Amatøren bygger klokke

Utrolig underholdende og informativ lesning dette. Takk for at du deler prosessen! :)

Wow, for en tråd.
Nå har jeg sittet å studert denne tråden lenge, så nå tar jeg meg en øl.:p

Jeg har ikke samlet meg og kommentert denne tråden enda, men har fulgt med som bare det. Du gjør ALT jeg drømmer om å gjøre! Virkelig.

• Liker
Reaksjoner: Superlite
Jeg har ikke samlet meg og kommentert denne tråden enda, men har fulgt med som bare det. Du gjør ALT jeg drømmer om å gjøre! Virkelig.

Du kommer til å lære mye på urmakerkurset. Så snart er du i gang du også! :D:D
Kanskje vi kan få en mekketråd her inne på TS? Det hadde vært gøy!

Du kommer til å lære mye på urmakerkurset. Så snart er du i gang du også! :D:D
Kanskje vi kan få en mekketråd her inne på TS? Det hadde vært gøy!

Hør, hør... Mekking skal bli, men er litt bekymret for å sette i gang å skru på et verk av ditt caliber (tog du an ;))

• Liker
Reaksjoner: Superlite
Del 4, Montering av klokka

Så kom dagen til montering av klokka. 7750 tikker og går. Fra sist gang så har jeg byttet skruene på kronografen til blå skruer. Delene til klokka har også kommet, bortsett fra en del som jeg kommer tilbake til senere. Så var kosekvelden i gang!

IMG_1072.jpg

Kasse, opptreksakslene, skivene og bezelene kjøpte jeg fra http://www.ofrei.com/, mens viserne kjøpte jeg på Ebay. jeg klarte ikke helt å bestemme meg får hvilken skive eller bezel, så jeg kjøpte det jeg likte.

IMG_1062.jpg

Det å velge skive var ikke så lett. jeg likte godt den hvite skiva med sort bezel.

IMG_1060.jpg

Men jeg velger å bruke den sorte skiva her. Så er det bare å bytte skive senere hvis jeg går lei av sort!

IMG_1074.jpg

Så startet det morsomste. Sette på viserne og spesielt de små. Dette hadde jeg ikke gjort før. Det hele starte med at en av dem smatt ut av pinsetten, føyk over hode på meg og landet et eller annet sted i stua. Da tenkte jeg at den kommer jeg aldri til å se igjen. Jeg hadde bare 3 stk. Jeg trenger 3 stk. Nå hadde jeg 2!! Etter 20 minutter med leting på stuegulvet, med ræva i lufta og tenna i parketten så ga jeg opp. Så jeg satte meg i sofan og skulle ta opp mobilen. Der lå den!! På stuebordet! Gud må være en urmaker!

IMG_1081.jpg

Så var det de små viserne igjen. Hullene i viserne var for små til å få festa dem på tappene til 7750´n. På bildet over bruker jeg en rival til å file hullene på viserne litt større.

IMG_1082.jpg

Det vanskeligste var å få satt viserne på minutt og timetappene til kronografen. De skal jo stå rett på linje. Jeg måtte også passe på at jeg ikke filte dem for mye, så viserne ble for løse. Men etter å ha prøvd noen ganger, så smatt dem på. Sekundviseren til selve klokka går jo hele tiden rundt, så den var den enkleste. Slo inn hackmekanismen og presset viseren ned på tappen.

IMG_1087.jpg

Time og minutt viserne passet jeg å få satt på når dato og dagskivene forandres klokken 12. Så var det sekundviseren til kronografen. Det samme måtte gjøres med den. Litt filing med rivalen får å få den på.

IMG_1089.jpg

Så var det måling til opptreksaksel eller vella som det også heter. På bilde over måler jeg hvor lang kassa er med krona på helt inne. Den måler da 43 mm. Neste var da å feste krona på vella og sette vella inn i verket. Den målte da 47 mm. Så jeg må kutte ca 4 mm for at den skal passe.

IMG_1126.jpg

Jeg målte opp ca 3,5 mm på akselen med blå tusj. Jeg ville ha litt å gå på så jeg ikke
hadde kuttet den for mye.

IMG_1094.jpg

Så var det å slipe den ned vella til den passet. Jeg prøvde vel 2-3 ganger før jeg var fornøyd.

IMG_1093.jpg

Krona og vella festet jeg sammen med superlim.

IMG_1118.jpg

Etter å ha blitt ferdig med krona og akselen så var rotoren og baklokket det neste. Den delen jeg venter på er en ny rotor som ikke har blitt ferdig enda. Den blir gravert med navn og fødseldato til sønnen min. Så jeg gleder meg til å se den ferdig og få den montert på klokka.

IMG_1120.jpg

IMG_1096.jpg
IMG_1123.jpg

Vel, klokka er ferdig og jeg må si meg veldig fornøyd! Kronografen fungerte også! Det har vært kjempe gøy å gjøre noe helt fra start til slutt. Hvis noen lurer på hva det har kostet å bygge den, så regna jeg ut ca kr 2600,- Det er med verk, kasse og alle delene pluss toll. Hva neste prosjekt blir har jeg allerede i tankene, men jeg får vente til etter ferien! ;) Tusen takk igjen for alle hyggelige tilbakemeldinger jeg har fått på denne tråden.

Ha en god sommer!

Hilsen

Morten :D:D

Redigert:
Superlite! Dette har vært en fryd å lese, og ikke minst se hva du har fått til. Imponert! Og veldig glad du deler dette med oss. Keep up the good work, man. God sommer du også - ser fram til neste prosjekt.

Superlite! Dette har vært en fryd å lese, og ikke minst se hva du har fått til. Imponert! Og veldig glad du deler dette med oss. Keep up the good work, man. God sommer du også - ser fram til neste prosjekt.

+1 :)
Veldig gøy å følge deg gjennom dine beskrivelser og jobb!!