Rapport har jeg lovet, og rapport skal det bli.
Store deler av lørdagen gikk til møbelbutikkbesøk, for å finne en lenestol både damen og jeg liker. Resultatet var overraskende. Vi har sett det fleste av ikonene og forslagene nevnt tidligere i denne tråden, og er faktisk enige om at langt de fleste av dem er ubrukelige.
Form follows function sies det; etter dette vil jeg heller si
form follows fashion. Eller noe. Selv Eames Lounge Chair er en plage å sitte i. Nå er jo sittekomfort individuelt, men heldigvis er damen og jeg enige i 95 % av tilfellene. (Gjelder
kun stoler.)
Først dro vi på Verket Interiør på Bærums Verk, og det beste som kom ut av det var et utrolig velsmakende surdeigsbrød på kolonialen der. Og en pose piemontesisk potetgull med trøffelsmak, til kr 69 per pose. Her er et knippe stoler, hvorav bare Wegners flotte vingestol (rad 2, nr. 1 fra venstre) var komfortabel for våre rygger.
Så til Aker brygge for å se på Paulistano hos Milla Boutique. En dill-og-dall-butikk som av uforståelige grunner hadde en sort lær-Paulistano i ett hjørne av butikken, og en brun i det diagonalt motsatte. Joda, vakker og relativt behagelig å sitte i, og den knakk ikke selv ved utilbørlig gynging, men ryggavslutningen i toppen gnagde inn i våre rygger, så uaktuell. Her er den (mamutskinnet jeg har slengt på sofaen bak dekket hele stolen, og gjorde at jeg først ikke så den):
Så til House Of Oslo/Illums Bolighus. Flere ubrukelige ikoner, svaner og egg og okser og andre totalt uegnede skulpturer hvis man skal ofre rompe og rygg en tanke.
Så til Vitra. Ingen overraskelser der; Eames for alle pengene. Trenger du å supplere Eames-utvalget ditt var det til dels store rabatter der, men som det går frem av bildet var det meste hvitt.
Og hvis du vil ha Eames La Chaise, som er knallfin og nesten god å sitteligge i, kan du faktisk få den til 50 %, bare kr 33.436:
Så over gata til Tannum. Mye fine møbler, hvis man mener møbler skal betraktes snarere enn besittes. Slitne og oppgitte nå, så ingen bilder, men mye fint til delvis sterkt rabatterte priser.
Vi satte oss i bilen og tenkte;
endelig et godt sted å sitte. «
Vi kjøper 2 gamle Volvo V70-seter, det er koppeholdere og alt» sa jeg. «
La oss heller dra til den han på Tidssonen nevnte, i Industrigata» svarte damen. «
Javel» sa jeg.
@Entropy, du reddet oss, for på Pur Norsk fant vi den tøffeste og mest komfortable stolen vi noensinne har prøvd. Den heter «
Peel» («
Skrell») og kommer i 2 versjoner:
Jeg tror jeg legger ved et bilde av samme stol i oransje utgave, nettopp ja, oransje, fordi jeg liker å innbille meg at designeren Olav Eldøy har ment at stolen skal se ut som appelsinskrell, og så har det kommet noe blårusspakk i ettertid og sagt at den må lages i mange farger:
Så om jeg ikke tar mye feil er dette stolen vi kommer til å kjøpe. Dessverre ser det foreløpig ut til at de eneste stolene på Østlandet er de to på bildet, resten er i Stavanger og omegn, og vi vil jo gjerne se den før vi kjøper den. Det er da ikke så langt til Stavanger, er det?
Alle var enige om at det hadde vært en fin tur.