Urverk datert til tidlig 70-tall, mens resten er av langt nyere dato ... (Watchco, ja dere kjenner historien vil jeg tro) Skulle helst selvsagt hatt noe som var 100% fra 70-tallet med dertil sexy patina osv, men det funker dette også synes jeg
Siste denne gangen, Zodiac Sea Wolf. Denne klokken var ikke Mil Issue eller utlevert men likevel populær blant militære dykkere og spesialstyrker i USA på 60 og tidlig 70 tall. Årsaken var at den ble solgt for en rimelig pris hos NEX, eller for noen bedre kjent som PX. Den første modellen kom allerede i 1953 og da vanntett ned til 200 meter, temmelig imponerende den gang. Undertegnede har en Sea Wolf på vei, mer om det senere.
Navy Seal, et eller annet sted i Sør Vietnam under Vietnam krigen, på håndleddet sitter en Sea Wolf
Takk for svar! Mulig jeg formulerte spørsmålet dårlig. Spørsmålet gjaldt diameteren på Seiko 6105.8110 som du viste frem.
Det var mye klokker som ble solgt gjennom Nex, å mye spennende fra Vietnam perioden. Glycine Airman, Tudor og Rolex. Men en av absolutt bestselgerne var en diver på hele 44mm.Vis vedlegg 4431
En av de som kom til i løpet av vinteren: Omega Seamaster 120, ref. 166.073, cal. 565 (1970).
Vis vedlegg 4744
Ble lansert i 1969 som arvtager til sin mer berømte "far", SM300 (166.024).
Det var mye klokker som ble solgt gjennom Nex, å mye spennende fra Vietnam perioden. Glycine Airman, Tudor og Rolex.
Fant et bilde av en Tudor Sub 7928, med flott patina som tilhørte en operatør i SEAL Team 2 under Vietnam krigen. Denne typen ble faktisk utlevert til USN Seals i Vietnam. Som bildet antyder - denne klokken har vært med på litt av hvert....
Det jeg har funnet ut @Alruts , er at France Ebauche caliber 46 11 var mye brukt av ikke ukjente Yema. I følge en fransk samler på nettet, har Intra deler i fra Yema. Det betyr enten at Yema produserte disse urene under annet navn, svært vanlig på 60-tallet og begynnelsen av 70 tallet, eller at de ble laget på bestilling av et annet konsern. Utseende er likt en annen modell av Intra i fra slutten av 60-tallet. Finner ikke mye annet, selv på franske sider.
FE 46 11 var forøvrig et urverk med godt renommé, - selv Heuer brukte disse i noen klokker, før de erstattet disse med ETA. Her har du en link til urverket, med diverse detaljer:
http://www.christophlorenz.de/watch/movements/f/fe/index.php
Hvis det er noe trøst, så er montres plongée francaise ingen enkel sak mtp historikk og opplysninger. Uten å fornærme noen, så har ikke franskmennene samme sans for orden og systematikk som sveitsere, og dette gjenspeiles i arkiv og historikk for slike ur. Mulig du kan finne noe mer med å tråle franske nettsider, men - de har ikke lagt ut mange søkeord.
Håper dette var litt hjelp videre!!!!
Takk for utførlig svar. Har googlet litt videre, og fant også henvisningen til Heuer du nevner. Også henvisninger til G. Monnin og flere andre, Chilex etc. Jeg kjøpte den mest fordi jeg synes den var litt artig, bare synd at en tidligere eier har "blacket" ut lumen med en penn, men en re-lume skal det vel bli en råd med. Trodde vel først at dette var noe ala Sicura, Mortima osv, men MRP virker jo som om det var litt over gjennomsnittet eller? 503.305 kassen var så vidt jeg kunne se brukt på 1000 mtr dykkere, denne har 200 mtr rating og skru-krone, så bør vel egentlig være rimelig kosher? Blir uansett spennende å se når den kommer....
MRP SA er et solid firma innen produksjon av urkasser. Vet at de fleste franske ur produsenter fikk sin kasser laget av en underleverandør. Kan tenkes at de som bestilte Intra ønsket høyest mulig kvalitet. Både urverk og kasse er mao av god kvalitet. Nå var Yema i sin tid kjent som det franske merket som ytet størst kvalitet og hadde blant annet et eget urverk som var en godkjent kronograf. De benyttet og ikke ukjente Valjoux 7734 i sine modeller. FE 46 11 satt ikke overraskende i dykkeren Yema "Superman", så det bekrefter litt av min mistanke. Stilig ur uansett, men enig i at denne "tusj bruken" på lumen er helligbrøde