Bilsnakk

Skal ta en runde en dag.ser de har forskjellig her lokalt….
Har Tysse, Tredal, Gaupen og Brian James Trailers.

- Brian James er utenfor bruksområdet ditt.
- Tredal er bra men dyrt. For proffene.
- Tysse og Gaupen er omtrent like gode, Tysse er dyrere uten at jeg merker hvorfor.
- Gaupen er god kvalitet til fornuftig pris. Pluss for Al-Ko drag og kulelås. Holder seg godt i pris, du får lett tilbake det du ga for den om 10år. Jeg kjøpte en Gaupen henger i 2007 ( varehenger med lemmer ) for 18000, solgte den i fjor for 15000.
Proff nok for proffbruk, mer enn godt nok som brukshenger.

Fasit = Gaupen

Ser FK har Gaupen. Skal stikke innom.
Ser en får Gaupen for 10.000 og oppover.
Ellers så har de jo brendrup til noen hundringser mer.

Hadde denne i 2017 og fikk bare en nøkkel fra selger. Men han skulle sende den andre om den dukket opp.
Den kom ikke, og jeg bestilte en ny hos forhandler i 2017 til kr 2500 den gangen. Betalte og skulle få beskjed når denne var kommet.
Men så dukket plutselig den originale nr. 2 fra tidl. eier i posten.
Glemte av bestillingen jeg hadde inne på ny nøkkel.
Svingte innom sist uke og sa at jeg hadde bestilt en nøkkel, og ønsket og hente denne.
Når ble den bestilt spurte han meg, for 8 år siden svarte jeg 🤭
Hva var navnet spurte han? Og så dro han opp en skuff og ga meg nøkkelen!
Da ble jeg imponert gitt.

IMG_1759.jpeg
IMG_1760.jpeg

Redigert:
Litt merkelig dette at så mange er mot Tesla om dagen. Vel ELon Musk er nok ikke helt i vater, og drømmer om et litt for upassende samfunn.

Vi har jo noen samfunn i verden som allerede er i feil ende; blant annet Kina.

Da er det godt å vite at Tesla-hatere ikke har noe i mot alle Kina-bilene som kommer inn i landet.

8

Litt merkelig dette at så mange er mot Tesla om dagen. Vel ELon Musk er nok ikke helt i vater, og drømmer om et litt for upassende samfunn.

Vi har jo noen samfunn i verden som allerede er i feil ende; blant annet Kina.

Da er det godt å vite at Tesla-hatere ikke har noe i mot alle Kina-bilene som kommer inn i landet.

8
Jeg er imot BÅDE Tesla og driiit fra Kina, faller jeg da utenfor klassifiseringen din?

Dagens biler ser ut som et tivoli og en nattklubb på innsiden. Hadde produsentene lagt like mye innsats ned i føreropplevelsen, som "en iPad på hjul", så ville trolig sikkerhet og reell kjøreopplevelse vært hakket bedre. Alle lydene og advarslene som popper opp her og der, er jo bare tull og svada. Håper at produsentene har innsett at de er på "høyden" av advarsler og informasjon, og går tilbake til essensiell informasjon til fører av bilen og gir oss fysiske knapper igjen til å styre essensielle ting i bilen.

Elbil-veden er rar. Prøvde en Porsche Macan og en BMW iX1 back-to-back denne uka. Førstnevnte koster 1.1MNOK og sistnevnte halvparten (550K). Kjørte Macan'n først og de første minuttene var litt sånn "jøsse navn a gitt, for et godstog". Ikke positivt ment. Man merker all vekten umiddelbart. Etter 1 time, så satt det bedre (da jeg ble vant med vekten og bilen). Man kan direkte justere mellom "Normal" og "Sport" via rattet, men det er en helt insignifrikant forskjell mellom disse kjøremodiene. Man må via skjermen i midten og trykke seg gjennom denne for å finne "Sport Plus", og da sitter bilen der den skal - men med ditto sprett-her-og-der med at man kjenner alle ujevnheter i veien. Jeg liker det. Så, tilbake og returnerer Porsche'n og plukker opp en iX1 30. Mye mer lettkjørt. Føles ikke tung i det hele tatt, men derimot snappy. Batteristørrelsen mellom disse er relativt stor, og dette gjenspeiles trolig i kjøreopplevelsen. Skulle jeg tatt med meg én av disse to hjem den dagen, ville jeg valgt BMW'n til halve prisen. Ikke bare pga. prisen, men pga. kjøreopplevelsen. Anyway, hvilken man skulle velge, er saken den at jeg ikke vil velge noen av dem, fordi en fossilbil føles langt mer engasjerende og lettkjørt.

img_6803-jpeg.2686634

img_6794-jpeg.2686636

Du er slett ikke alene! Både fascistbiler og kommunistbiler styrer jeg elegant unna.
BMW iX1, Volvo EX3, Tesla Y etc er bygd i Kina. Elon Musk har selv sagt at Tesla Shanghai er den mest effektive og beste fabrikken. Y derfra er bedre bygd enn de bygd i Berlin og spes de fra USA. Batteriene i Porsche er fra CATL som ikke er tysk men som er de beste og mest innovative sammen med BYD sine. Det er også mer feil hos japanske, europeiske og amerikanske biler enn de fra østlige strøk. Det er dessverre mer subjektive fordommer enn ren fakta som svever rundt. (PS: Det som skjer over dammen er mer autoritært enn mange andre steder.).

Redigert:
BMW iX1, Volvo EX3, Tesla Y etc er bygd i Kina. Elon Musk har selv sagt at Tesla Shanghai er den mest effektive og beste fabrikken. Y derfra er bedre bygd enn de bygd i Berlin og spes de fra USA. Batteriene i Porsche er fra CATL som ikke er tysk men som er de beste og mest innovative sammen med BYD sine. Det er også mer feil hos japanske, europeiske og amerikanske biler enn de fra der østlige strøk. Det er dessverre mer subjektive fordommer enn ren fakta som svever rundt. (PS: Det som skjer over dammen er mer autoritært enn mange andre steder.).
Jeg holder meg til Mercedes og fossilt. Problem solved. Batteri i en Porsche hører ingensteds hjemme. Selv om de flørter med mildhybrider på ganske vasse modeller.

• Liker
Reaksjoner: DJ41 og Grendel
Alltid hatt Mercedes (nydelig fossilt) og Volvo (xc70,xc90). Men tiden går framover. Elektrisk er kommet til å bli. Hjertet går for fossilt, men…