Året der alt gikk galt - min horologiske reise

S

Slettet bruker 5295

Guest
"Å bruke over 500 kroner på en klokke er bare teit" var noe jeg tenkte for noen år siden - lommeboka mi ønsker at jeg går tilbake til å tenke slik.
For 8 år siden satte jeg meg på mopeden og kom hjem med en funksjonell digital Casio til 3-400 kroner etter ymse billige ur som aldri overlevde. Denne var med meg gjennom tykt og tynt et par år, noe som gjenspeiles i den forferdelige standen den er i. Går fortsatt på samme batteriet som når den ble kjøpt og har merkelig nok blitt et ur jeg har fått litt tilknytning til.

578DCA15-989E-4058-B6A5-8ABFCEFC469E_zpsqrt4nbww.jpg


Tiden kom der Casioen ikke ble brukt så ofte lenger, og klokker var ikke noe jeg tenkte på før en kamerat begynte å dele sin interesse for det horologiske. Lett påvirkelig som jeg er, ble en chrono dykker handlet inn. Faktisk overraskende god kvalitet på makkverket og et fint ur å ha i boksen til man skal drikke seg både sveise- og snøblind, og man helst ikke har lyst å gå i bakken med et flott ur på hånden. Jacques-LeMans quartz, mer vet jeg ikke.
BAFDD3BF-EECC-4F92-8F2C-0AB768184205_zpstk7qjatd.jpg


Nå hadde jeg jo hele to ur, men man bruker jo bare ett ur om gangen (vel, vi har jo enkelte her inne som ikke har skjønt dette), så nå var det vel nok? Etter at jeg fant dette forumet og ble mer og mer opptatt av det horologiske kom jeg ikke unna det faktum at et mekanisk ur var nødvendig. Dere prater jo så flott om sjel og annet hjernevaskende vås som fører til både dårlige avgjørelser og økonomi!
Jakten på et nytt ur ble satt igang da jeg overbeviste meg selv om at det var nødvendig, siden den tidligere nevnte dykkeren ikke passet under uniformsskjorten min. Etter tips fra min kamerat ble søket fokusert på to produsenter, Seiko og Orient. Mye pent dukket opp, men et ur skapte en 'må ha' følelse straks jeg så det. Det hjalp lite at jeg kom over denne artikkelen: http://wornandwound.com/2012/08/29/review-orient-bambino-er24004b/ Dette er nå et års tid siden, og elendigheten har begynt.
Lykkelig var jeg i det jeg kunne pakke opp den flotte Orient Bambinoen som jeg dro til DHL terminalen for å hente ut, for å vente på utkjøring morgenen etter var ikke et alternativ!

IMG_0983_small_zpsi0pokfpu.png


805F738A-1C06-4426-A3BB-850ECF787F4E_zpst5usnp8i.jpg


Som dere ser er ikke macrofotografering noe verken jeg eller utstyret mitt mestrer, jeg liker aller helst å ta bilder av store ting på fire eller flere hjul. Bitt av basillen var jeg dog, og hadde jeg lest mer av Jürgen Sorgenfrei og mindre om klokker hadde jeg kanskje klart å stoppe i tide. Den gang ei, et nytt ur måtte inn fordi... jo, fordi det virket som et ur som ga veldig mye for pengene. Seiko SNZH53 ble anskaffet, og til min store skuffelse var lenka noe som ikke kan snakkes pent om.

20688BD1-6841-4A2E-91A5-03E57E08863B_zpsozasaxx1.jpg


Skuffelsen var dog en god unskyldning til å gå til anskaffelse av noe jeg hadde lært at eksisterte nylig, nemlig NATO reimer. Flere ble prøvd, men kanskje likte jeg best denne i skinn. Her sent søndags kveld for et skippertak i supply chain management, en tid hvor tidssonen er veldig mye mer fristende enn ABC-analyser.

CE11ACD9-DE20-4DC4-B14E-665B3B2667DF_zpsxktagllm.jpg


Denne ble etterhvert flippet da jeg ikke helt klarte å like hvor høyt uret bygger i forhold til hvor korte lugsene er. Jasså, sykdommen har kommet så langt at jeg driver med flipping? Min mor undret seg fælt på hvorfor jeg dreiv og pakket inn uret, er det faktisk noen som kjøper brukte klokker?
Videre meldte det seg et behov for å få inn mer for å fylle opp den ekstremt billige og ekstremt dårlige klokkeboksen som ble handlet fra ebay. Jeg kunne jo trenge en klokke til trening? Inn kom terroristens beste venn, eller hva det var herr Hammerfjord kalte den for.

05D462F1-1A26-4A57-AE42-F9ECF0BB83EE_zpsefjvdzdb.jpg


Så måtte man ta en liten tur ut for å teste uret da, som viser seg å være totalt ubrukelig fordi man alt for enkelt bytter tidssone ufrivillig...

0A99A634-0637-4BC0-B999-D38C3C1E4061_zpsnwxgpcrj.jpg


Samtidig ble en hundrelapp misbrukt på ebay og man fikk inn en brevvekt som ligger bortgjemt i boksen sammen med klokkedeler og slikt, da den viste seg å ikke nå helt opp til forventet standard. Forventningene var satt så lave som at om den gikk var jeg fornøyd. Go figure.

34C81F9F-7441-42FC-98A9-813B95B201AB_zpsjsxrey4y.jpg


Et behov meldte seg en liten stund før påske, hadde det ikke vært kult med noe litt spesielt, noe 'eget'? Et ur ble bestilt, men omstendighetene skulle ha det til at det kom til å måtte bli liggende noen uker før jeg fikk ta det i bruk. I frykten for at dette skulle tære alt for mye på sjelen ble en form for en ventepølse bestilt. Altså, ser dere hvordan dere har ødelagt meg her? Ventepølse for noen uker bare? Hjelpes..
Uret hadde jeg sett bilder av tidligere, men min go-to forretning på nettet hadde det ikke i sitt sortiment. Brått hadde de det, og en Seiko SNXA21 kom inn. Er det et kjøp jeg er fornøyd med, så er det dette. Skiven er fantastisk, uret gir alvorlig mye glede for en latterlig lav prislapp.

IMG_20150527_210452_zpsb3dgmpds.jpg


En brun reim ble prøvd på, og nei, jeg kan fortsatt ikke macrofotografering.. Uret er tilbake på den stusslige lenken, for det var uten tvil peneste i mitt hode. Ønsker meg en mer solid lenke med passende endlinks til jul om noen finner det!

IMG_1081_small_zpsrzfmfa6u.jpg


Så, hva var klokken som gjorde ventepølsen nødvendig?

E1DF4317-BDF8-4B6C-A86C-617C4039529F_zpsqufkyftp.jpg


Hva? En Seiko SKX007? Hvorfor vente med å bruke den?
Og hvorfor tukles den med?

IMG_1006_zpskptfeprz.jpg


Jeg oppdaget selvsagt at 'sommerklokker' var et fenomen, og en Orient Maco var nesten bestilt, i det jeg også oppdaget at SKX er populær å modifisere. Som ting ofte gjør, så førte en ting til en annen og både SKX og deler var bestilt. Resultatet var min sommerklokke for 2015

IMG_1054_zpsqpk1eohd.jpg


C0303FCF-BCFD-4E46-8EBF-F9CDA386DDDE_zpsksvqiram.jpg


IMG_20150731_184312_zpsbxys5koz.jpg


Siden sommeren er over for lengst, for å være ærlig så nådde den aldri fagre Sunnmøre i år, så ble noen endringer foretatt og uret ser slik ut i dag. Det er en oyster lenke av god kvalitet jeg ikke husker på stående fot hvor jeg kjøpte, og en billig kjeramisk bezel fra ebay som jeg faktisk liker godt, til tross for at den ganske tydlig ikke er tiltenkt SKX.

IMG_20150828_175027_zpse8dv1hga.jpg


Nå må det da være nok, jeg har ur til alle anledninger, til og med i flere farger. Hva mer kan jeg nå trenge? I følge grillene som blir satt i hodet mitt av alle asylantene her, så trengte jeg noe litt mer premium. Med et begrenset budsjett er det jo ikke all verden man får, men greit, jeg satte meg ned for å finne noe litt mer premium som jeg hadde råd til (eventuelt penger til å kjøpe...). Jeg hadde sett uret mye her på tidssonen og andre steder, og det slo meg for et vakkert og elegant ur det er, og hvor versatilt det er med tanke på forskjellige reimer. Litt tid tok det fra jeg bestemte meg til passende objekt dukket opp her på sonen, men det dukket opp til slutt og den lengste ventetiden jeg har opplevd var igang. Gleden var stor når objektet som matchet katalogen som stod i bokhyllen endelig kom frem; en Longines Legend Diver, av slaget uten dato. Å bære den store boksen hjem fra posten var dog mindre gledelig...

IMG_20150505_183656_zpsvakhm4iw.jpg


Gleden over å se hvordan dette uret skiftet karakter med forskjellige reimer var stor, og i det heletatt er det et ur jeg fortsatt liker svært godt.

IMG_20150509_183031_zpss6hlkvkw.jpg


ricklld_zps0wt0oxy1.jpg


IMG_20150630_170232_zps9whvzvqz.jpg


Vi er nå omtrentlig et halvt år inn i dette året, hva mer galt kan skje? Har ikke jeg brukt nok penger nå? Har ikke jeg klokker som dekker behovet til alt fra begravelse til fyllekule selv gutta i Mötorhead hadde blitt sjalu av? Neida, tydeligvis ikke. Jeg måtte selvsagt finne noe dumt å bruke skattepengene på...
Jeg har lagt merke til at mange sier at dette merket skal de aldri ha noe av. Jeg sa aldri noe slikt, men tenkte med meg selv at det virket overpriset. Jeg skulle jo uansett ha meg Speedmaster Pro, det er enda min store grail. Det finnes langt dyrere og mer eksklusive ur jeg har lyst på, men grailen, uret jeg virkelig vil ha, det er en Speedy. Så hva gjør jeg? Kjøper Rolex selvsagt.....

IMG_20150906_181424_zpsk6asfhkm.jpg


LLD'en ble ofret for å finansiere denne Rolex Datejusten, en 1601 fra det glade 60-tallet. Et ur som passer like godt til hverdags som til fest, et elegant lite ur som er tidløst og i det heletatt ikke har særlig mange negative sider ved seg. Jeg savner quick-set dato, jubilee-lenka er i god vintage Rolex stil slapp som en, vel, vintage jubilee-lenke..

IMG_20150906_181734_zpsesrjuf7r.jpg
¨

Det tok meg altså omtrentlig et halvt år å gå fra ingen mekaniske ur til Rolex. Av hensyn til egen økonomi har jeg, for å motstå fristelser, ikke vært spesielt aktiv her på forumet siste delen av dette året. Det er helt klart at jeg er alt for lettpåvirkelig til å være her.. Tilbake er jeg dog, og drømmen om Speedy har blusset opp igjen. Hvordan skal dette ende?
 
"Eneste forskjellen på gutter og menn er hvor mye lekene deres koster"

Lykke til i jakten på en Speedmaster!
 
Flotte klokker, den datejusten ligner noe veldig på en jeg har hatt en liten tid tilbake ;)
 
Takk som deler din historie. Kjenner meg igjen. selv om vi har valgt forskjellige ur underveis.
 
Takker for flotte tilbakemeldinger og støtte i denne mentale sykdommen.
Jeg nevnte at man bare bruker ett ur om gangen, og insinuerte vel at man er tullete om man bruker to.. Det har seg slik at jeg fant dette bildet av meg selv..

IMG_20150513_170945_zps8xctbtgq.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: R.Haug
Det tok meg altså omtrentlig et halvt år å gå fra ingen mekaniske ur til Rolex. Av hensyn til egen økonomi har jeg, for å motstå fristelser, ikke vært spesielt aktiv her på forumet siste delen av dette året. Det er helt klart at jeg er alt for lettpåvirkelig til å være her.. Tilbake er jeg dog, og drømmen om Speedy har blusset opp igjen. Hvordan skal dette ende?

kjenner til denne!

digger SKX PO modden!
 
Artig introduksjon! Kjenner meg igjen og har lignende progresjon! Gikk rett på speedmaster, men har kanskje en Rolex på armen også før sommern!

Må komme med en lignende post slik at jeg kan bli støttemedlem i 2016!
 
Bambinoen forlot meg rett før jul, og fikk nok et nytt godt hjem. Med meg lå den bortgjemt og glemt i esken sin i lang tid, men det er mulig det etterhvert kommer inn noe annet nytt og spennende orientalsk.
Sitter også og tenker på å kvitte meg med den sorte Casioen om den er verdt noe, da jeg rett og slett misliker hvordan den ikke kan låsest i en tidssonen. Datejusten ligger ute for å teste markedet, da jeg har litt tanker som surrer i hodet om andre ur som hadde passet seg på håndleddet..
Men noe ekstremt viktig jeg glemte å nevne er jo selvsagt Jaegeren jeg fikk inn nå i høst. Kan sies at det var tilfeldigheter som førte en Jaeger inn i samlingen. Dessverre sikkert noe av det verste der ute som bærer logoen...




:D:rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og netrom71
Så, man følte litt forandringer var nødvendig, så skx'n fikk seg ny insert. Fornøyd med fargekombinasjonen, mindre fornøyd med kvaliteten på bezelen. Blåfargen er ujevn, veldig tynn enkelte steder..

IMG_20160226_181104_zpsorx4haro.jpg


Nå på tirsdags kveld var jeg trøtt og kjedet meg, kom over et ur jeg ikke har sett før og før jeg hadde tenkt meg om hadde jeg bestilt det. Var jo så himla billig.. Tanken var et billig ur som kan brukes til daglig, når man skal nyte flytende gjærbakst etc, og som kler NATO-reimer.
Lenken var overraskende nok mindre kjip enn jeg forventet, men fortsatt kjip. End-links har særs dårlig passform, noe jeg takler på min 50 år gamle Rolex med slitte end-links, ikke på et helt nytt ur. Markørene på skiven liner ikke opp med de på chapterringen, og jeg tror datoen står pittelitt skrått i det lille vinduet sitt. Heldigvis trumfer sunnmøringen i meg alt OCD'en reagerer på, for man kan jo ikke forvente all verden av et så billig ur. Alt i alt er jeg godt fornøyd så langt.
Det er forøvrig en Orient ER2C004B "The Champion".

IMG_20160311_162411_zpsas3yktyj.jpg


IMG_20160311_163138_zps0lfzdxbf.jpg


photo_1457710447905_zps0hyjnela.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11 og Preacher
State of the union!

IMG_20170415_173756_zpsuel37xae.jpg


SNXA21'n (den på nato) ble med i et basketak når jeg var på jobb. Resulatet er noen skrammer og sprekk/feit ripe i glasset, noe som koster mer å fikse enn jeg betalte for uret (med originaldeler i det minste). Mulig jeg skal prøve å finne plexi som passer. Veldig greit ur da det passer inn under kjøredressen min og det ikke gjør så mye om det skulle bli med i en velt og bli herpa.

Casioen tror jeg feirer 10 år i år, så da må det vel byttes batteri om et års tid skal man tro det som casio sa den gang da. Har ikke vært mye i bruk da den har delt klokkeboks med arvegodset som ligger til høyre, en Balder, mens klokkene i rotasjon har levd i en mappe.

Datejusten er mye brukt, men jeg sliter med tanker om å bytte den ut. Mer om det senere!

SKX007'n er også hyppig brukt og får være med på det meste. Jeg er virkelig fornøyd med den og den har fungert strålende for meg i to år nå. Savner hacking og winding, men det er vel begrenset hvor kravstor man kan være når det kommer til billige ur. Oysteren fra strapcode var virkelig vært invisteringen, dog savner jeg mikrojustering av lenka. Fånyttes har jeg lett etter noen som har stjålet glidelock systemet og produsert lås i størrelse som passer på superoysteren..

Hva er det fremtiden bringer?
Jeg merker mer og mer et ønske om å ha et ur som passer greit til alle formål. Dykker/tool watch på 40-42mm med lav profil, solid konstruksjon, arbeidshest av et urverk, hacking og winding, formelt utseende som ikke skriker, noenlunde kjent manifaktur som ikke går konk og forsvinner sammen med deletilgangen over natten, og en prislapp som ikke gjør at jeg feller tårer hver gang jeg er uheldig og kakker det borti noe.

Jeg husker tilbake når jeg først fikk interessen for det horologiske og stod foran et åpent hav av uendelig mange ur. Nå har jeg gjort såpass mange dypdykk etterhvert at jeg har en anelse om hva som er tilgjengelig i havet, og det er ikke så mye som passer til kriteriene mine. Mange tenker nok det samme som meg, en sub hadde vært perfekt, men smertegrensen min ligger et godt stykke under prisen på en.

Skulle ønske Seiko hosta opp noe ala MM300 på rundt 40mm, det hadde passet meg perfekt. En Tudor BB har jeg tenkt hardt og lenge på, men har til gode å få prøve en på hånden, noe jeg gjerne skulle ha gjort. Straffer seg å bo på feil side av landet der vi ikke har AD'er for de store. SMP eller SMPC har jeg vært inne på tanken om, men jeg har fått litt avsmak av Omega i det siste av forskjellige grunner. Igjen hadde jeg kanskje blitt mer overbevist om jeg fikk traske i en butikk og prøve litt forskjellig, men de som hadde Omega her i området mistet agenturet for noen år siden :(

Nei, ferdig å syte og klage nå. Foreløbig koser jeg meg med å rotere mellom DJ og SKX.. enn så lenge o_O
(Skulle du være eier av BB og eller SMP bosatt på Sunnmøre eller i Nordfjord og har lyst på en kopp kaffe en dag og la meg få prøve de på hånden, call me maybe :) )