Den store sykkeltråden

Klarte å finne "too much saddle":
1000014392.jpg


Bestilt på telefon fra California dengang de store sykkelbutikkene hadde helsides tekstannonser i de store sykkelbladene. Oppdaget senere at det er samme type som Shaun Palmer tok sølv i downhill-VM med i 1996.
 
Fruen hadde lyst å begynne å sykle, og kjørte på med det som bare kan kalles en pangstart:

7RcesFH.jpg


Dare GFX med Ultegra Di2.
Jøss.

Zg2cMlo.jpg


Jøss.
 
Har en Rocky mountain instinct a50 fra 2019 som eg siste årene har brukt mest til å sykle etter guttungen og en å anna grusveg/lett sti. Vurderer sterkt om eg skal bruke penger på oppgradering av bremser og service av dempere / eventuelt bytte dempere for å få en meir nedovervennlig sykkel eller om eg berre skal selge og handle en ny meir retta sykkel . Bremser , dempere m.m blir fort noken tusenlapper .

Eg veit vel egentlig svaret . Men tja. Sykkelen er no sikkert meir en god nok då.
Eg har jo en 170mm emtb som er et godstog nedover
 
Hei syklister med erfaring med elektroniske gir;) Jeg har i dag en gravelsykkel og en landevei. Jeg sykler daglig blant annet til og fra jobb + turer på ettermiddagen. Så det blir noen km i uka. Har kjørt old school med mekaniske gruppesett på syklene, men jeg leker med tanken om å skaffe meg Di2. Det virker så smooth! For å forsvare innkjøpet tenkte jeg å få dette på gravelsykkelen. Den brukes hver dag hele året.

Jeg har aldri testet elektronisk gir før, så spørsmålet er; er det verdt det?

Har opplevd at krankgiret "fryser" og går tregt når det er skikkelig kaldt. Vil Di2 løse det? Hvordan funker det i minusgrader?

Gi meg deres gode tanker og erfaringer:)
 
Hei syklister med erfaring med elektroniske gir;) Jeg har i dag en gravelsykkel og en landevei. Jeg sykler daglig blant annet til og fra jobb + turer på ettermiddagen. Så det blir noen km i uka. Har kjørt old school med mekaniske gruppesett på syklene, men jeg leker med tanken om å skaffe meg Di2. Det virker så smooth! For å forsvare innkjøpet tenkte jeg å få dette på gravelsykkelen. Den brukes hver dag hele året.

Jeg har aldri testet elektronisk gir før, så spørsmålet er; er det verdt det?

Har opplevd at krankgiret "fryser" og går tregt når det er skikkelig kaldt. Vil Di2 løse det? Hvordan funker det i minusgrader?

Gi meg deres gode tanker og erfaringer:)
Har Ultegra DI2 på min Scott Addict RC 15, og må si at jeg hadde ikke giddet å betale store summer for å få elektronisk girsystem. Litt mer er det kanskje verdt for min del, men er sikkert noen som verdsetter dette høyere enn meg der ute.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Hei syklister med erfaring med elektroniske gir;) Jeg har i dag en gravelsykkel og en landevei. Jeg sykler daglig blant annet til og fra jobb + turer på ettermiddagen. Så det blir noen km i uka. Har kjørt old school med mekaniske gruppesett på syklene, men jeg leker med tanken om å skaffe meg Di2. Det virker så smooth! For å forsvare innkjøpet tenkte jeg å få dette på gravelsykkelen. Den brukes hver dag hele året.

Jeg har aldri testet elektronisk gir før, så spørsmålet er; er det verdt det?

Har opplevd at krankgiret "fryser" og går tregt når det er skikkelig kaldt. Vil Di2 løse det? Hvordan funker det i minusgrader?

Gi meg deres gode tanker og erfaringer:)

DI2 på en sykkel som skal brukes på vinteren synes jeg høres overkill ut. Salt og dritt ødelegger det meste på en sykkel, og har liten tro på at ikke DI2-utstyret skal lide samme skjebne. Har du mulighet til vask av sykkel etter hver bruk så kanskje det kan gå fint, men ville heller brukt pengene på landeveissykkelen. Så får du kose deg ekstra på de turene du tar på den.

Angående krankgiret som fryser så kan det samme skje på DI2 siden det fortsatt er en mekanisk bevegelse som flytter kjedet. Om motorkraften i giret er sterk nok til å overvinne evt ising vet jeg ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Di2 er smooth, det er overlegent til frontgiret og det hjelper på de ekle langturene i vestlandregnet om vinteren når fingrene sliter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
DI2 på en sykkel som skal brukes på vinteren synes jeg høres overkill ut. Salt og dritt ødelegger det meste på en sykkel, og har liten tro på at ikke DI2-utstyret skal lide samme skjebne. Har du mulighet til vask av sykkel etter hver bruk så kanskje det kan gå fint, men ville heller brukt pengene på landeveissykkelen. Så får du kose deg ekstra på de turene du tar på den.

Angående krankgiret som fryser så kan det samme skje på DI2 siden det fortsatt er en mekanisk bevegelse som flytter kjedet. Om motorkraften i giret er sterk nok til å overvinne evt ising vet jeg ikke.
Di2 er smooth, det er overlegent til frontgiret og det hjelper på de ekle langturene i vestlandregnet om vinteren når fingrene sliter.
Ja sykkelen står varmt og tørt både på jobb og hjemme. Samt spyles fri for slaps og salt når jeg kommer på jobb og når jeg kommer hjem igjen.

Stakk innom en sykkelsjappe og svaret deres var at dette ville løses siden det er fukt/kondens inne i vaiere(strømpene?) som fryser og som gjør at ting går trengt/henger seg. Pluss at man slipper trege og seige girhendler etterhvert som sykkelen brukes gjennom en sesong.

Grunnen til at gravelsykkel prioriteres er pga «cost per wear»mentalitet. Det er enklere å forsvare enn på en sykkel som brukes noen måneder ila et år.

Og så er SRAM lansert som en kandidat etter butikkbesøket siden de har rimeligere gruppesett :unsure:
 
Ja sykkelen står varmt og tørt både på jobb og hjemme. Samt spyles fri for slaps og salt når jeg kommer på jobb og når jeg kommer hjem igjen.

Stakk innom en sykkelsjappe og svaret deres var at dette ville løses siden det er fukt/kondens inne i vaiere(strømpene?) som fryser og som gjør at ting går trengt/henger seg. Pluss at man slipper trege og seige girhendler etterhvert som sykkelen brukes gjennom en sesong.

Grunnen til at gravelsykkel prioriteres er pga «cost per wear»mentalitet. Det er enklere å forsvare enn på en sykkel som brukes noen måneder ila et år.

Og så er SRAM lansert som en kandidat etter butikkbesøket siden de har rimeligere gruppesett :unsure:

Wire og strømpe er nok hovedgrunnen til at det fryser ja, men man skal samtidig ikke glemme at det faktisk er mekanisk flytting av framgiret også i et slik system. Jeg er ikke solgt på tanken om at det vil fungere smertefritt når forholdene er som verst. Har ikke hatt elektronisk skifting selv så mulig jeg tar helt feil og at det fungerer smooth som @lobergsen sier. Med vask både på jobb og hjemme høres det ut som at du slipper unna de verste ulempene med vintersyklingen. Kombinert med godt vedlikehold med smøring av delene jevnlig så blir det sikkert veldig bra. Dog synd at du går glipp av den karakterbyggende effekten av å slite i -15 minusgrader med et gjennomrustet girsystem :p

Når det gjelder oppgradering av gruppesett så pleier det å bli rimelig dyrt. Her ville jeg fulgt med og sett om det kan komme noen gode tilbud på gravelsykler med DI2/Sram AXS utover høsten og tidligvinteren. Pleier jo å være noen skikkelig gode tilbud og da kan det fort lønne seg å bytte ut hele sykkelen, fremfor gruppebytte. Selv trengte jeg et komplett girsystem til et sykkelbygg jeg har drevet på med. Det ble billigst ved å kjøpe en komplett sykkel fra XXL på salg i fjor vinter, og flytte over gruppesettet som var på den. Resten ble solgt på Finn. Kom unna med 1/3 av prisen for komplett gruppe kjøpt løst. Det ble en del arbeid så ikke noe jeg anbefaler dersom du ikke er vant til å skru litt sykkel.
 
Glad jeg leste denne tråden. Det gav meg tilbake lysten som har manglet etter forrige tur, hvor jeg møtte veggen. Ikke sjakktrekk å gå rett på maksrekkevidde-langtur etter 3-1/2 uker på feil side av kloden uten et eneste tråkk.
Zco77Jn.jpg

8WHOOUT.jpg

Norge må være et av verdens aller beste land for sykling med vår lave befolkningstetthet.


Hei syklister med erfaring med elektroniske gir;) Jeg har i dag en gravelsykkel og en landevei. Jeg sykler daglig blant annet til og fra jobb + turer på ettermiddagen. Så det blir noen km i uka. Har kjørt old school med mekaniske gruppesett på syklene, men jeg leker med tanken om å skaffe meg Di2. Det virker så smooth! For å forsvare innkjøpet tenkte jeg å få dette på gravelsykkelen. Den brukes hver dag hele året.

Jeg har aldri testet elektronisk gir før, så spørsmålet er; er det verdt det?

Har opplevd at krankgiret "fryser" og går tregt når det er skikkelig kaldt. Vil Di2 løse det? Hvordan funker det i minusgrader?

Gi meg deres gode tanker og erfaringer:)
Di2 er usannsynlig mye lettere å leve med synes jeg. Tror aldri jeg skal ha mekanisk gir igjen. Signert tidligere "steel is real"-ekstremist.

Jeg gikk for Di2 da vi bygget opp landeveissykkelen min i fjor. Logikken var at det ble dyrt uansett, og siden jeg først skulle ha karbon-racer burde jeg gå for noe litt luksuriøst. Takk og pris for Santander.

Påliteligheten har vært upåklagelig. Lader den sjeldent (sjekker bare batteristatus) og det bare funker. Ingen klønete føling og justering, bare plug and play. Ferre vaiere som kan ryke. Jeg stortrives. Per i dag har jeg riktignok bare 4100 km bak styret med Di2, men jeg har hatt 0 instanser av girtrøbbel.

Det skal jo også sies at Shimanos mekaniske girgrupper er ordentlig ingeniørkunst. Full cred, men jeg har røket to girvaiere ila. én sesong på krankgir med mekanisk gruppe.

Jeg kan ikke si noe om kuldebestandighet, her i sørvest blir det ikke egentlig så kaldt.

Er det fornuftig å oppgradere bare gruppa? Vet ikke hvilken sykkel du har, men hvis den er noen år eller er av en innstegsstandard er det kanskje mer fornuftig å påspandere seg full oppgradering?

redigert: Viktig informasjon her er at jeg er hinsides lat når det kommer til vedlikehold. Hvis en regnskur tar meg tenker jeg det teller som en vask, og når kjedet ruster i løpet av natten drypper jeg bare på mer voks og trør en tur og tenker det kan kalles en kjederens. Tørker kun av sykkelen hvis jeg skal til verkstedet i et forsøk på å vise respekt.
 
Redigert: