Utrolig pen Longines Super-Compressor!
Var faktisk på nippet til å besøke en AD og kjøpe re-edition, altså LLD. Men så så jeg et tilsvarende bilde som dette her....
Kun vintage-utgaven for meg!
Det kan nevnes at før Longines kom med den velkjente dykkeren i to-kroners kompressor-kasse, hadde de også Longines Nautilus som ble produsert i perioden 1957-1959:
Denne hadde utvendig bezel, men eller ganske like. Baksiden:
Sammen med en annen favoritt, en tidlig SM300 (2913, re-lumet/ny skive):
Tidlig katalog:
Dette er fra tråd fra PuristSPro. Hvis dere leser videre ser dere en diskusjon rundt kasser, frankens osv. Det interessante med den diskusjonen viser hvor vanskelig det er å bestemme om ei klokke er helt original eller ikke skulle det være gammelt og sjeldent. Denne Nautilusen blir utfordret, og Longines Heritage Dept. har også problemer med å svare. Selv velger jeg å gå for historien til den ene eieren som har eid den siden begynnelsen av 60-tallet.
Uansett: Longines var med fra 1957, og da med Longines Nautilus. Nydelig klokke både den og SC-en.
Flotte ur, både Longines Nautilus og SM300. Jeg kunne også tenkt meg en den originale super-compressoren, men får ta til takke med re-edition med dato som jeg nå har enn så lenge. Flott tråd, gleder meg til å lese samt se mer bilder her.