Del 3, Smøring og montering!
Videoen over viser en Eta 7750 som blir montert av en urmaker. Vær oppmerksom på at smøring med oljer er redigert ut for å beholde videoen kort. En fullstendig teknisk gjennomgang av en klokke med dette kaliberet bør ta mellom tre og fire timer hvis det skal utføres riktig av en proff. Jeg brukte 7 timer!!
Kan vel legge til en 30-45 min med leting på gulvet også, for å finne skruer og deler som smatt ut av pinsetten!
Som jeg skrev i del 2, så følger jeg denne linken til montering, smøring og div. info.
http://www.eta.ch/swisslab/7750/7750.html
Her kan man også se hvordan kronografen fungerer.
Etter en vask og sjekk av verket, så valgte jeg å bestille noen nye deler til 7750. Feilen i verket fant jeg i ankeret, hvor den ene tappen på ankeret var helt borte. Jeg valgte også å skifte fjærhuset. Den gamle så ganske sliten ut, så når jeg først hadde demontert verket, så var det et lett bytte.
Etter å ha montert løpsverket og satt på kronografplata, så beveget jeg litt borti fjærhuset får å se at hjulene satt riktig og snurret rundt. Alt så bra ut!
Så begynte smøringen av kronhjul og sperrehjul til opptrekksmekanismen av fjærhuset. Når det gjelder de fem oljene som anbefales til dette verket, så hadde jeg tre av dem fra før. De to siste fikk jeg tak i små doser, da de brukes på noen få steder tilsammen. Den ene kostet over 500 kr for 2-3 ml, så det var godt å slippe den utgiften
Så var det bytte av ankeret som var slitt. Det er kanskje litt vanskelig å se den nedslipte tappen på bilde. Men den nye ankeret kan man se tappen godt. Det er en tapp på hver side av ankeret som skal stå plassert inne i hver sin juvel. Det er disse tappene som får ankeret til å svinge opp og ned med bevegelse fra balansen.
Ankeret er plassert under ankerbroa. Her har jeg fått plassert ankeret riktig og fått tappen inn i juvelen. Så var det å skru fast ankerbroa og sette på balansen.
Her er balansen på og JADA!! Løpsverket tikker og går!! Da er det lov å ta seg en pils!!
Så begynte det som virkelig tok tid, kronografen! Her ble det mye smøring og plyndring.
Her er kronografen ferdig montert. Det vanskeligste var nok de små delene i kronografen som ligger under brua til rotoren. Jeg måtte vel feile 4-5 ganger med at jeg hver gang klarte å dytte noen av delene ut av plass, når brua skulle festes over.
Endelig fikk jeg satt brua til rotoren på plass! Alt så veldig bra ut. Jeg testa svingningen til rotoren og opptrekshjulene til fjærhuset beveget på seg. Det gjorde også kronografen når jeg presset inn "knappene" Både start, stopp og reset mekanismen slo inn. Men det er vel først når jeg får satt på viserne at jeg kan se om jobben er gjort bra eller dårlig.
Så var det smøring og montering av time og minutthjul, 12 timers hjulet til kronografen, samt dag og datoskiftehjulene. Dette var den enkleste siden av verket. Her gikk alt veldig greit. De fleste av hjulene skal settes nede på noen tapper som står opp fra plata. Så det var å smøre tappene og sette hjulene på plass.
Da var kalenderplata med dag og datoskivene på plass. 7750 er nå ferdig montert. Jeg tror jeg kom til rundt 90 steder på 7750 som skulle oljes og smøres. Eneste jeg håper på nå er at kronografen fungerer og at verket går riktig.
Endelig kommer noen av delene i posten også. Del 4 blir å velge skive, sette på visere og kutte til opptreksaksel i riktig lengde.
Stay tuned!