«Review» av Rolex GMT-Master II 116710BLNR

Moro lesing dette!! Og jeg kan jo anbefale RubberB til denne klokka da, med den lille blå detaljen som henviser til GMT skive:)
Jeg er i det minste strålende fornøyd med det valget.

Omtrent slik
Rolex-Submariner-BLNR_21.jpg

Sikle!!!
 
  • Liker
Reaksjoner: Simon
Tack för utmärkt review. Blir mer och mer säker på att jag ska ha en BLNR. Men samtidigt lockar ju 1675 väldigt. Kanske måste jag ha båda två :D
 
OK, visste vel egentlig uten å tenke så nøye over det. Men 116610 og 114060 er vel like, men det er noe med de ørsmå marginene (eller springbar) som gjør at jeg ikke får på 114060 lenken (mens den fra 116610 gikk fint). Tør ikke bruke for mye makt på lenke/springbar heller.

En dude på TRF gikk til urmaker nr. 2 - som magisk nok fikset det. Tipper trikset var å bøye tuppen på springbaren ørelite, slik at den smakket på plass. Det tør ikke jeg gjøre uten reservespringbar.
 
Strålende review, og jeg er svært så enig.

Jeg er veldig glad i min BLNR, og kjenner meg igjen i veldig mye av det som skrives. Man går ikke lei den at all.

Kudos!
 
...Det som derimot må testes ut er en Jubileelenke på BLNR. Superjubileelenka passer BLNR hvis man benytter springbars fra DateJust. Disse springbarene er 1.8mm mens BLNR benytter 2.0mm springbars. Normalt skal man alltid benytte de samme springbars som kommer med klokka, men med Superjubilee har man ikke noe valg. Derimot så kan man ha et valg dersom man velger den klassiske Jubileelenka – den med synlig foldeclasp (modell 62510H). Kjøper man en slik som er stemplet «50» på siste ledd før endestykkene skal festes, så vil den lenka være laget for nettopp 2.0mm springbars. Hvorvidt 502T endestykker passer BLNR vites ikke i skrivende stund, men det kan virke lovende. Noe er nå i alle fall uprøvd med BLNR ennå, og det er jo litt kjekt og fortsatt ha noe å utforske.

En oppdatering etter at det som er nevnt over nå heldigvis er prøvd i praksis.

Jeg har sett SJ montert på BLNR, men ikke at noen har satt på den tradisjonelle jubilee-lenka til en GMT Master I/II på BLNR. Det kompliserende her var endestykkene. Jeg hadde 550 fra 16750, og så at på en 16710 så ville 502B og 502T passe. Forskjellen mellom disse (B og T)er rett og slett at førstnevnte er for 16720 med lugholes. Siden BLNR ikke har lug holes (doh), så tok jeg en sjanse på 502T - og at den passet også opp mot kasseformen. Etter å ha mottatt et par 502T, så var det frem med BLNR for å ta av PCL Oysterlenka, og se om 502T passet. Jupp - de smatt på plass, og med en flott tight fit. Puuhh.

Jeg vet at ikke alle er så begeistret for Jubilee-lenka - og det var ikke jeg heller nylig. Så er det jo engang sånn da her i livet, at man kan vurdere ting opp / ned i mente ut ifra bilder og tanker i eget hode - men det er nå tross alt det å se ting IRL som betyr mest.

Skal jeg kort prøve å forklare hvorfor jeg mener Jubilee-lenka passer BLNR, så er det noe med følgende erkjennelser med oss alle som mennesker:
  • Det man investerer tid i selv - og de valg man tar - har vi alle en tendens til å like
  • Liker man det ikke, så rasjonaliserer vi ofte at vi synes valget som ble tatt var OK allikevel
Nå kan det være at det var tidsaspektet og investeringen i idéen om at jeg ville få prøvd lenka på BLNR i praksis, som gjør at jeg er fornøyd. Uansett, så er det også noen designmessige ting jeg liker med kombinasjonen:
  • De små senterleddene på lenka replikerer mønsteret rundt bezel på BLNR
  • Mønsteret i lenka bryter opp de større rene flatene på Oysterlenka, og spesielt nøytraliserer de polerte flatene den originale Oytsterlenka har
  • Riper og dings vil ikke synes så godt på Jubilee-lenka
  • Jubilee-lenka er billigere enn en ny børstet Oysterlenke
  • Om ikke design per se, så i alle fall komfort: Originallenka er svært god, men "mykheten" til Jubilee-lenka er uovertruffen.
Eksperimentet med BLNR er da avsluttet - og setter jeg på plass originallenka? Nei - det blir nok en god stund til. Jubilee-lenka forblir der den er. :)

11378531_1452446291717343_650726321_n.jpg
 
Redigert: