Æ har fire fine lænestola

Det blir stol- og lampe-marathon i morgen. Hvilke butikker i Oslo-området bør vil få med oss? Vi har tenkt oss på
  • Milla Boutique på Aker Brygge (for å se på Paulistano, som jeg er avstandsforelsket i)
  • Illums Bolighus (for å se på både møbler, lamper og annet)
  • Verket Interiør på Bærums Verk (har aldri vært der men mistenker det er bryet verdt)
Det er vel i grunn nok, men har vi glemt noe viktig?
 
Tannum i Stortingsgata og A.Huseby i Møllergata er midt i blinken. Tannum har salg også.
Selv synes jeg for øvrig at du skal kline til med Eames Comfort Chair hvis du har plass (og råd). Den er rett og slett den feteste lenestolen du får, og har sett bra ut i 60 år.
 
  • Liker
Reaksjoner: aek
  • A. Huseby i Møllergata
  • Pur norsk i industrigaten på Majorstuen
  • Sørensen møbler i Bygdøy alle
  • Futura på grunerløkka (for mye lamper, også brukte)
  • Gamle danske på sagene (vintage dansk til ok priser. Ikke dyrt, ikke billig)
  • Området rundt expo nova på Skøyen har en del butikker som er hyggelige å sjekke. Tror expo nova har gratis kundeparkering?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: aek
Tannum i Stortingsgata og A.Huseby i Møllergata er midt i blinken. Tannum har salg også.
Selv synes jeg for øvrig at du skal kline til med Eames Comfort Chair hvis du har plass (og råd). Den er rett og slett den feteste lenestolen du får, og har sett bra ut i 60 år.
Tannum, Huseby og Vitra vil vel gjøre listen mer komplett ja. Får se hva vi orker.
De var det med damens mastodontiske Eames-problemer da ... Dessuten er det jo litt fantasiløst å kjøpe lenestol-ikon nr. 1. Litt som å kjøpe en Submariner liksom.
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
  • A. Huseby i Møllergata
  • Pur norsk i industrigaten på Majorstuen
  • Sørensen møbler i Bygdøy alle (her arbeider en medasylant)
  • Futura på grunerløkka (for mye lamper, også brukte)
  • Gamle danske på sagene (vintage dansk til ok priser. Ikke dyrt, ikke billig)
  • Området rundt expo nova på Skøyen har en del butikker som er hyggelige å sjekke. Tror expo nova har gratis kundeparkering?
Oj!
Mye jeg ikke visste om (men har kjøpt en fantastisk fin Ra-lampe på Futura)
 
Tannum, Huseby og Vitra vil vel gjøre listen mer komplett ja. Får se hva vi orker.
De var det med damens mastodontiske Eames-problemer da ... Dessuten er det jo litt fantasiløst å kjøpe lenestol-ikon nr. 1. Litt som å kjøpe en Submariner liksom.
Så vidt jeg vet så er det salg hos Tanum nå;)
 
  • Liker
Reaksjoner: aek
Omtrent alle "ordentlige" møbelbutikker gir vel 10% rabatt på bestillingsvarer nå i januar, i tillegg til gode kjøp på utstillingsmodeller.

Jeg trøster meg iallefall med hvor mye jeg har SPART denne måneden :)
 
Jepp, ikke glem Exponova (Thune/Skøyen) for lamper (og stoler). Utopia på Majorstua (Kirkeveien like nord for Majorstua) har også endel kult, ofte brukt.
 
  • Liker
Reaksjoner: aek og Entropy
Tannum, Huseby og Vitra vil vel gjøre listen mer komplett ja. Får se hva vi orker.
De var det med damens mastodontiske Eames-problemer da ... Dessuten er det jo litt fantasiløst å kjøpe lenestol-ikon nr. 1. Litt som å kjøpe en Submariner liksom.

Hvis budsjettet ikke er veldig trangt, og du ikke ønsker det alle andre har, kan man anbefale den kanskje mest ikoniske modernistiske lenestolen, Oscar Niemeyer's lounge chair:

7287823_2.jpg


8644303_1.jpg


Chair-and-Ottoman-by-Oscar-Niemeyer-at-Christies.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: BosseSvenson og aek
Rapport har jeg lovet, og rapport skal det bli.

Store deler av lørdagen gikk til møbelbutikkbesøk, for å finne en lenestol både damen og jeg liker. Resultatet var overraskende. Vi har sett det fleste av ikonene og forslagene nevnt tidligere i denne tråden, og er faktisk enige om at langt de fleste av dem er ubrukelige. Form follows function sies det; etter dette vil jeg heller si form follows fashion. Eller noe. Selv Eames Lounge Chair er en plage å sitte i. Nå er jo sittekomfort individuelt, men heldigvis er damen og jeg enige i 95 % av tilfellene. (Gjelder kun stoler.)

Først dro vi på Verket Interiør på Bærums Verk, og det beste som kom ut av det var et utrolig velsmakende surdeigsbrød på kolonialen der. Og en pose piemontesisk potetgull med trøffelsmak, til kr 69 per pose. Her er et knippe stoler, hvorav bare Wegners flotte vingestol (rad 2, nr. 1 fra venstre) var komfortabel for våre rygger.
Stoler%20verket.jpg


Så til Aker brygge for å se på Paulistano hos Milla Boutique. En dill-og-dall-butikk som av uforståelige grunner hadde en sort lær-Paulistano i ett hjørne av butikken, og en brun i det diagonalt motsatte. Joda, vakker og relativt behagelig å sitte i, og den knakk ikke selv ved utilbørlig gynging, men ryggavslutningen i toppen gnagde inn i våre rygger, så uaktuell. Her er den (mamutskinnet jeg har slengt på sofaen bak dekket hele stolen, og gjorde at jeg først ikke så den):
Paulistano.jpg


Så til House Of Oslo/Illums Bolighus. Flere ubrukelige ikoner, svaner og egg og okser og andre totalt uegnede skulpturer hvis man skal ofre rompe og rygg en tanke.

Så til Vitra. Ingen overraskelser der; Eames for alle pengene. Trenger du å supplere Eames-utvalget ditt var det til dels store rabatter der, men som det går frem av bildet var det meste hvitt.

Eames.jpg


Og hvis du vil ha Eames La Chaise, som er knallfin og nesten god å sitteligge i, kan du faktisk få den til 50 %, bare kr 33.436:
Eames%20chaise.jpg


Så over gata til Tannum. Mye fine møbler, hvis man mener møbler skal betraktes snarere enn besittes. Slitne og oppgitte nå, så ingen bilder, men mye fint til delvis sterkt rabatterte priser.

Vi satte oss i bilen og tenkte; endelig et godt sted å sitte. «Vi kjøper 2 gamle Volvo V70-seter, det er koppeholdere og alt» sa jeg. «La oss heller dra til den han på Tidssonen nevnte, i Industrigata» svarte damen. «Javel» sa jeg.
@Entropy, du reddet oss, for på Pur Norsk fant vi den tøffeste og mest komfortable stolen vi noensinne har prøvd. Den heter «Peel» («Skrell») og kommer i 2 versjoner:
Peel-Pur%20Norsk.jpg


Jeg tror jeg legger ved et bilde av samme stol i oransje utgave, nettopp ja, oransje, fordi jeg liker å innbille meg at designeren Olav Eldøy har ment at stolen skal se ut som appelsinskrell, og så har det kommet noe blårusspakk i ettertid og sagt at den må lages i mange farger:
186_Vari_r_Stol_Peel_med_skammel_1.jpg


Så om jeg ikke tar mye feil er dette stolen vi kommer til å kjøpe. Dessverre ser det foreløpig ut til at de eneste stolene på Østlandet er de to på bildet, resten er i Stavanger og omegn, og vi vil jo gjerne se den før vi kjøper den. Det er da ikke så langt til Stavanger, er det?

Alle var enige om at det hadde vært en fin tur.
 
Har sendt en e-post til Varier, tenker at de må kunne svare på hvem som har mest Skrell i utstillingen.
Nå har dessuten damen sovet på det, og nå er hun ikke fullt så sikker lenger. Kvinnfolk.

Skrell er en lenestol som man enten elsker eller hater. Selv har jeg aldri blitt helt fortrolig med den. Den er frekk og spenstig i uttrykket. Å det er ingen som ligner den. Jeg tror for min del, at det er det asymetriske designet som gjør at jeg ikke helt klarer å "svelge den".

Vi har fire stoler fra Varier/Stokke som vi er veldig fornøyd med.
Sofia sin er en rød vintage balans fra stokke (gammel annose)
Junior sin er en blå Ekstrem
Å ved kjøkkenbaren har vi to Eight barkrakker med gas lift.
Disse er uten tvil de mest komfertable stolene i huset.

Legger ved noen bilder fra stue, kjøkkenet og soverommet til junior. Bildene er fra vårt gamle prospekt da vi kjøpte boligen.
Det er kun Eight og Ekstreme som er våre her. På bildet med spisebordet kan man se modellen Date. Disse ble valgt bort til fordel for AJ sin Syver (3107) og Super-Elliptical av Piet Hein, Bruno Mathsson, og Arne Jacobsen.
Bildene av balans er frekt lånt fra nettet ;)

00.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
06.png
07.png
 
  • Liker
Reaksjoner: TryMe2nite og aek
This thread is relevant to my interests, som det heter. Peel har jeg sansen for, men ikke prøvesittet. Burde kanskje gjøre noe med det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy og aek