60 talls Omega Seamaster 300M

Medlem
13. okt. 2010
Innlegg
41
Hei
Jeg har veldig lyst på en 60 talls Omega Seamaster 300M, hva vil en slik koste dersom den er i god stand?
Er det noe spesielt man må være på vakt for?
 
regn med 10-15.000kr for en kosher 300m. Det er minimum.
Du har valgt deg ut en klokke som sannsynligvis er den mest kopierte klokken som finnes. Det finnes plenty med fake skiver/visere og andre uorginale deler.

trå varsomt.
 
Ok, da høres det ihvertfall litt vanskelig ut å finne noe på ebay.
kikket på disse to:
1960s OMEGA SEAMASTER 300M AUTOMATIC WATCH SS REF 166.024 RESTORED - NO RESERVE | eBay

VINTAGE OMEGA SEAMASTER 300 C.552 REF.165.024 AUTOMATIC | eBay

Den første ser jeg jo at det er gjort en del med, men den andre syns jeg virket litt mer "jalla", og så likte jeg ikke at selgeren kun hadde 98,6% i positive feedback..
Men jeg kjenner ikke detaljene på de modellene, og viste ikke at den var så kopiert..
 
Send en mail til watchco@vicnet.net.au

Det er disse som selger den på eBay og de har nok noen flere på lager slik at du slipper å vente i 6 dager. Prisen vil nok ikke være så ulik heller.

Bare husk, dersom det betyr noe for deg så blir ikke disse anerkjent som fullblods vintage av de fleste WISer ettersom de fleste delene er byttet ut med new old stock deler, riktignok originale omega deler. De vil ikke ha patina slik som vintage urene, men se helt ny ut.

Jeg har en Watchco SM300 selv, og dette plager ikke meg i det hele tatt. Eneste jeg er litt misfornøyd med er at skiven har hvite markører, mens sverdviserene har en annen nyanse. Litt mer lys grønn. Lumen er riktignok ingenting å si på, dersom skiven hadde vært 50 år gammel ville nok denne være så godt som ikke-eksisterende.
 
Tror jeg må følge med noen dager å se hvor høyt den går i pris..
Litt stramt budsjett :(

Kunne nok fint hatt en som var restaurert bare hvitfargen på markører og visere er like, er de for ulike ville det irritert meg også...
 
Tror jeg må følge med noen dager å se hvor høyt den går i pris..
Litt stramt budsjett :(

Kunne nok fint hatt en som var restaurert bare hvitfargen på markører og visere er like, er de for ulike ville det irritert meg også...

Dersom du ser på eBay bildet på siste linken som ble lagt ut så ser den egentlig ganske lik ut som min. Hvite timemarkører og noe lysegrønne visere.. Mener å huske at watchco har avertert SM300 for rundt 2000-2200 australske dollar på nettsiden deres som for tiden er nede pga oppgradering.

Den siste linken som er lagt ut her er watchco selv som har lagt ut. Fordelen er at du vet at du får the real deal.
 
Kjøpte min seamaster til 2000usd og den stod til samme utsalgspris. Du får en komplett 300m til 15000kr.
 
I denne artikkelen på bloggen min skriver jeg litt om å kjøpe årgangsur, og bruker bl.a. SM300 som eksempel. Nederst i denne blog-artikkelen finner du også lenker til mer utfyllende artikler om det å spotte SM300-fakes.

Slik jeg ser det har man tre valg mht en SM300:

1. Kjøpe en original urestaurert SM300
Pass på at denne er original og at alle deler er kan knyttes til tidsperiode og referanse. Her finnes det både franken og fakes. Det er viktig å gjøre god research (som alltid) og være obs på tegnene som forteller deg om det en franken/fake eller ei. Det er MANGE slike til salgs, spesielt på eBay, så her må man være forsiktig. Pris kan ligge fra ca. 15.000 til 30.000 avhengig av stand og hvor attraktiv patinaen er.

2. Kjøpe en restaurert SM300 (såkalt "WatchCo"-variant)
Her får du en fullt opp-pusset SM300 restaurert til "ny-stand". Som nevnt tidligere er dette klokker som av noen vintage-samlere blir sett på som mindre attraktive. Vel, dette er individuelt. Ser ikke noe problem med en slik en, så fremt alle delene er NOS. Det man må passe på her, er å få papirer på hvem som har gjort restaureringen og helst hva som er gjort. Så vidt jeg vet gjør WatchCo dette. Merk at det også finnes restaurerte SM300 på markedet hvor restaureringen er gjort av Omega i Sveits. Her bør også papirer på restaureringen følge med. Er klokka restaurert og selger ikke kan fremvise dette, ville jeg ha meldt pass. Pris ligger typisk mellom 18.000-22.000

3. Kjøpe en original urestaurert militær SM300
Dette er ofte å betrakte som en hellig gral blant samlere og de er både uhyre sjeldne og veldig dyre. Og det er påvist mange fakes og frankenwatches av denne varianten. Prisen for en slik en ligger mellom USD 10-20.000. Kanskje mer.

Selv gikk jeg for en urestaurert, kal. 552, ref. 165.024 fra 1965:

IMG_1051.jpg


Som du ser er skiva original og urestaurert. Den har blitt renset og du kan se at i løpet av de snaue femti årene som har gått er luminaen borte, men timemarkørene er fortsatt markante. Viserne er originale og patinert. Bezel-ringen er kanskje i best stand med en jevn beige patina på tall-markørene og uten sprekker eller støtskader. Det jeg sjekket når jeg kjøpte denne var følgende:

  • Riktig referansenummer for perioden (1965) og urverket (kal. 552, uten dato): 165.024
  • Flat krone som er riktig for en tidlig variant av SM300 (produksjonen startet 1963)
  • Viserne er såkalte "broad sword", noe som også er riktig for periode, dog noe tidlig

Det som jeg måtte dobbeltsjekke og som gjorde at jeg var litt i tvil, var viserne. Men etter å ha lest litt, fant jeg ut at 1965 var en overgangsperiode hvor man gikk fra rette "candlesticks" til "broad sword". Så tatt patina i betraktning så det riktig ut. Videre var kassen ok, noe polert men ikke mer enn hva en kan forvente over knappe 50 år.

Som du ser er det fullt mulig å finne seg en kul SM300, men man må bare være litt bevisst ift hva man ønsker å gå for. Selv er jeg veldig happy med min og den er mye på hånden. Absolutt verdt de 21.000 jeg ga for den. :)

Håper dette vil hjelpe deg i jakten din!
 
Takk for et meget lærerike svar. Det må jeg virkelig si! :)
Nå skal det sies at etter noen kalde øl, og litt vel mye kjøpelyst, så jeg gikk på en aldri så liten ebay smell i går natt..
Så nå er det en eldre Seamaster (ikke en SM300, men en SMP200M automatic) på vei til hjem til far :)

Skål