Æ har fire fine lænestola

Da er mange av ikonene kommet ser jeg. Langt de fleste en fryd for øyet, men de av dem jeg har prøvd er dessverre en plage for ryggen, og da går det jo ikke. Her må det prøvesittes mer.
Morsomt at stoler/møbler ser bra ut, men det viktigste er jo som du sier at de skal fylle en funksjon og dekke et behov.
Min kone elsker våre "Lamino's" og kan sitte i de i timevis, men etter 20 minutter i en av disse da har min rygg fått nok.
Trekker da gjerne over i motsatt side av stuen hvor et par "Siesta" - skapt for det "Norske 70 talls hjem" av Ingmar Relling står. De ser ikke like bra ut, men de er fantastisk gode å sitte i:
siesta-lounge-chair-by-ingmar-relling-for-westnofa.jpg
 
Morsomt at stoler/møbler ser bra ut, men det viktigste er jo som du sier at de skal fylle en funksjon og dekke et behov.
Min kone elsker våre "Lamino's" og kan sitte i de i timevis, men etter 20 minutter i en av disse da har min rygg fått nok.
Trekker da gjerne over i motsatt side av stuen hvor et par "Siesta" - skapt for det "Norske 70 talls hjem" av Ingmar Relling står. De ser ikke like bra ut, men de er fantastisk gode å sitte i:
siesta-lounge-chair-by-ingmar-relling-for-westnofa.jpg
Liker ditt fokus på komfort, @Gin. Lamino kjente jeg ikke, men ble nysgjerrig på den, enkel og upretensiøs, men ser behagelig og pen ut i miljøbildet ditt. Siesta har jeg tilbrakt forskrekkelig mye tid i da jeg hadde andre laster enn nå, de sto i røykerommet på min forrige arbeidsplass, og den vil jeg helst slippe å bli minnet på ...
 
Liker ditt fokus på komfort, @Gin. Lamino kjente jeg ikke, men ble nysgjerrig på den, enkel og upretensiøs, men ser behagelig og pen ut i miljøbildet ditt. Siesta har jeg tilbrakt forskrekkelig mye tid i da jeg hadde andre laster enn nå, de sto i røykerommet på min forrige arbeidsplass, og den vil jeg helst slippe å bli minnet på ...
Ha ha! Mine Siesta kommer fra mitt "innrøkte" barndoms hjem og det tok et par år med luftig lagring og jevnlig behandling, før lukten "slapp".
Tror dette er som du sier "røykeroms stolene" over alle:D Så de har egentlig lite å gjøre i denne "design" tråden, ville bare understreke ditt poeng om komfort.
 
  • Liker
Reaksjoner: aek
Blir Bugattistolen for dyr. Kan man se til batmanstolen: Loge Easy Chair av Gerard Van den Berg (Montis).
Denne er en fryd å slappe av etter en strevsom arbeidsdag. Leveres også med ottoman.
Pris fra ca. 22.000,-
2512469


2512469
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84 og aek
@Entropy har svaret på denne.

Drømmetråd!
Er selv på jakt etter lenestol og deler gjerne mine inspirasjoner,research osv.

...

paulistano
paulistano_001.jpg

Jeg sitter i en slik nå. Fantastisk produkt; enkelt stilrent design, god kvalitet. Problemet er bare at man sitter for lenge i den ... Tar ikke stor plass, heller ikke visuelt. Veldig lekkert design, men faller likevel "under radaren" som et designikon. Er vel ikke representert i alle designmuseer og er sånn sett også perfekt. Jeg ville vurdere den i helsvart (dvs. jeg ville ikke bare vurdert den i svart; jeg kjøpte en svart versjon). Absurd nok er den mye billigere enn de fleste andre stolene i denne tråden (den kostet vel rundt 10K i Oslo for en ti år siden). Sist jeg sjekket kunne man få tak i en slik i Fredrikstad.

Den er forresten designet av en Pritzker Prize-vinnende arkitekt, Paulo Mendes da Rocha fra Brasil. En ganske ukjent arkitekt som visstnok var en av "brutalismens" ledestjerner ...

Er ellers enig i at Fiesta er et fint (norsk) produkt.

En stol som er representert i mange designmuseer er Maarten van Severen's Chaise Longue:

maarten-van-severen-lcp-lounge-chair-sessel-kartell-a.jpg


Designikon hit og dit, denne er ikke spesielt behagelig å sitte i. (Ta kontakt hvis noen ønsker å kjøpe en slik for en rimelig penge; min godgjør seg i kjelleren.)
 
  • Liker
Reaksjoner: aek
Problemet er bare at man sitter for lenge i den ...

Høres ut som midt i blinken ... Paulistano er pen, men jeg synes den ser underdimensjonert ut, @Hvalrossen. Ser for meg at den egner seg for en vever liten fotomodell, men ikke en velvoksen en mann på over 100 kg. Gyngestol først, og så knall og fall. Ditt nick kan jo tyde på at jeg tar feil? Eller har du bare unormalt fremtredende tenner?
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
@Hvalrossen er det mulig å få prøvd Paulistano hos deg? En av grunnene til at den er litt ute i vår vurdering er at halvdelen ikke synes den ser koselig nok ut.
 
Høres ut som midt i blinken ... Paulistano er pen, men jeg synes den ser underdimensjonert ut, @Hvalrossen. Ser for meg at den egner seg for en vever liten fotomodell, men ikke en velvoksen en mann på over 100 kg. Gyngestol først, og så knall og fall. Ditt nick kan jo tyde på at jeg tar feil? Eller har du bare unormalt fremtredende tenner?

Dette er følsomme temaer @aek; jeg burde være under 100kg, men er ikke det, så nicket er velvalgt (og ikke pga tennene). Sitter i Paulistano nå også. En fenomenalt bra stol. Faren min har/hadde disse snurrestolene til Bruno Matsson. Fine og komfortable, men et stykke unna praktikaliteten (heter det det?) og den generelle komforten til Paulistanoen. (Bare prøv å komme ut/opp av Bruno Matsson-stolen!)
 
  • Liker
Reaksjoner: aek
@Hvalrossen er det mulig å få prøvd Paulistano hos deg? En av grunnene til at den er litt ute i vår vurdering er at halvdelen ikke synes den ser koselig nok ut.

Selvsagt; alltid hyggelig å treffe @Entropy. Men ... ehhh ... du må gi noen dagers varsel så vi får ryddet opp. Smågutta er eksperter i å fylle hele stuegulvet med leker 3 minutter etter at man endelig har ryddet opp og støvsugd :(

(Får man forresten tak i Paulistano i Oslo disse dager? Jeg kjøpte den på Bislett, men den butikken finnes ikke lenger.)