Bilsnakk

Alltid hatt Mercedes (nydelig fossilt) og Volvo (xc70,xc90). Men tiden går framover. Elektrisk er kommet til å bli. Hjertet går for fossilt, men…
Jeg klamrer meg fast så lenge det er mulig. Men med nytt ecofuel på trappene om noen år så er det kanskje håp. Elbil er håpløst.

Håper eller ikke....
Med den nye etanol-drivstoffet er det stor propaganda for å ta liv av ekte motorbiler. 98-oktan uten etanol blir vanskeligere å få tak i. (Med mindre du har AmCar sin Refuel-app).

Det blir spennende å se til sommeren hvordan utviklingen blir. Min MG får kun 98.

8

Håper eller ikke....
Med den nye etanol-drivstoffet er det stor propaganda for å ta liv av ekte motorbiler. 98-oktan uten etanol blir vanskeligere å få tak i. (Med mindre du har AmCar sin Refuel-app).

Det blir spennende å se til sommeren hvordan utviklingen blir. Min MG får kun 98.

8
Du kan fint kjøre på 95?

Det burde være rom for 2 biler, en fossil entusiastbil, og en pendebil til jobb.

Selvsagt: Disse to
1742054547481.jpeg

Du kan fint kjøre på 95?
Kan kjøre på 95, men 95 oktan E10 er en ny type bensin som inneholder inntil 10% bioetanol. Etanol er ikke bra for slanger, forgassere osv.
Blyfri 98 inneholder ikke bioetanol. Mener at forhandlere kan blande til 5% ( E5 ), men f.eks Shell velger å ikke blande inn etanol i V power / 98 okt
( Min AMG skal ha min 98 okt )

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Kan kjøre på 95, men 95 oktan E10 er en ny type bensin som inneholder inntil 10% bioetanol. Etanol er ikke bra for slanger, forgassere osv.
Blyfri 98 inneholder ikke bioetanol. Mener at forhandlere kan blande til 5% ( E5 ), men f.eks Shell velger å ikke blande inn etanol i V power / 98 okt
( Min AMG skal ha min 98 okt )
Aha, spørsmålet blir egentlig om man kun mister effekt eller om man også øker slitasje ved å bruke 95 over 98. Sikkert lurt å bare safe med 98.

Du kan fint kjøre på 95?
Det er som @DJ41 skriver.
95 oktan inneholder etanol som tærer på slanger og trekker til seg vann. Dette er derfor drepen for en bil som ikke brukes daglig/ofte. En tank bør derfor ikke stå over vinteren med 95 oktan. Da legger det seg vann, som lager rust i motor og slanger sprekker. Noe som kan (vil) skape brann.

Motoren virker selvfølgelig. Mopeden merket jeg gikk bedre med 98. Den gamle motorsykkelen min gikk på 95 frem til august. Da ble det fylt 98 for å rense systemet og klargjøre for lagring.

Min MG brukes så lite at der vil jeg ikke slippe 95 inn. Kors og hvitløk.

8

Elbil-veden er rar. Prøvde en Porsche Macan og en BMW iX1 back-to-back denne uka. Førstnevnte koster 1.1MNOK og sistnevnte halvparten (550K). Kjørte Macan'n først og de første minuttene var litt sånn "jøsse navn a gitt, for et godstog". Ikke positivt ment. Man merker all vekten umiddelbart. Etter 1 time, så satt det bedre (da jeg ble vant med vekten og bilen). Man kan direkte justere mellom "Normal" og "Sport" via rattet, men det er en helt insignifrikant forskjell mellom disse kjøremodiene. Man må via skjermen i midten og trykke seg gjennom denne for å finne "Sport Plus", og da sitter bilen der den skal - men med ditto sprett-her-og-der med at man kjenner alle ujevnheter i veien. Jeg liker det. Så, tilbake og returnerer Porsche'n og plukker opp en iX1 30. Mye mer lettkjørt. Føles ikke tung i det hele tatt, men derimot snappy. Batteristørrelsen mellom disse er relativt stor, og dette gjenspeiles trolig i kjøreopplevelsen. Skulle jeg tatt med meg én av disse to hjem den dagen, ville jeg valgt BMW'n til halve prisen. Ikke bare pga. prisen, men pga. kjøreopplevelsen. Anyway, hvilken man skulle velge, er saken den at jeg ikke vil velge noen av dem, fordi en fossilbil føles langt mer engasjerende og lettkjørt.
Dette er realiteten: BMW IX1 made and built in China. Porsche in Germany with parts and battery from China.

Vurder å kjøp en henger med ca 245 cm med lastelengde, får da med dører og finnerplater / sponplater osv.
Hvis hengeren har for stor totalvekt så bestill time hos statens vegvesen og registrer den ned til 750 kg hvis dette ønskes ( koster ca 800 kr ).
Det vil da stå i vognkortet at hengervekt er nedjustert til 750 kg og kan registreres opp i gjen hvis ønskelig.
( Gjorde dette selv med henger på 1300 kg ned til 1000 kg )
Interessant, gikk du bare til Vegvesenet og ba om omregistering av eksisterende henger fra 1300 til 1000 uten sjekk/kontroll?

Skal ha meg henger jeg også,har prøvd å prute litt. Men ingen firer på prisen. Er det så lite marginer på hengere?

Stellantis og Mercedes har batterifabrikk i europa.
Kjøp en av de fete mercedesene som kommer.
CLA

Ble stoppet i går og fikk kjøreforbud fordi jeg hadde et dufttre hengende i speilet. Har ikke kjøpt slike duftsaker på 20 år, men kjøpte et lørdag da jeg sølte litt bensin fra en motorsag på gulvmatten. Det er farlig å ha slikt hengende lærte jeg. Det samme ville skjedd om jeg f.eks hadde hatt en mobilholder festet på eller foran deler av vinduet.
Man lever og lærer

• Wow
Reaksjoner: gullet og Grendel
Skal ha meg henger jeg også,har prøvd å prute litt. Men ingen firer på prisen. Er det så lite marginer på hengere?

Stellantis og Mercedes har batterifabrikk i europa.
Kjøp en av de fete mercedesene som kommer.
CLA
Stellantis og Mercedes har stoppet EU-batterifabrikkprosjektet ifjor. Mercedes resirkuerer batterier i Kuppenheim, men batteriene er nok ikke "tyske". Stellantis og CATL samarbeider om JV i Spania. Alle batteriene er hovedsakelig kinesiske CATL, og gudskjelov for det. Stellantis er ikke akkurat flinke på batteriinnovasjon.

• Liker
Reaksjoner: Raniets
Ble stoppet i går og fikk kjøreforbud fordi jeg hadde et dufttre hengende i speilet. Har ikke kjøpt slike duftsaker på 20 år, men kjøpte et lørdag da jeg sølte litt bensin fra en motorsag på gulvmatten. Det er farlig å ha slikt hengende lærte jeg. Det samme ville skjedd om jeg f.eks hadde hatt en mobilholder festet på eller foran deler av vinduet.
Man lever og lærer

Hvordan defineres kjøreforbud?
Mistet du lappen, eller måtte du taue bilen hjem, og må du vise bilen hos Biltilsynet uten 'granskog '?

8