3xWIS og en månelys unboxing

Medlem
30. juni 2013
Sted
Drammen
For en liten stund tilbake vokste plutselig interessen min for klokker som er litt utenom det vanlige. Dette resulterte blandt annet i "Independent watrchmaker-tråden". Jeg har brukt en del tid på å sette meg inn i flere ulike klokkemerker jeg aldri før hadde hørt om og jeg har oppdaget utrolig mye fint.

Problemet er at mye av det jeg har funnet har vært laaangt utenfor min prisklasse, men jeg fant også en del som jeg faktisk hadde muligheten til å kjøpe. Spesielt ett merke sto frem som en klar favoritt. Når jeg nå når 3000 innlegg (noe som forøvrig er passe flaut på litt over ett år) så er det vel på tide å "put my money where my mouth is" ;)

DSC_3059.JPG

En eske...

DSC_3060.JPG

En pen boks..

1030266.jpg

Det ble altså en Schaumburg Grand Perpetual Moon Meteorite :)

Nå til litt historie før vi går videre til noen litt bedre bilder.

Historien bak denne klokken stammer tilbake til tidlig på 2000-tallet når den uavhengige urmakermesteren Martin Braun etablerte sitt eget merke som raskt ble kjent for sine astronomiske komplikasjoner. En av disse klokkene var Martin Braun Selene (se bilde under).

Martin Braun begynte produksjonen av sine egne klokker like utenfor Pforzheim i Tyskland. I tillegg til å produsere og selge klokker holdt han også en rekke urmakerseminarer der man kunne lære seg å skru på alt fra tourbillon-modeller til store vegg-ur. Etter en stund bestemte han seg for å flytte produksjonen til Sveits. Han innledet i forkant av flyttingen et sammarbeid med Schaumburg Watch som blandt annet gikk ut på at de skulle ta over urmakerseminarene hans. Schaumburg Watch arrangerte allerede noen urmakerseminarer og i sammarbeid med Martin kunne de nå arrangere kurs som blandt annet tok for seg tourbillon. Han solgte også sitt andre klokkemerke, NB Yaeger, til Gnonomic GmbH som er eieren av Schaumburg Watch.

I 2007 kjøpte Franck Muller group opp 52% av selskapet til Martin Braun, men dessverre for Martin var dette veldig dårlig timing. Kort tid etter oppkjøpet oppsto det økonomiske problemer Franck Muller Group som et resultat av rask ekspandering og en nedgang i markedet. Martin Braun valgte derfor å forlate Franck Muller Group, men rettighetene til navnet og klokkene hans forble i gruppen.

Martin Braun, som hadde hatt et kontinuerlig sammarbeid med Schaumburg Watch, solgte på dette tidpunktet månefasemodulene fra hans Selene til dem og hjalp dem med å utvikle Schaumburg Watch Grand Perpetual MooN. I likhet med hans Selene er nøyaktigheten på månefasen kun én dag avvik per 122,5 år.

Dette er et ganske ungt klokkemerke og Grand Perpetual MooN er en ganske ung modell, men som dette er en klokke som allerede har en ganske intrikat og spennende historie.

Så til noen litt bedre bilder. Begrenset hva jeg fikk til her på hotellrommet, men jeg lover å komme sterkere tilbake ;)

1030301_1.jpg

1030323_1.jpg

1030273.jpg

1030276.jpg

1030318_1.jpg

Grei lume? ;)

Jeg kommer til å publisere en review av klokken på bloggen min etterhvert :)

Redigert:
Gratulerer med WIS X 3 og ny klokke. Kult at du går utenfpr boksen. Håper jeg får tafse på ved neste GTG:)

Rett og slett en jævlig fet sak det der! Månefasen var jo bare rå, og ikke minst lumen!
Gratulerer! Gleder meg til å se og lese mer om denne :cool:

Wow! Bøyer meg i støvet.

Gratulerer med en interessant og vakker klokke. Den månefasen der jo direkte hypnotisk, og så med lume!

Edit: Og grattis med trippelWIS.

Redigert:
Grattis! Veldig kult!

Kjente ikke til Schaumburg fra før :)

Kan du fortelle litt mer om urverket? Urverkene i Martin Braun-klokkene var vel in-house produserte og delvis basert på 2892, men dette ser annerledes ut?