Øl

Her er resultatet fra helgens juleøltest. Testen ble utført av 14 skrålende tullinger som smakte blindt og stemte umiddelbart etter hver øl. Det var oppfordret til påvirkning av stemmegivingen og ølene ble smakt etter stigende alkoholprosent. Promillen nådde forståelig nok astronomiske høyder før vi kom til nr 28. Vitenskapeligheten og nøyaktigheten i disse resultatene må derfor tas med en klype something something. Moro var det lell. Et par stykker på listen er for øvrig hjemmelaget.

c0B7d.png
 
Jeg vet ikke hvilken Nørrebro du har kjøpt, men jeg drakk dere Stuykman Wit i sommer og den har helt rå!
 
Øl i Oslo: Vinmonopolet i Vika, på Storo. Røa og Sandaker har anstendig utvalg.

Systembolaget er ikke så langt unna.

Har også var innom ølkonsortiet i Aalborg.


Det du finner på butikken går til nød (ja, jeg vet at jeg tar godt i akkurat nå. ;) ), men for å finne store ølopplevelser, trengs det som regel 5% eller mer.
 
Da har jeg våknet og samlet resultatene fra i går. Etter inspirasjon etter Krille lekte jeg litt i Excel.

Vi var syv stykker som skulle drikke oss gjennom 30 typer juleøl. Det kom også store mengde whisky på bordet. For å kludre til resultatet ble det vedtatt at vi skulle smake en whisky mellom hver 5. øl. Resultatet av dette er de høyst presise resultatene presentert under. Ølet ble vurdert etter lukt, smak og ettersmak fra 1-6. Disse tre ble så lagt sammen, min. poengsum er 3 og maks 18. Det ble så regnet gjennomstitt av de syv summene mellom 3 og 18. Testen var ikke en blindtest og ølet ble drukket i tilfeldig resultat, noe til mat, noen alene.

Her er utgangspunktet.
11.jpg


Resultatet.
22.jpg


Til slutt en graf som viser poengutviklingen etter antall øl.
33.jpg


(Om du har lyst til å leke mer med tallene sender jeg deg gjerne excel fila Krille.)

A3026DC2-5A1E-46B3-B498-4EA995792C6F-5792-000002030704DD61.jpg
 
Hoppar efter Wirkola her, men kvelden har ikke vært helt u-brun.

8m0ua.jpg

Testet Fentimans for første gang.
Liten knert tonic på 0.125 til 15,-
Hadde hverken tonic'en kall nok eller isbiter å fylle på med,
men bra smak och fordelen med størrelsen er at du alltid har frisk bobler.

Hoppy Joe var nok en prisverdig øl fra Lervigs,
Like under 30,- og mycket smak av hva jeg gjetter på er hops(?)

Scarecrow - vanlig rund, fin, ikke for mørk ale,

Skuffelsen var desverre Lervigs juleøl
Juløl for meg er rundare. Mer smak og mer krydder
 
dscf6952e.jpg



dscf6954u.jpg



God, homogen duft og smak, ikke noe som stikker seg ut. Mørk rødbrun. Deilig, seigt skum. God fylde. Snadderøl.
 
Løgnasbrygget ble utprøvd for første gang på fredag. Ble ikke så verst. En slags sommerpils med weissbier tendenser :p

8jI9bl.jpg