Joda, du skrev "Ikke like gøy[...]" men det var egentlig "[...] jeg hadde foretrukket solid baklokk på min Seiko Alpinist" jeg hang meg opp i.Krenket er vel å ta litt i, tenker jeg. Ikke engang ille berørt, hvor langt inn i horlogiens kretser jeg enn er. Bare ikke like gøy. Tror det var det jeg skrev, var det ikke?
Det er da jeg lurer på hvorfor det.
Argumenter som jeg kan tenke meg for lukket baklokk er feks:
- Beskyttelse mot magnetisme (takk for forklaring @OddE )
- Pris (har ikke full oversikt, men der man kan velge er jo som oftest innsyn dyrere)
- Kanskje man kan lage kassen tynnere? (dette er ren spekulasjon fra min side, men jeg kan se for meg at det er lettere å lage en tynnere vanntett kasse i metall med færre deler enn å feste på et glass)
- Mulighet for egen utsmykning/gravering
- Mulighet for annen utsmykning enn av urverket, ref @Phenix sin Ploprof
- Sikkert andre ting også
Det å se inn i klokken, på mekanikken som driver den kan være spennende i seg selv for mange. Kanskje kan det også vekke en interesse, som er en grunn til at det er bra at nettopp de rimeligere Orient og Seiko-modellene har det.
Personlig er det ikke så viktig for meg om en klokke har innsyn eller ikke. Feks hadde jeg gjerne byttet bort innsynet i min Oris Aquis mot at den var tynnere og/eller billigere, men når det er der er det jo helt OK.
Krenket var jo å sette det litt på spissen, jeg håper ingen ble krenket av at jeg kalte dem krenket