Den store sykkeltråden

Klarte å finne "too much saddle":
1000014392.jpg


Bestilt på telefon fra California dengang de store sykkelbutikkene hadde helsides tekstannonser i de store sykkelbladene. Oppdaget senere at det er samme type som Shaun Palmer tok sølv i downhill-VM med i 1996.
 
Fruen hadde lyst å begynne å sykle, og kjørte på med det som bare kan kalles en pangstart:

7RcesFH.jpg


Dare GFX med Ultegra Di2.
Jøss.

Zg2cMlo.jpg


Jøss.
 
Har en Rocky mountain instinct a50 fra 2019 som eg siste årene har brukt mest til å sykle etter guttungen og en å anna grusveg/lett sti. Vurderer sterkt om eg skal bruke penger på oppgradering av bremser og service av dempere / eventuelt bytte dempere for å få en meir nedovervennlig sykkel eller om eg berre skal selge og handle en ny meir retta sykkel . Bremser , dempere m.m blir fort noken tusenlapper .

Eg veit vel egentlig svaret . Men tja. Sykkelen er no sikkert meir en god nok då.
Eg har jo en 170mm emtb som er et godstog nedover
 
Hei syklister med erfaring med elektroniske gir;) Jeg har i dag en gravelsykkel og en landevei. Jeg sykler daglig blant annet til og fra jobb + turer på ettermiddagen. Så det blir noen km i uka. Har kjørt old school med mekaniske gruppesett på syklene, men jeg leker med tanken om å skaffe meg Di2. Det virker så smooth! For å forsvare innkjøpet tenkte jeg å få dette på gravelsykkelen. Den brukes hver dag hele året.

Jeg har aldri testet elektronisk gir før, så spørsmålet er; er det verdt det?

Har opplevd at krankgiret "fryser" og går tregt når det er skikkelig kaldt. Vil Di2 løse det? Hvordan funker det i minusgrader?

Gi meg deres gode tanker og erfaringer:)
 
Hei syklister med erfaring med elektroniske gir;) Jeg har i dag en gravelsykkel og en landevei. Jeg sykler daglig blant annet til og fra jobb + turer på ettermiddagen. Så det blir noen km i uka. Har kjørt old school med mekaniske gruppesett på syklene, men jeg leker med tanken om å skaffe meg Di2. Det virker så smooth! For å forsvare innkjøpet tenkte jeg å få dette på gravelsykkelen. Den brukes hver dag hele året.

Jeg har aldri testet elektronisk gir før, så spørsmålet er; er det verdt det?

Har opplevd at krankgiret "fryser" og går tregt når det er skikkelig kaldt. Vil Di2 løse det? Hvordan funker det i minusgrader?

Gi meg deres gode tanker og erfaringer:)
Har Ultegra DI2 på min Scott Addict RC 15, og må si at jeg hadde ikke giddet å betale store summer for å få elektronisk girsystem. Litt mer er det kanskje verdt for min del, men er sikkert noen som verdsetter dette høyere enn meg der ute.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Hei syklister med erfaring med elektroniske gir;) Jeg har i dag en gravelsykkel og en landevei. Jeg sykler daglig blant annet til og fra jobb + turer på ettermiddagen. Så det blir noen km i uka. Har kjørt old school med mekaniske gruppesett på syklene, men jeg leker med tanken om å skaffe meg Di2. Det virker så smooth! For å forsvare innkjøpet tenkte jeg å få dette på gravelsykkelen. Den brukes hver dag hele året.

Jeg har aldri testet elektronisk gir før, så spørsmålet er; er det verdt det?

Har opplevd at krankgiret "fryser" og går tregt når det er skikkelig kaldt. Vil Di2 løse det? Hvordan funker det i minusgrader?

Gi meg deres gode tanker og erfaringer:)

DI2 på en sykkel som skal brukes på vinteren synes jeg høres overkill ut. Salt og dritt ødelegger det meste på en sykkel, og har liten tro på at ikke DI2-utstyret skal lide samme skjebne. Har du mulighet til vask av sykkel etter hver bruk så kanskje det kan gå fint, men ville heller brukt pengene på landeveissykkelen. Så får du kose deg ekstra på de turene du tar på den.

Angående krankgiret som fryser så kan det samme skje på DI2 siden det fortsatt er en mekanisk bevegelse som flytter kjedet. Om motorkraften i giret er sterk nok til å overvinne evt ising vet jeg ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Di2 er smooth, det er overlegent til frontgiret og det hjelper på de ekle langturene i vestlandregnet om vinteren når fingrene sliter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
DI2 på en sykkel som skal brukes på vinteren synes jeg høres overkill ut. Salt og dritt ødelegger det meste på en sykkel, og har liten tro på at ikke DI2-utstyret skal lide samme skjebne. Har du mulighet til vask av sykkel etter hver bruk så kanskje det kan gå fint, men ville heller brukt pengene på landeveissykkelen. Så får du kose deg ekstra på de turene du tar på den.

Angående krankgiret som fryser så kan det samme skje på DI2 siden det fortsatt er en mekanisk bevegelse som flytter kjedet. Om motorkraften i giret er sterk nok til å overvinne evt ising vet jeg ikke.
Di2 er smooth, det er overlegent til frontgiret og det hjelper på de ekle langturene i vestlandregnet om vinteren når fingrene sliter.
Ja sykkelen står varmt og tørt både på jobb og hjemme. Samt spyles fri for slaps og salt når jeg kommer på jobb og når jeg kommer hjem igjen.

Stakk innom en sykkelsjappe og svaret deres var at dette ville løses siden det er fukt/kondens inne i vaiere(strømpene?) som fryser og som gjør at ting går trengt/henger seg. Pluss at man slipper trege og seige girhendler etterhvert som sykkelen brukes gjennom en sesong.

Grunnen til at gravelsykkel prioriteres er pga «cost per wear»mentalitet. Det er enklere å forsvare enn på en sykkel som brukes noen måneder ila et år.

Og så er SRAM lansert som en kandidat etter butikkbesøket siden de har rimeligere gruppesett :unsure:
 
Ja sykkelen står varmt og tørt både på jobb og hjemme. Samt spyles fri for slaps og salt når jeg kommer på jobb og når jeg kommer hjem igjen.

Stakk innom en sykkelsjappe og svaret deres var at dette ville løses siden det er fukt/kondens inne i vaiere(strømpene?) som fryser og som gjør at ting går trengt/henger seg. Pluss at man slipper trege og seige girhendler etterhvert som sykkelen brukes gjennom en sesong.

Grunnen til at gravelsykkel prioriteres er pga «cost per wear»mentalitet. Det er enklere å forsvare enn på en sykkel som brukes noen måneder ila et år.

Og så er SRAM lansert som en kandidat etter butikkbesøket siden de har rimeligere gruppesett :unsure:

Wire og strømpe er nok hovedgrunnen til at det fryser ja, men man skal samtidig ikke glemme at det faktisk er mekanisk flytting av framgiret også i et slik system. Jeg er ikke solgt på tanken om at det vil fungere smertefritt når forholdene er som verst. Har ikke hatt elektronisk skifting selv så mulig jeg tar helt feil og at det fungerer smooth som @lobergsen sier. Med vask både på jobb og hjemme høres det ut som at du slipper unna de verste ulempene med vintersyklingen. Kombinert med godt vedlikehold med smøring av delene jevnlig så blir det sikkert veldig bra. Dog synd at du går glipp av den karakterbyggende effekten av å slite i -15 minusgrader med et gjennomrustet girsystem :p

Når det gjelder oppgradering av gruppesett så pleier det å bli rimelig dyrt. Her ville jeg fulgt med og sett om det kan komme noen gode tilbud på gravelsykler med DI2/Sram AXS utover høsten og tidligvinteren. Pleier jo å være noen skikkelig gode tilbud og da kan det fort lønne seg å bytte ut hele sykkelen, fremfor gruppebytte. Selv trengte jeg et komplett girsystem til et sykkelbygg jeg har drevet på med. Det ble billigst ved å kjøpe en komplett sykkel fra XXL på salg i fjor vinter, og flytte over gruppesettet som var på den. Resten ble solgt på Finn. Kom unna med 1/3 av prisen for komplett gruppe kjøpt løst. Det ble en del arbeid så ikke noe jeg anbefaler dersom du ikke er vant til å skru litt sykkel.
 
Glad jeg leste denne tråden. Det gav meg tilbake lysten som har manglet etter forrige tur, hvor jeg møtte veggen. Ikke sjakktrekk å gå rett på maksrekkevidde-langtur etter 3-1/2 uker på feil side av kloden uten et eneste tråkk.
Zco77Jn.jpg

8WHOOUT.jpg

Norge må være et av verdens aller beste land for sykling med vår lave befolkningstetthet.


Hei syklister med erfaring med elektroniske gir;) Jeg har i dag en gravelsykkel og en landevei. Jeg sykler daglig blant annet til og fra jobb + turer på ettermiddagen. Så det blir noen km i uka. Har kjørt old school med mekaniske gruppesett på syklene, men jeg leker med tanken om å skaffe meg Di2. Det virker så smooth! For å forsvare innkjøpet tenkte jeg å få dette på gravelsykkelen. Den brukes hver dag hele året.

Jeg har aldri testet elektronisk gir før, så spørsmålet er; er det verdt det?

Har opplevd at krankgiret "fryser" og går tregt når det er skikkelig kaldt. Vil Di2 løse det? Hvordan funker det i minusgrader?

Gi meg deres gode tanker og erfaringer:)
Di2 er usannsynlig mye lettere å leve med synes jeg. Tror aldri jeg skal ha mekanisk gir igjen. Signert tidligere "steel is real"-ekstremist.

Jeg gikk for Di2 da vi bygget opp landeveissykkelen min i fjor. Logikken var at det ble dyrt uansett, og siden jeg først skulle ha karbon-racer burde jeg gå for noe litt luksuriøst. Takk og pris for Santander.

Påliteligheten har vært upåklagelig. Lader den sjeldent (sjekker bare batteristatus) og det bare funker. Ingen klønete føling og justering, bare plug and play. Ferre vaiere som kan ryke. Jeg stortrives. Per i dag har jeg riktignok bare 4100 km bak styret med Di2, men jeg har hatt 0 instanser av girtrøbbel.

Det skal jo også sies at Shimanos mekaniske girgrupper er ordentlig ingeniørkunst. Full cred, men jeg har røket to girvaiere ila. én sesong på krankgir med mekanisk gruppe.

Jeg kan ikke si noe om kuldebestandighet, her i sørvest blir det ikke egentlig så kaldt.

Er det fornuftig å oppgradere bare gruppa? Vet ikke hvilken sykkel du har, men hvis den er noen år eller er av en innstegsstandard er det kanskje mer fornuftig å påspandere seg full oppgradering?

redigert: Viktig informasjon her er at jeg er hinsides lat når det kommer til vedlikehold. Hvis en regnskur tar meg tenker jeg det teller som en vask, og når kjedet ruster i løpet av natten drypper jeg bare på mer voks og trør en tur og tenker det kan kalles en kjederens. Tørker kun av sykkelen hvis jeg skal til verkstedet i et forsøk på å vise respekt.
 
Redigert:
cDrOmIa.jpg


Årets første på landeveisdoningen etter å ha syklet utelukkende på grustraktor siden den psykologiske knekken fra ifjor! Gud så gøy.

Lnd6H92.jpg



Her er noen observasjoner etter å ha syklet på en vanvittig god blandeveissykel i alu med 11-girs 105 med hydrauliske skivebremser over lengre tid, og så sette seg på en litt mer overdådig karbonracer.

  1. Landeveissykkel med raske dekk føles ufattelig mye raskere. Jeg følte meg umiddelbart som om jeg hadde vind i seilet. Helt stille glir man gjennom luften når det er vindstille. Magisk. Elegant.
  2. Karbonsykkel med karbonstyre og karbonhjul - I bakketråkk hvor jeg reiser meg, kjennes det nesten litt rart. Det er ingen lateral fleks i sykkelen overhode. Man blir vant til det man sykler på og tilpasser metoden deretter, og jeg mener at man spiller litt med hvordan en alusykkel svaier og fjærer. Når jeg reiste meg første gang for å trø i oppoverbakke, ble jeg sjokkert over hvor hardt det var under foten, og sykkelen gikk bare rett fram. Morsomt å kjenne det så tydelig.
  3. Di2 er så luksus. Det er så deilig hvor stille og lett dette girsystemet går. Jeg kan ikke tro at giring kan være bedre enn dette, og jeg har jo "bare" 105.
  4. Generelt - Det føles som om denne sykkelen "vil" mer, spesielt hva det gjelder fart. Motoren er jo den samme. Ingen komfortplager, selv med en mer aggressiv sittestilling.
Dette var skikkelig, skikkelig gøy. Veldig hyggelige forbikjøringer, tross at jeg havnet i rushet. Prøvde en ny vei jeg ikke har vært på siden den ikke går noen spesiell plass, og den var helt magisk. Noen ganger står planetene på rekke og rad. :mrgreen:

Flere som føler seg "i gang" med sesongen?
 
cDrOmIa.jpg


Årets første på landeveisdoningen etter å ha syklet utelukkende på grustraktor siden den psykologiske knekken fra ifjor! Gud så gøy.

Lnd6H92.jpg



Her er noen observasjoner etter å ha syklet på en vanvittig god blandeveissykel i alu med 11-girs 105 med hydrauliske skivebremser over lengre tid, og så sette seg på en litt mer overdådig karbonracer.

  1. Landeveissykkel med raske dekk føles ufattelig mye raskere. Jeg følte meg umiddelbart som om jeg hadde vind i seilet. Helt stille glir man gjennom luften når det er vindstille. Magisk. Elegant.
  2. Karbonsykkel med karbonstyre og karbonhjul - I bakketråkk hvor jeg reiser meg, kjennes det nesten litt rart. Det er ingen lateral fleks i sykkelen overhode. Man blir vant til det man sykler på og tilpasser metoden deretter, og jeg mener at man spiller litt med hvordan en alusykkel svaier og fjærer. Når jeg reiste meg første gang for å trø i oppoverbakke, ble jeg sjokkert over hvor hardt det var under foten, og sykkelen gikk bare rett fram. Morsomt å kjenne det så tydelig.
  3. Di2 er så luksus. Det er så deilig hvor stille og lett dette girsystemet går. Jeg kan ikke tro at giring kan være bedre enn dette, og jeg har jo "bare" 105.
  4. Generelt - Det føles som om denne sykkelen "vil" mer, spesielt hva det gjelder fart. Motoren er jo den samme. Ingen komfortplager, selv med en mer aggressiv sittestilling.
Dette var skikkelig, skikkelig gøy. Veldig hyggelige forbikjøringer, tross at jeg havnet i rushet. Prøvde en ny vei jeg ikke har vært på siden den ikke går noen spesiell plass, og den var helt magisk. Noen ganger står planetene på rekke og rad. :mrgreen:

Flere som føler seg "i gang" med sesongen?
På sykkelbilder, skal man ikke alltid ha giret på minste skiven bak og største fremme?
 
  • Elsker
Reaksjoner: Thorvald
Gjelder ikke det bare de som barberer beina og bekymrer seg om sokkene har riktig lengde? Muligens er de også opptatt av om brillestengene er på riktig side av remmen til hjelmen...
 
Bra at denne tråden våkner til igjen; det tyder på vår! I Belgia går cyclocross-sesongen mot slutten, og det nærmer seg klassikere.

Benyttet vintersalget til å kjøpe et nytt hjulsett til min Canyon Grizl, så jeg kan bytte sømløst mellom gravel og landevei. Noen som har kjørt denne riggen? Gikk for DT Swiss PR 1400 Dicut, og med samme kassett (11-34) og bremseskiver som på grushjulene, så burde det gå uten for mye justering. Conti GP 5000 S TR i den deilig anti-aerodimensjonen 32mm bredde. Total pris på drøye 750 EUR for hjul, dekk, kassett, bremseskiver og en liter dekkguffe må da være en grei deal?
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
cDrOmIa.jpg


Årets første på landeveisdoningen etter å ha syklet utelukkende på grustraktor siden den psykologiske knekken fra ifjor! Gud så gøy.

Lnd6H92.jpg



Her er noen observasjoner etter å ha syklet på en vanvittig god blandeveissykel i alu med 11-girs 105 med hydrauliske skivebremser over lengre tid, og så sette seg på en litt mer overdådig karbonracer.

  1. Landeveissykkel med raske dekk føles ufattelig mye raskere. Jeg følte meg umiddelbart som om jeg hadde vind i seilet. Helt stille glir man gjennom luften når det er vindstille. Magisk. Elegant.
  2. Karbonsykkel med karbonstyre og karbonhjul - I bakketråkk hvor jeg reiser meg, kjennes det nesten litt rart. Det er ingen lateral fleks i sykkelen overhode. Man blir vant til det man sykler på og tilpasser metoden deretter, og jeg mener at man spiller litt med hvordan en alusykkel svaier og fjærer. Når jeg reiste meg første gang for å trø i oppoverbakke, ble jeg sjokkert over hvor hardt det var under foten, og sykkelen gikk bare rett fram. Morsomt å kjenne det så tydelig.
  3. Di2 er så luksus. Det er så deilig hvor stille og lett dette girsystemet går. Jeg kan ikke tro at giring kan være bedre enn dette, og jeg har jo "bare" 105.
  4. Generelt - Det føles som om denne sykkelen "vil" mer, spesielt hva det gjelder fart. Motoren er jo den samme. Ingen komfortplager, selv med en mer aggressiv sittestilling.
Dette var skikkelig, skikkelig gøy. Veldig hyggelige forbikjøringer, tross at jeg havnet i rushet. Prøvde en ny vei jeg ikke har vært på siden den ikke går noen spesiell plass, og den var helt magisk. Noen ganger står planetene på rekke og rad. :mrgreen:

Flere som føler seg "i gang" med sesongen?
Blir nok noen uker til vi er i gang med « ekte» sesong. Kjører hele året på en grus-racer så gleder meg til litt tynnere dekk ja! Har denne som kom inn på tampen av sesongen i fjor så gleder meg til å få testet litt ordentlig på langtur i variert terreng :giggle:
IMG_0525.jpeg
 
På en Internettet-auksjon snublet jeg nylig over denne fordums carbonskjønnheten - en helt "ny" og ubrukt (NOS - overligger) Specialized Tarmac S-Works SL4 som etter det jeg har klart å guggle meg frem til var et råskinn brukt i bl.a. TdF av flere profflag. Den har muligens ikke alle de hotteste spesifikasjonene som proffene brukte, men ganske rå pris likevel...
Den ble kjøpt usett med minimalt av info og papirer, men etter det jeg kan måle meg frem til er det rammestr. 56, som anbefales for folk inntil 183(?)cm. For Spezialized landeveissykler sier enkelte at man fint kan gå ned én rammestørrelse, så da er den vel innafor for meg på 188? Jeg er helt fersk på landeveissykling så spør ekspertene her inne om råd :)
Hvis den skulle vise seg å bli for liten, hva tror ekspertisen er fornuftig prisnivå å legge seg på ved evt. videresalg? 35 - 40k?
Jeg har ikke full oversikt over alle spesifikasjonene/ gruppene og den har jo stått på et lager en eller annen plass noen år, men er vel ikke helt avleggs?

Takk for gode råd og tips! :)

IMG_20250220_071337_1.jpg