet å produsere dem selv. Er ikke helt fan av Livids fasonger, de tviholder på ganske lavt liv (men det er jo smak og behag).

Ellers ville jeg bare brukt dem så ofte jeg ville og vasket når de er skitne/lukter. Varer lengst da. Gir old school fades uten tilgjort kontrast.

Orslow 105 i dag, nærmer seg vel et par år nå med ganske jevn bruk (og mange vask). Fin nuppete retrodenim. Lappet i skrittet .

1737119658416.jpeg

Dette er et herlig kaninhull å ramle ned i, til tross for at jeg egentlig hadde kommet meg opp av det for et par år siden. Jeg kjøpte et par par "skreddersydde" (i anførselstegn, ja) fra SoSo (https://sosoclothing.se/) for noen år siden, og de har jeg vært veldig fornøyd med. Noen som har nyere erfaringer med gjengen i Sverige? Sliter med at jeg er "either too tall or too skinny," som en hyggelig dame sa i en amerikansk klesbutikk, så standardstørrelser har en tendens til å bli litt vanskelige.

Mye moro fra Soso.
Vær obs på at mange av stoffene er fra Kina.
Sikkert ok kvalitet, men det er jo japansk denim som er kremen. ;)
Fordelen er jo at de tilbyr alt av personlige tilpasninger.
Apropos fades. Her er to par Nudie Ace selvage.
Den ene brukt ca. 1 år og vasket et par ganger. Første vask etter ca.4-5 mnd.
Den andre er brukt i under 2 mnd uten vask.
20250117_165043.jpg

Nudie Jeans leverte via UPS fra Sverige på bare tre dager <3 Har prøvd buksen kjapt på, og den var ekstremt annerledes en mine Levis bukser i størrelsen. MYE smalere i livet og lengre i beina. Heldigvis var den ikke for smal i livet, så dette blir helt perfekt når skredderen får lagt den litt opp i beina. Håper å hente den rett over helgen hos han.

Men jeg fikk også litt nytt om denim-prosjektet i Bergen. Det er mulig å følge på Instagram via https://www.instagram.com/bergendenim/ og ikke minst gå inn på www.bergendenim.no for å melde seg på nyhetsbrevet. Jeg tror ting kommer for salg rundt mars/april, så det er ikke så lenge til :) Skal holde dere oppdatert når jeg vet noe mer.

Nudie Jeans leverte via UPS fra Sverige på bare tre dager <3 Har prøvd buksen kjapt på, og den var ekstremt annerledes en mine Levis bukser i størrelsen. MYE smalere i livet og lengre i beina. Heldigvis var den ikke for smal i livet, så dette blir helt perfekt når skredderen får lagt den litt opp i beina. Håper å hente den rett over helgen hos han.

Var dei sanne i forhold til mål oppgitt på nettsidene ?

Dette hører kanskje ikke hjemme i Denim-tråden, men det er vel i samme gata og appellerer antagelig til samme publikum;)

Er det noen som bruker bukser i waxed-canvas av den litt grove typen?
Jeg tenker Filson, Red Cloud og lignende.
original.png

https://www.filson.com/bottoms/pants/oil-finish-double-tin-cloth-pants.html

WP_front_havana_800x.jpg

https://redcloudscollective.com/collections/pants-1/products/waxed-canvas-fitted-work-pant

Jeg kunne tenkt meg å teste ut hvordan dette kunne fungere som fritidsbukse til litt grovere bruk. Er det evt andre merker man burde se på, gjerne som selges i Norge.

Masse bra info i denne tråden for oss som er relativt nye innen dette.
IMG_2019.jpeg

Kjøpte disse Naked and Famous True Guy fra Raw Denim på Grunerløkka i desember. Mine første raw-denim og er spent på hvordan de blir etter hvert.

Ang. Livid så kjøpte jeg et par selvedge i svart (idiotisk med svart når man har hund btw. ) for ca et år siden (Emerson heter de vel). Ganske korte i livet som nevnt og de krympet mye i lengden. Jeg ville egentlig legge de opp, men nå er de nesten kortbukse 😅

• Liker
Reaksjoner: UJU og Ban
@Ban Eg har hatt diverse jaktkle i voksa canvas/bomull. Husker ikkje helt merke men kan være type chevalier eller noke. Dei er veldig glatte første tiden og kan nesten minne om skinn. Eg har vel gått meir over til mindre voksa bukser frå brynje /fjellreven. .

Men carhart lager også noken bukser som er særlig vanntette og fine til bruk i feks skogen eller no på vinteren med litt utearbeid.

• Liker
Reaksjoner: Ban
Var dei sanne i forhold til mål oppgitt på nettsidene ?
Jeg må innrømme at jeg aldri har tatt mål hverken av meg selv eller klær. Det er ikke umulig at det vil endre seg nå som jeg havnet ned i dette kanin hullet 🐇

Skal få skrevet ned målene mine neste gang jeg er hos skredderen.

Eg har vel gått meir over til mindre voksa bukser frå brynje /fjellreven.
Siden tråden har streifet innom turbukser fra Fjällräven, så kaster jeg ut et alternativ her. Ikke er det organisk bomull og ikke er det denim. Men det er slitesterke turbukser som jeg i 15-16 år nå har brukt til klatring; Klättermusen Gere. Jeg er på andre paret og nærmer meg vel par nummer tre snart. De har enda til gode å få hull, tross mishandling mot skarp granitt og lignende. God vindresistens og tørker raskt om de blir våte.
Tester ut par Klättermusen Mithrill 3.0 nå. Tynnere i stoffet, men utrolig god komfort. Gere har fått litt omtale andre steder på forumet også.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
@seiltid ja det er en av buksene eg bruker til sånn alt mulig . Litt tykk i stoffet er den då . Brynje sin med kevlarforsterking er også en favoritt .

For å få tråden tilbake på spor så ser eg at begge mine to jeans har 2% elastan no. Er vel det som gir dei litt stretch. Føler ofte at slike blir litt videre rundt livet om en skal ha dei behagelige rundt lår og legger. Så mulig eg skal teste en nudie neste gang.

• Liker
Reaksjoner: seiltid