150K eller 1.5K?

Medlem
6. des. 2013
Det er besnærende å si / velge 1.500 kroner. :)
17265401_1659057037442890_5637549222048825344_n.jpg

Ingen av delene. Begge kan være prismessig max for din grail, du vil uansett få tanker om at både topp og bunn prismessig bør økes- reduseres betraktelig uten at dette bør gå ut over klokkeglede. Personlig er jeg ikke veldig opptatt av 150k eller 1,5k på ur - jeg har både over- og under prismessig uten at verdien definerer hva jeg trives best med.

Ingen av delene. Begge kan være prismessig max for din grail, du vil uansett få tanker om at både topp og bunn prismessig bør økes- reduseres betraktelig uten at dette bør gå ut over klokkeglede. Personlig er jeg ikke veldig opptatt av 150k eller 1,5k på ur - jeg har både over- og under prismessig uten at verdien definerer hva jeg trives best med.
Komplisert svar. ;) Men hva betyr det - egentlig?

Si noe så enkelt som høyre eller venstre, Tom? Du vet like godt som meg at dette ikke har med verdien på klokka å gjøre - men hva man føler.

Jeg føler at Red Sub og vintage er meget hypet. Kan man sogar si overhypet - hvis man kan si slikt med et hint av hyperbol.

Jeg er like imponert hver gang jeg tar på meg min SKX009. Uendelig klokkeglede for 1800,-.

Så når jeg tar på meg en Rolex etter noen dager tenker jeg alltid at det var digg og at prisen er så absolutt verdt det!

Ja takk begge deler:)

Jeg har hatt begge og har den ene enda. Begge er helt sjef :) men seikoen går drit, litt for drit for bekvem bruk spør du meg

• Liker
Reaksjoner: Jensen92
Disse vintage Sub er overhypet.
Etter min mening er prisene på disse oppblåst og har nådd sin "peak" .
Det betyr at derfra: prisene skal gå ned.
Hvis jeg skulle kjøpe en av disse, hadde jeg ventet 3 til 4 år minst.
Det er mest det asiatisk og amerikansk markedet som "bestemmer" om prisene på Rolex vintage markedet og de neste 3-4 år , skal disse land ha store økonomiske vansker.
Men dere gjør som dere vil...
http://www.zerohedge.com/news/2017-...ts-it-has-debt-problem-warns-no-easy-solution

Du kan godt si at RedSub er hypet, dessverre er fakta at disse er manipulert herfra til helvete de siste 10-15 årene slik at du finner svært få genuine originale - din var en av dem - min er en annen. Fortsetter vi i sporet Rolex vintage er dette symptomatisk, du skal ha sær kunnskap og reaserch for å handle dette, blir litt som å kjøpe nytt hus uten å gå på visning.

Disse vintage Sub er overhypet.
Etter min mening er prisene på disse oppblåst og har nådd sin "peak" .
Det betyr at derfra: prisene skal gå ned.
Hvis jeg skulle kjøpe en av disse, hadde jeg ventet 3 til 4 år minst.
Det er mest det asiatisk og amerikansk markedet som "bestemmer" om prisene på Rolex vintage markedet og de neste 3-4 år , skal disse land ha store økonomiske vansker.
http://www.zerohedge.com/news/2017-...ts-it-has-debt-problem-warns-no-easy-solution
Du skal ikke kjøpe Rolex uansett, vintage Rolex er en helt annen liga, for oss idioter som har sansen for disse er dette seriøs reaserch.

Har hatt et knippe Seiko'er, og kan med hånden på hjertet si at de ikke når Rolex til knærne mhp kvalitet.
Bare fordi du er nyforelsket betyr det ikke at flammen viser seg å være et koneemne...;)
Kjipe gjenger på kronehalsen, tvilsom nøyaktighet og pålitelighet, lenkekvalitet fra helvete, etc, etc...
Ok. Seiko gir mye klokkeglede per krone.
Sikkert mye mer enn en Rolex.
Men, ikke forvent det helt store for 1500 spenn.
Noen som husker tråden om hvordan man regulerte Seiko ved å daske dem i bordplata?;)

amerika og asia eksisterer ikke i et isolert vakum. alle markeder er bundet sammen.

Du skal ikke kjøpe Rolex uansett, vintage Rolex er en helt annen liga, for oss idioter som har sansen for disse er dette seriøs reaserch.

Og hva???
Du vet som meg at markedets prisene på disse Rolex vintage ble sendt opp som en rakett i himmelen av kineserne når Kina plutselig fikk seg mange millionære.
Eller har du oppfattet det i hele tatt?
Det er 10 år siden at jeg følger utviklingen og jeg har snakket om fenomenet med en del amerikanerne som har peiling i Rolex markedet.
Og du kommer med "Du skal ikke kjøpe Rolex uansett" ...
WTF.

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
amerika og asia eksisterer ikke i et isolert vakum. alle markeder er bundet sammen.

Jeg vet hvem som startet den "craze" : de andre har bare fulgt opp.
Alt har sitt utgangspunkt: ALT.
Når du har gale kinesere som byr som galninger på auksjoner : det starter en trend på verdensmarkedet.
Da folk sier: "det er verdt hva folk er villig til å betale for det..."
Og alt er i gang.

De aller fleste "ordinære" vintage Rolex kommer til å havarere ganske så snart. Enig med @Hammerfjord- Les litt om restaurering av vintage Rolex - og at denne restaurering blir det nye nivået. Uten restaurering; vintage kommer til - og mange ser allerede ut p.t. som - skraphauger. :)

• Liker
Reaksjoner: Frost og Genta
De aller fleste "ordinære" vintage Rolex kommer til å havarere ganske så snart. Enig med @Hammerfjord- Les litt om restaurering av vintage Rolex - og at denne restaurering blir det nye nivået. Uten restaurering; vintage kommer til - og mange ser allerede ut p.t. som - skraphauger. :)

Ja faktisk hørte jeg en del av saftige historier om de "skraphauger" som solgte seg til sinnsyke priser i auksjoner i Asia når trenden startet.
Europeerne og amerikanerne som var der forstått ikke hvorfor kineserne budet til grensene hvor alle ga seg.
De kjøpt disse gamle klokker som noen ganger hadde helt rustet urverk for syke summer.
Det har jeg undersøkt litt på faktisk og det stammer fra kulturen der nede.
De nye millionærene manglet noe: den "dynasti respekt" som overgår alt i kinesisk kulturen når man møter andre på business scenen.
Stammer du fra en dynasti av rike mennesker hvor formuen gikk i arven, har du topp respekt i samfunnet.
Problemet med disse nye millionærer var at de hadde ingen dynasti historie bak seg og da startet de å jakte på "vintage" samlegjenstander litt overalt for å sette ting og tang foran andre.
Gamle kinesiske kunstgjenstander og også gamle klokker: Rolex er en oppnåelses status og en gammel Rolex på en ny millionær ser ut som han har klokken fra faren eller farfaren sin som "hadde fått det til" i bransjen.
-Det hever statusen din i samfunnet når du møter folk.
Også når man pynter kontoret sitt med gamle "Ming dynasti" vaser og sinnsyke historiske gjenstander fra den antikk Kina, ser det ut som man tar vare på familliens samling som gikk i arv...
Derfra, når markedet eksploderte, ble det mange "bestillinger" i tyverimiljøet på gamle asiatiske gjenstander: en del ble også frastjålet i Norge på midlertidige visninger.
Dette var bestilt av nye kinesiske millionære som var etter en "dynasti status".

"Kina-ekspert, forfatter og tidligere NRK-journalist Torbjørn Færøvik mener Kinas ønske om å få kunsten sin tilbake gir en viss sosial aksept i enkelte samfunnslag om at det er også er greit å stjele den tilbake."

https://www.nrk.no/hordaland/voldsom-verdiokning-pa-kina-kunst-1.11409176

Redigert:
Reflektert og interessant siste post der @Hammerfjord det, det må gjøre noe med markedet. Tilgang&etterspørsel.

Takk.
Ja, klart det: en "bevegelse" startet seg opp hvor folk tenkte at Rolex -vintage klokkemarkedet- var en voksende investering.
Det kan bli det men til en viss pris: alt har en "peak"...
Da tiden, en del diskusjoner startet å løpe på nettet : jeg så selv en del av det.
"Har du sett hvort mye den solgte seg for? Sykt... Ja, det er nok verdt hva folk er villig til å betale for det..."

Sånn var det med kunst også: markedet har eksplodert de siste årene.
Noen malerier nådd nye og veldig høye priser på auksjoner.
Man må vel "parkere" pengene sine når de flommer og det utvikler seg fort i en "rush" til noen sektorer.
Vi var i en liten asiatisk "jappetid".

Men "surprise-surprise" , noen fikk seg en veldig dårlig overraskelse forrige måned:

"Russian billionaire Dmitry Rybolovlev paid 54 million euros (then $85 million) for a landscape by Paul Gauguin in a private transaction in June 2008. On Tuesday, he took a 74 percent loss on his investment."

https://www.bloomberg.com/news/arti...-painting-bought-as-an-investment-now-down-74

Sant nok, jeg går ikke rundt med en Rolex og har aldri kjøpt noen av de.
Det betyr ikke at jeg har aldri hatt noen interesse for det "Rolex fenomenet" eller de sin urverk mekanikk etc.

Faktisk, mange ting er veldig interessant for meg inn i Rolex: uvanlig prisutvikling basert på trender og oppnådd status, plutselige markedets bevegelser på vintage, trendene som er koblet til sosial oppførsel i samfunnet, innflytelser med tilgjengelighet til pengene og den veldig interessant "Connective Hysteria" på verdensbasis som ingen andre klokke varemerke kan måle seg på...
For meg, det handler mest om å forstå fenomenet -hvorfor / hvordan- og sin evolusjon.
Som for økonomiske og sosiale bevegelser/sykluser.

Hva ser jeg inn i dette? Vel, som et eksempel, et rike har bestandig en maksimum 250 år syklus.
Vi kan ikke sammenligne Rolex med et rike men vi kan forstå at Rolex også, som alt, har sin syklus.