30-årsgave

Medlem
1. jan. 2014
Innlegg
21
Jeg fyller straks 30 år og får en automatisk klokke etter eget valg til ca. 6000 kr +/-. Ønsker i utgangspunktet en enkel og pen klokke med dato (ikke kronograf eller egen liten sekund "skive") og enkel sort/brun skinnrem (ikke viktig at det er croco/croco-like). Vil kjøpe en ny klokke og gjerne fra norsk forhandler, hvis mulig.

Sett litt på Stowa Marine Automatic på nett og liker denne veldig godt. Også vurdert Certina DS 125th Anniversary.

Tittet såvidt på Frédérique Constant (In-House frister), Sinn og Longines, men blir nok litt over min prisklasse.

Skal sies at jeg trolig kan få en hyggelig pris på Seiko/Certina gjennom bekjentskaper, men har ikke funnet noen Seiko klokker jeg liker i aktuell prisklasse (litt vanskelig å få oversikt over automaitske modeller synes jeg).

Noen som har gode tips og råd? Finnes det noen fine Seiko klokker som kan matche mine ønsker? Hamilton? Evt. andre gode forslag?
 
Fra Longines er det mulig å få denne til ca 7000,-(NB denne er Ø:35mm):
longines-L1.611.4.75.2_LRG.jpg


Ellers liker jeg veldig godt denne fra Hamilton til ca 4000,-:
IMG_29001.jpg
 
Meget pen, er dette nypris i Norge, brukt eller ad omveier?
Dette er nypris fra Urverket.no. Om du hører med en forhandler er jeg sikker på at de kan matche tilsvarende pris med litt pruting og godsnakk, kanskje bedre også? :)



Hvor er det enklest å bestille Hamilton? Finnes det noen norsk forhandler?
Dette er jeg ikke helt sikker på, men den kan handles fra creationwatches, de har god omtale her inne så det er trygt å handle(Uten at jeg har noen erfaring selv
 
Meget pen, er dette nypris i Norge, brukt eller ad omveier?
Dette er nypris fra Urverket.no. Om du hører med en forhandler er jeg sikker på at de kan matche tilsvarende pris med litt pruting og godsnakk, kanskje bedre også? :)

Takk, da skal jeg sjekke litt muligheter og modeller.


Hvor er det enklest å bestille Hamilton? Finnes det noen norsk forhandler?
Dette er jeg ikke helt sikker på, men den kan handles fra creationwatches, de har god omtale her inne så det er trygt å handle(Uten at jeg har noen erfaring selv

Får sjekke opp creationwatches :)
 
Synes jeg så en fin Hamilton Chrono på 'til salg' her på forumet.....tror den var i nevnt prisklasse.
 
Takk for mange fine forslag. Må gå grundig gjennom og vurdere nå som jeg har flere alternativ.

Ser at ingen kommenterer Stowa som i andre forum og foruminnlegg kan virke som DET merket i prisklassen under 10 000,- - er dette litt hypet?
 
Stowa er etter min mening ikke hypet i det hele tatt - men bestillingstiden har alltid vært noe drøy, og er nå verre enn noensinne pga manglende leveranser av ETA-urverk.

De 2 klokkene jeg bruker aller mest er Stowaer, til tross for at jeg har mye fetere liggende i klokkeboksen. En Marine Automatic med hvit skive og en Flieger med logo og dato, begge på Stowa alligator (som forøvrig er veldig mye alligatorrem for pengene).

Anbefaler Stowa på det sterkeste.
 
Stowa er etter min mening ikke hypet i det hele tatt - men bestillingstiden har alltid vært noe drøy, og er nå verre enn noensinne pga manglende leveranser av ETA-urverk.

De 2 klokkene jeg bruker aller mest er Stowaer, til tross for at jeg har mye fetere liggende i klokkeboksen. En Marine Automatic med hvit skive og en Flieger med logo og dato, begge på Stowa alligator (som forøvrig er veldig mye alligatorrem for pengene).

Anbefaler Stowa på det sterkeste.

Tittet litt på de ulike alternativene som er foreslått - mye fint, men Stowa Marine er nok fortsatt favoritten. Vurderte Marine A10, men tror jeg må begrense meg til Marine Automatik mtp pris. Angående levering står det at denne kan leveres fra februar hvis jeg legger på 80 € for TOP urverk, mens BASIS har ventetid til juni. Usikker på alligatorrem eller vanlig skinn, men noterer det du sier om alligatoren ;)

Mens jeg venter blir det muligens en Swatch Sistem51 for moroskyld hvis denne kommer til salgs i mellomtiden (egen regning).
 
Da blir det en Stowa Marine A10. Må bare klare å bestemme meg for dato eller ikke dato...

Date.JPG


NoDate.JPG
 
Redigert:
Jeg stemmer for dato, men det er fordi jeg får tvangstanker om et datohjul som er skjult og dermed ikke har noen funksjon.
 
Enig i at uten dato er det peneste, men liker heller ikke tanken på et skjult hjul uten funksjon. Skal neimen ikke være enkelt dette...
 
Hmh.. Så.. Teit :p

Jaja, jeg synes nå faktisk den med dato var penest uansett da :eek:

Jeg veksler fra dag til dag. Det med skjult datohjul har festet seg som litt irriterende og jeg tenker at dato er "kjekt å ha", men uten dato er definetivt penest og mest stilrent i mine øyne. At det kan være så vanskelig å ta en avgjørelse når det gjelder noe så lite og trivielt...
 
Da ble det Stowa Marine A10 med dato og gravering av rotor. Vet mange synes det siste er litt tacky, men selv om jeg sikkert kommer til å utvide klokkesamlingen i fremtiden vil jeg uansett beholde denne både fordi det er min første ordentlige klokke og fordi det er en 30-årsdagsgave. Tenker det må være utrolig artig for eventuelle barnebarn å kunne arve en slik klokke med gravering om si 50 år!

Date.JPG
 
Da er Stowa in the house (selv om den ikke er in-house :p). Sykt fornøyd! Synes balansen mellom det enkle, rene og relativt nøytrale sett opp mot wrist presence er perfekt. Vil nok ikke bli lagt merke til av et utrent øye (som passer meg ypperlig), men oser av kvalitet og er IMO rett og slett nydelig. Veldig fornøyd med at jeg gikk for dato og at det ble Marine A10 og ikke "bare" Marine Automatic. Hvis jeg skulle pirke på noe er det at den fremstår som en stor 40 mm og jeg skulle faktisk gjerne hatt den litt mindre, men kanskje bare jeg som har små håndledd :rolleyes:

Klokka:

Marine%20A10.jpg


Foreløpig hussamling (på deling med fruen faktisk!):

Klokker.jpg
 
Redigert: