Aksjetråden

Jeg lar ikke dette påvirke noe. Om det er varslet emisjon eller omstrukturering etc så er det annerledes.

Tror du bayer vil bidra til økt verdiskapning i Algeta? Isåfall beholder du aksjene.
Tror du verdien er høyest nå i forkant av en avtale, så selger du...?
 
Sitter her på årets første dag og ser på aksjeporteføljen.
2013 gav en verdiøkning på 22% etter en rekke småsalg og kjøp.
Ca. Halvparten av aksjene er en langsiktig investering i et energiselskap, den andre halvparten er 2-3 mindre poster jeg sjonglerer med.

Nå til det store spørsmålet!
Hvilke aksjer har folket her tro på vil få en solid økning i 2014?
 
Mitt valg i dag hvis jeg hadde hatt råd og skulle legge inn penger, ville det vært å legge inn i KM (Kongberg Maritime) og hende de ut igjen om en tre til seks års tid. Hvis de er rent mulig å "hande hos".
Mener det er en del å hente der etter hva den siste kvatalrapporten tilsier, eller hva tenker dere?
Mulig jeg har missforstått helt, men er veldig fersk på området.
Prøver for tiden å sette meg inn i Aksjer og Valuta trading, i det små og følge med. Veldig spennende!
Lærer stadig noe nytt, hvor finner dere informasjon om aksjer og alt vedrørende om jeg kan spørre?
 
Redigert:
Noen som fått med seg denne og har noe formeninger om hva det kan bety for eksisterende (og fremtidige) aksjonærer? :cool:

Aker Solutions deles i to - DN.no

Utskillelsen ventes å skje rundt slutten av september, og begge selskaper vil være notert på oslo Børs.
Eksisterende aksjonærer vil få en ny aksje i Aker Solutions for hver aksje de har i dag, og beholde aksjene i dagens Aker Solutions,
som omdøpes Akastor.
 
Redigert av en moderator:
@adamskater Du har kanskje fått med deg dagens utvikling?
Analyse løfter Aker Solutions-aksjen - Analyser og aksjetips - Hegnar.no

Quote:
"Aker Solutions stiger 4,3 prosent til 101,90 kroner etter at Credit Suisse har oppgradet nå anbefalingen på selskapet fra nøytral til "outperform"
Ifølge Reuters heves kursmålet fra 100 til 120 kroner.
Den foreslåtte oppsplittingen av selskapet gir strategisk og kommersiell mening, mener meglergiganten.
Credit Suisse estimerer de to separate enhetene til 126 kroner per aksje. Nye Aker Solutions verdsettes til 93 kroner per aksje og Akastor til 33 kroner per aksje.
"Vi føler aksjekursreaksjonen på førstekvartalstallene var overdrevet og med ledelsen ute på veien for å presentere restruktureringsplanen til investorer, tror vi markedet gradvis vil "varmes" til splitten", skriver Credit Suisse.
END Quote.
 
Redigert av en moderator:
@Trulle75 - sett utviklingen men satte kjempepris på "bakgrunnen" til den :)
Vet noen ska ha sagt at "gamle" Aker Solutions selges med en "discount" på 15-20% kontra andra aktører i samme bransje - da henger det på greip å ha et kursmål rundt 126 for begge delene totalt.


Skille ...
at det er Credit Suisse ser jeg som et hint fra han der oppe siden jeg tenkt omsette en del av aksjene i 2015 til noe Suisse-relatert :mrgreen:

:Edit:

Analysts estimate that Aker Solutions is trading at a 15-20 percent discount to its peers, broadly in line with its historical discount.
http://finance.yahoo.com/news/aker-solutions-split-two-markets-101955106.html
 
Redigert av en moderator:
Noen som har èn formening om hvorvidt det vil lønne seg å kjøpe XXL sine "tilbudsaksjer," før det blir notert?

Er fullstendig klar over at ingen sitter med fasitsvaret, men det hadde vært ålreit med andre synspunkter. I forhold til de tallene som står i prospektet mener jeg det er èn god deal, og jeg kommer derfor til å kjøpe.
 
Sette penger på Sportsbutikker? Nei da venter jeg heller på Entra
Nei vent , kanskje det blir et løft hvis OL om 8 år :mrgreen:
Nei jeg mener EQT har dresset opp brura til en for høy pris
IPO = It's Probably Overpriced
 
Fikk du kjøpt?



Noen som har èn formening om hvorvidt det vil lønne seg å kjøpe XXL sine "tilbudsaksjer," før det blir notert?

Er fullstendig klar over at ingen sitter med fasitsvaret, men det hadde vært ålreit med andre synspunkter. I forhold til de tallene som står i prospektet mener jeg det er èn god deal, og jeg kommer derfor til å kjøpe.
 
Noen som har èn formening om hvorvidt det vil lønne seg å kjøpe XXL sine "tilbudsaksjer," før det blir notert?

Er fullstendig klar over at ingen sitter med fasitsvaret, men det hadde vært ålreit med andre synspunkter. I forhold til de tallene som står i prospektet mener jeg det er èn god deal, og jeg kommer derfor til å kjøpe.

@Panerai_ - gikk akkurat inn her med formål om å stille samme spørsmål, jeg har også meldt interessen til å være med og bygge bok der. Svenskene i DI (Dagens Industri - tilsvarende Dagens Næringsliv) har i to artikler vært veldig positive :)
http://www.di.se/#!/artiklar/2014/9/29/dis-experter-teckna-sportkedjan/
Ulf Pettersson som dock har hittat en köpkandidat i Norge. Det är sportkedjan XXL som är på väg mot notering.
”Jag tror det blir en bra notering. Det är stort intresse och får man aktier i introduktionen kommer man säkert göra en bra affär.”

http://www.di.se/#!/di/artiklar/2014/9/29/lage-teckna-stort-i-xxl/



.....


Ser dog at du @Bilanz ikke er like positiv :)
Vi får vel se.
 
Redigert av en moderator:
Nei jeg mener EQT har dresset opp brura til en for høy pris
IPO = It's Probably Overpriced

Enig

XXL:

- kapitalutvidelse skal KUN brukes til å tilbakebetale lån fra EQT - ikke til likviditetsstyrking eller vekst
- Kontantbeholdning på bare mnok 40 - må ha cash for å vokse
- 2.5 mrd i goodwill, utgjør nær halve balansen
- driftsmargin på lave 3-4 % siste to årene
- P/E på 50 gitt marginene i 2013

Overbevis meg gjerne om at XXL er et godt kjøp. Morsomt å høre deres argumeneter
 
Redigert:
Siden vi ikke har en "aksjestartgrop" spør jeg her.
Hva er linken mellom VPS-konto og kontoførende bank.

Per idag har jeg (tydelighvis) 3VPS -konti og 3 nettbanker (Skandia, Nordea, DnB)

Jeg tenkte naivt at alle aksjer jeg har er tilgjengelig fra alle tre banker eller ihvertfall rett fra VPS-investorsidene (Del av Nordea? hvor jeg ser alle konti) - men direkte på VPS-siden kan jeg idag kun se beholdningsoversikt og eventuelle begrensninger vedr. kjøp og salg men ikke selge aksjer eller overføre mellom VPS konto.

Tanker?

Hører til saken at alle mine tre forskjellige aksjer er tegnede ved børsnotering (XXL nå) eller aksjespar på job, låst i tre år og fortsatt låst. Ser at de siste her ikke kan flyttes.
 
Er det noen som tegnet XXL-aksjer?

Vurderte å tegne selv, men så ikke helt den store oppsiden. Foreløpig ligger aksjen i minus fra åpningsdag.


Hva var tegningsrabatten? @adamskater
 
Redigert av en moderator:
Siden vi ikke har en "aksjestartgrop" spør jeg her.
Hva er linken mellom VPS-konto og kontoførende bank.

'Kontoførende' er nøkkelordet her. VPS og konto hører sammen hos den kontoførende banken.
Litt avhengig av betingelser hos kontoførende bank tillates imidlertid overføring til annen Vps hos en annen kontofører og så fremt det ikke er noen bindinger på aksjene skal du kunne gjøre slik overføring kostnadsfritt om du gjør det selv, eller betale et lite gebyr. Ring din 'Markets' avdeling hos DnB eller Nordea. Handel på tvers av VPS hos ulike kontoførere er meg bekjent ikke mulig.

PS
Gratulerer med fin kursstigning på XXL. Ser ut som mange nok rømmer olje og har tro på en fin (utstyrs)vinter :)
Ds