2023 ble for meg det året der jeg fikk kurert "klokketørken".
Etter et par år nå som "one-brand-guy" hvor jeg kun har samlet på Von Doren, fikk jeg på vårparten en slags åpenbaring da jeg skulle nedskallere samlingen for å omplassere noe kapital. I denne nedskalleringen endte jeg etterhvert opp med en Tudor BB58, og med det var den brede interessen i gang igjen.
Lang historie kort: i 2023 har jeg gått fra å ha en stor samling Von Doren klokker, til pr.dags dato kun ha en klokke.
I skrivende stund er det en Tag Heuer Carrera Calibre 7 twin-time som sitter på armen.
Mellom VD-samlingen og i dag kan jeg liste opp følgende klokker som har vært innom meg:
- Tudor BB58 39mm, svart skive
- Rado Captain Cook 37mm, grønn skive
- Tudor 1926 36mm, hvit skive/blå indekser
- Oris Big Crown date pointer 40mm, blå skive
- Oris Divers sixty five 40mm, svart skive
- Tissot PRX 37mm, grønn skive
- Baltic MR01 36mm, salmon dial
- Rado Captain Cook 42mm, blå skive
- Tag Heuer Carrera Calibre 7 twin-time 41mm, grå skive, som er nåværende klokke.
En annen ting jeg har kurert meg selv på: Jeg har endelig klart å bikke 40mm grensen. Hodet mitt hadde låst seg på at 36-39mm var mine perfekte størrelser, med 39 som absolutte maks.
Etter å ha vært innom noen forskjellige i 40-42mm, har jeg nå sett at det også kan brukes, selv med det jeg anser som mine små håndledd på ca 17cm. Nå vil jeg aller helst ha 39-42mm.
En annen ting jeg har innsett, er at jeg trives egentlig best med færre klokker. I de siste månedene har jeg ansett meg selv som OWG til helst. Jeg erfarer at jeg får mye mer ut av klokken ved å ha kun den ene, og da heller ha et utvalg reimer å bytte mellom. Reimer har jeg alltid hatt forskjellige av til mange klokker, men å ha kun en klokke og mange reimer har vist seg for meg å være like givende. På denne måten bruker jeg naturlig nok klokken mye mer, og verdsetter den også mye mer.
Planen for 2024 er å gjennomføre mitt første Bjerke-kjøp. En modell jeg tidligere har hatt, og som jeg var veldig komfortabel med.
Selv om jeg vet jeg kan kjøpe klokken for det halve av hva den koster ny, på bruktmarkedet (når den en sjelden gang dukker opp) så frister det mer å gjøre selve ny-kjøps følelsen attåt.
Legger ved den siste ervervelsen: Tag Heuer Carrera Calibre 7 twin-time på grønn Samco gummi-reim
En vakker kombinasjon nå i førjulstiden. Nærmere inn mot selve julefeiringen vil den grønne gummireimen byttes ut med en rød Samco nylon-reim.
Da vil altså denne klokken (mest trolig) følge meg ut 2023, og i 2024 vil den nok fare videre til nytt håndledd. Så får man se om det blir til den modellen jeg har tenkt meg ut, eller om det blir noe annet. Må nok bruke noen timer hos Bjerke for å virkelig se og teste.
God jul og godt nyttår når den tid kommer